۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۵۷۳۸۸۹

انتشار کتاب «حركت ‏هاي اسلامي معاصر؛ استراتژي نظام و مسأله شيعه و سني»

اين كتاب مجموعه چند نوشتار استاد خسروشاهي درباره حركت‏ هاي اسلامي معاصر است كه حدود بیست سال پيش برای سیاستگذاری و راهبرد و اقدام مسئولان سياست خارجي كشور در اختيار آنان قرار گرفت.
خسروشاهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه بوستان كتاب قم كتاب «حركت‏ هاي اسلامي معاصر؛ استراتژي نظام و مسأله شيعه و سني» نوشته استاد سيد هادي خسروشاهي را منتشر کرد.

استاد خسروشاهی از فعالان و پژوهشگران برجسته نهضت های اسلامی معاصر است که بیش از نیم قرن با ادبیات و آثار فکری اخوان المسلمین، جماعت اسلامی و دیگر گروههای اسلامگرای جهان آشنا و مرتبط بوده است و ضمن ارتباط با رهبران فکری این جریان و ترجمه برخی آثار آنها چندین کتاب ارزشمند را در این باره نیز ترجمه و منتشر کرده است.

اين كتاب مجموعه چند نوشتار استاد خسروشاهي درباره حركت‏ هاي اسلامي معاصر است كه حدود بیست سال پيش برای سیاستگذاری و راهبرد و اقدام مسئولان سياست خارجي كشور در اختيار آنان قرار گرفت و متأسفانه مسئولان مربوط وقت به آن توجه نکردند. نويسنده معتقد است كه اگر به اين طرح ها و پيشنهادها در همان روزها توجه مي ‏شد، امروز شرايط و روابط ما با حركت هاي اسلامي معاصر اين چنين آشفته و مبهم نبود.

محتوای کتاب

كتاب «حركت‏ هاي اسلامي معاصر» شش بخش دارد: نویسنده در فصل اول نگاهي به تاريخ روابط حركت ‏هاي اسلامي معاصر با ايران و انقلاب اسلامي دارد. در اين فصل، پيشينه روابط ايران و حركت ‏هاي اسلامي معاصر و اخوان ‏المسلمين بررسي شده است. تقريب بين مذاهب اسلامي، روابط اخوان با رهبري اسلامي ايران، روابط پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، سردي روابط ميان اخوان و انقلاب اسلامي ايران، جنگ دوم خليج فارس و تأثير آن بر روابط ايران و اخوان و موقعيت اخوان ‏المسلمين مصر  از موضوعات این فصل است.

در فصل دوم راهبرد جديد جمهوري اسلامي ايران درباره حركت‏ هاي اسلامي آمده و اين فصل تحليلي است كه استاد خسروشاهي در شعبان 1416ق براي دفتر مطالعات سياسي و بين ‏المللي وزارت امور خارجه نوشته است.

در فصل سوم، چند پيشنهاد كلي براي همكاري و تعاون بيشتر با حركت ‏هاي اسلامي معاصر آمده است. در فصل چهارم هم گفتگوي صريح استاد خسروشاهي با رهبر اخوان ‏المسلمين مصر، شيخ عمر التلمساني آورده شده كه درباره موضوعات مختلف مرتبط به ديدگاه اخوان ‏المسلمين به انقلاب اسلامي است كه مطالعه آن بسيار جالب و قابل تأمل است. اين گفتگو در سال 1405ق/1985م در لوگانوي سوئيس انجام شده است.

در فصل پنجم هم با توجه به درگذشت شيخ عمر عبدالفتاح التلمساني، مسائل ايران، انقلاب اسلامي، اوضاع مصر و... را ازديدگاه اين مرشد عام اخوان ‏المسلمين بررسي شده است.

پايان بخش كتاب هم، «اخوان ‏المسلمين و شيعه» است كه ترجمه مقاله مهندس يوسف ندا (مسئول بخش بين‏ الملل اخوان ‏المسلمين مصر) است كه براي نخستين بار در سايت «اسلام آنلاين» با هدف ايجاد وحدت بین مسلمين، تقريب بين مذاهب اسلامي، دفاع از حق و حقيقت و روشن شدن موضع ‏گيري رسمي اخوان ‏المسلمين نسبت به شيعه و تشيع منتشر شده است.

مطالعه اين كتاب ارزشمند به همه مسئولان دستگاه ديپلماسي كشور و فعالان عرصه بين ‏الملل و فرهيختگان جامعه توصيه مي ‏شود.

مشخصات

كتاب «حركت‏ هاي اسلامي معاصر» در 220 صفحه، قطع رقعی، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 7000 تومان منتشر شده است. مؤسسه بوستان کتاب درباره حرکت ‌های اسلامی معاصر و بیداری اسلامی علاوه بر این کتاب، سه کتاب «بیداری اسلامی در تونس و راشد الغنوشی»، «اسلام سیاسی؛ نگاهی به تاریخ و اندیشه حرکت النهضه تونس» و «اخوان المسلمین چه می گویند و چه می خواهند؟» را از  استاد خسروشاهی منتشر کرده است.

برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران یا سایت های مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir)  و پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir)  مراجعه کنید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵)تماس بگیرید./925/ن 604/ش

ارسال نظرات