۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۵۷۴۱۱۳
دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی:

اقدامات علما و مبلغان در معرفی اسلام ناب کافی نیست

عامری گفت: امروز بسیاری از علما و مبلغان در سراسر جهان در حوزه معرفی چهره اسلام ناب فعالیت می‌کنند اما این اقدامات کافی نیست و نیاز به عملیات هدفمند، سازمان‌دهی شده، قوی و پرحجم است.
داود عامری

داوود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این سوال که در زمانه ‌ای که تکفیری‌ها خشونت را به نام اسلام گسترش می‌دهند، برنامه مجمع جهانی صلح اسلامی در این رابطه چیست، گفت: اساساً جریان گروه‌های تکفیری مانند داعش و گروه‌های مشابه، طرح بین المللی قدرت‌های بزرگ است.

وی افزود: بعد از واقعه یازده سپتامبر، شاهد هستیم که یک جریانی در تلاش است تا نوعی اسلام ستیزی را در دنیا سازمان‌دهی کرده و چهره اسلام را مخدوش کند. اصولاً بخشی از نظام قدرت در دنیا همواره نگران از توسعه اسلام، پیام‌ها و آرمان‌های اسلامی در جهان بوده است و آن را مغایر با منافع خود در دنیا می‌داند.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی ابراز داشت: در ادامه این جریان، دشمنان اسلام به طراحی گروه‌هایی از جمله تکفیری و داعشی در عراق و سوریه پرداختند که بتوانند چهره اسلام و مسلمانان در دنیا نامطلوب نشان دهند و برای ایجاد تصویر خشونت آمیز در اذهان مردم جهان چه جنایت‌ها که در این سرزمین‌ها نکردند.

همه مسلمانان در معرفی اسلام ناب محمدی اهتمام بورزند

وی بیان داشت: رسالت همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی این است که در معرفی اسلام ناب محمدی و خنثی کردن نقشه‌ دشمنان اسلام در مخدوش کردن چهره آن تمام تلاش خود را به کار بگیرند‌. چهره‌ اسلام ناب محمدی سراسر لطف، مهربانی و صلح برای تمام جهانیان است.

عامری در ادامه افزود: ما اگر در منطقه حضور یافتیم، جهت پاسداری از صلح منطقه بوده است. جماعتی که دست نشانده قدرت‌های بزرگ بودند تلاش کردند تا آرامش زندگی مسلمانان را در منطقه برهم بزنند.

وی تصریح کرد: کدام مسلمانی است که در برابر این همه ظلم و ستمی که در منطقه بر مسلمانان روا شد، خاموش بنشیند. تمام جوانان ایرانی و مسلمان در هر لباس و وظیفه‌ای به مسلمانان تحت ظلم تکفیری‌ها در منطقه کمک کردند، تنها به این خاطر که حامی صلح و پاسداری از امنیت منطقه بودند.

جمهوری اسلامی در حمایت از جهان اسلام صادق است

عامری افزود: اتفاقی که در منطقه افتاد مسلمانان را متوجه کرد جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم و حمایت از جهان اسلام و مسلمانان صادق است.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی بیان داشت: تمام کسانی که در ظاهر خود را حامی مسلمانان نشان می‌دادند، دیدیم که چطور دست در دست گروه‌های تروریستی در پشت صحنه و در مقابل مسلمانان ایستادند و زمینه چه جنایت‌هایی را در منطقه فراهم کردند.

نمایش چهره اسلام واقعی و تعامل سازنده با دنیا

وی افزود: امروز نخبگان جهان اسلام و دستگاه‌های وابسته به کشورهای اسلامی باید تلاش کنند موقعیتی فراهم کنند که چهره منور اسلام به دنیا معرفی شود؛ در چنین شرایطی ما فرصت‌های زیادی برای تعامل سازنده با دنیا پیدا خواهیم کرد.

عامری در پاسخ به این سوال که مجمع جهانی صلح اسلامی جهت چهره سازی صحیح از اسلام ناب چه اقداماتی انجام داده است، گفت: مجمع جهانی صلح اسلامی از سال‌ها قبل تلاش کرده است حوزه گفتمان صلح عادلانه را به صورت یک نگاه علمی حتی با مشارکت نخبگان غربی، طراحی و پس از آن ترویج کند.

وی افزود: امروز گفتمان صلح عادلانه به عنوان یک گفتمان پرطرفدار در مراکز و محافل علمی در دنیاست. بعضی از کتب مجمع جهانی صلح اسلامی در بسیاری از محافل آموزشی و تربیتی دنیا به عنوان یک ماخذ علمی مورد شناسایی است. کاری که این مجمع در حوزه تروریسم و گونه شناسی آن انجام داده است به عنوان کم نظیر ترین کار علمی در جهان در حوزه تروریسم و شناخت آسیب‌های صلح است.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی ابراز داشت: یکی از کارها این بوده که نخبگان جهان با همراهی حوزه گفتمانی و شناخت بیشتر، واقعیت‌هایی را دریافته‌اند که بسیار به این حوزه کمک کرده‌ است. مجمع جهانی صلح اسلامی تلاش کرده است تا چهره سازنده، عدالت خواه و صلح طلبانه مسلمانان را با کارهای فرهنگی و نشست‌های متعدد در جهان به نمایش گذاشته و معرفی کند.

وی اظهار داشت: این مجمع سعی دارد به واسطه انتقال اطلاعات، تصاویر و نکاتی که نشان می‌دهد امروز مسلمانان قربانی ظلم و تروریست در دنیا هستند و چه کسانی پشت پرده اسلام ستیزی هستند، به مردم جهان در این زمینه آگاهی ببخشد.

مسلمانان هواخواه صلح و عدالت در دنیا هستند

عامری بیان داشت: هیچ فرد عاقل، فرهیخته و صاحب مطالعه‌ای در دنیا قبول ندارد که مسلمانان مبشّر خشونت در دنیا هستند بلکه آنها را هواخواه صلح و عدالت در دنیا می‌داند. افرادی که مقاومت مسلمانان را برنمی‌تابند اهداف مسلمانان را مغایر با منافع خود می‌دانند.

وی بیان داشت: ما باید برای اقامه فکر و اندیشه مقاومت در برابر ظلم و صلح و عدالت در منطقه و جهان، کار فرهنگی انجام دهیم.  در این صورت قطعاً به زمینه‌های مورد نظر برای چهره سازی واقعی از اسلام ناب محمدی می‌رسیم.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه‌ حوزه‌های علمیه را در زمینه چهره سازی واقعی از اسلام چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: اقدامات بسیار خوبی توسط علما در این زمینه انجام شده است. امروز بسیاری از علما و مبلغین اسلام در سراسر جهان در این حوزه فعالیت می‌کنند اما این اقدامات کافی نیست و نیاز به عملیات هدفمند، سازمان‌دهی شده، قوی و پرحجم است البته این ظرفیت در مراکز علمی و دینی در شهر مقدس قم وجود دارد اما باید بیشتر تلاش شود تا این ظرفیت‌ها در کنار هم قرار گرفته و به اهداف موردنظر در این حوزه دست یافت./۹۶۹/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات