۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۵۶۵۶۱۳
حسن بیگی در گفت‌وگو با رسا:

حفظ منافع ملی خط قرمز جمهوری اسلامی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس منافع ملی را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران دانست و تقویت قدرت دفاعی را پاسخی مناسب به زیاده خواهی های آمریکا عنوان کرد.
حسن بیگی

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در خصوص خروج آمریکا از برجام، گفت: همه می‌دانیم اروپا و آمریکا دو متحد استراتژیک هستند که هر دو راهبردی یکسان دارند.

وی افزود: اروپایی‌ها در قبال برجام منافعی داشتند که آقای ترامپ آن منافع را در نظر نگرفت حال اروپایی‌ها می‌توانند تلاش کنند با خروج آمریکا، در برجام حضور داشته باشند اما اینکه اروپایی‌ها تا چه حد می‌توانند در مقابل زیاده خواهی‌های آقای ترامپ مقاومت کنند بستگی به نوع مذاکرات و تصمیم رییس جمهوری آمریکا دارد.

حسن بیگی با بیان اینکه برجام یک معاهده بین المللی بود، ابراز کرد: با خروج آمریکا سایر کشورها می‌توانند به برجام پایبند باشند تا برجام ادامه داشته باشد در این هنگام دولت باید هوشیارانه به مذاکرات ادامه دهد و تلاش کند با خروج آمریکا ما بقی کشورها به برجام پایبند بمانند.

خروج از برجام، آمریکا را در جهان بی اعتبار کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه امروز کشورهای جهان ترامپ را محکوم می‌کنند و ایران را کشوری وفادار به عهد و آمریکا را عهد شکن می‌دانند، اظهار داشت: خروج آمریکا از برجام موجب شکسته شدن اجماعی شد که قبل از مذاکرات در سطح بین المللی علیه ایران صورت گرفته شده بود.

وی با استناد به اذعان کشورهای اروپایی، روسیه و چین مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز به یک کشور قدرتمند تبدیل شده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی در کنار مقاومت توانست آمریکا را در سال 1357 از ایران بیرون کند و اکنون نیز او را از خاورمیانه و آسیا خارج کرده است برهمین اساس جهان به این مهم که ایران کشوری قدرتمند و مقتدر است پی برده است؛ بنابراین جهان با ایران باید براساس ایران امروز تبادل و مذاکره داشته باشند.

ایران به آمریکا اجازه سوء استفاده نخواهد داد

حسن بیگی با تاکید بر اینکه ما چه با برجام و چه بدون برجام همواره باید به فکر منافع خودمان باشیم، گفت: ما نباید به آمریکا اجازه سوء استفاده بدهیم تا به منافع ما لطمه وارد کند، دولت براساس اقداماتی که از گذشته انجام داده همواره باید برای ادامه برجام و جدا کردن آمریکا از برجام کوشش و تلاش کند.

پاسخ خیانت خروج از NPT است

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی با رصد حرکات و اقدامات آمریکایی‌ها و غربی‌ها همواره باید آمادگی ویژه‌ای برای برخورد داشته باشد، تاکید کرد: ما از قدرت و اقتداری که در اذهان عمومی جهان داریم باید نهایت استفاده را ببریم از این رو اگر قرار باشد ایران از منفعت برجام بهره‌ای نبرد لازم است از NPT خارج شود.

حسن بیگی ادامه داد: هیچگاه غرب نمی‌تواند تحت هیچ شرایطی ایران را کنترل کند و از طرفی در هیچ زمینه‌ای قادر نیست با جمهوری اسلامی رقابت داشته باشد بنابراین ما باید اقدامات خودمان را انجام دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند در این 2 سال و چندماه که برجام به ما تحمیل شد آنان نتوانستند به مقصود خودشان برسند و امروز به یک جمع بندی رسیده‌اند که برجامی که تا دیروز برای آنان منفعت بود امروز برای آنان ضرر است زیرا نتوانستند تحریم‌ها را به صورت چند جانبه بر ایران تحمیل کنند.

تقویت قدرت دفاعی پاسخی به زیاده خواهی آمریکا

بیان داشت: اگر روزی جمهوری اسلامی به جایی برسد که برجام برایش منفعت نداشته باشد و از برجام خارج شود و اروپایی‌ها نیز بدعهدی کنند طبیعتا دست ما در منطقه و در مسائل داخلی باز است.

حسن بیگی با بیان اینکه اروپا سیاست چماق و هویج را در برابر فشارهای ترامپ در پیش گرفته و به نوعی بازی می‌کند، تصریح کرد: ایران نیز می‌تواند بر اساس همین سیاست با هوشیاری تمام به اهداف خودش دست یابد زیرا چماق امروز ما در مقابله با زیاده خواهی آمریکا خروج از NPT است. ما می‌توانیم با قدرت دفاعی و موشکی خودمان همه اهداف آمریکا را نقش بر آب کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ما در این دوماه اخیر شاهد اقدامات خصمانه آمریکا در کنار خباثت‌های عربستان سعودی برای لطمه زدن به بنیه اقتصادی و نوسان ارزی کشور بودیم که ایران هوشیارانه اقدامات و پاتکهای مورد نیاز برای مقابله با این مهم را انجام داد.

وی افزود: آنان قصد داشتند با نوسانات ارزی خزانه جمهوری اسلامی ایران را خالی کنند اما با تصمیمی که گرفته شد تا با دلار 4200 تومانی معاملات صورت بپذیرد و همچنین همه معاملات با ثبت سفارش و از طریق سازمان صنعت معدن و تجارت باشد، در این بخش نیز آنان شاهد شکست خودشان و پیروزی ایران بودند البته دولت مقداری دیر عمل کرد و باید زودتر وارد میدان می‌شد.

حسن بیگی ادامه داد: در حال حاضر اروپاییان، روسیه و چین همه اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران قادر است هر نوع حرکت خصمانه و موذیانه آمریکا را پاسخ دهد و پیروزی از آن ایران باشد.

حفظ منافع ملی خط قرمز جمهوری اسلامی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس منافع ملی را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: با شرایط کنونی حفظ وحدت اوجب واجبات است که از منافع خودمان پاسداری کنیم بنابراین خط قرمز ما حفظ منافع ملی است و این چیزی غیر از منافع احزاب و گروه‌ها است.

وی افزود: اگر کسی بخواهد شادی بیش از حد داشته باشد به طور قطع در جایگاهی قرار می‌گیرد که منافقان، اسرائیل و عربستان سعودی بعد از خروج ترامپ در آن جایگاه قرار گرفتند اما اگر کسی بخواهد همواره طوری عمل کند که منافع ملی را خرج تصمیمات نابخردانه کند به طور قطع مجلس شورای اسلامی اجازه این اقدام را نخواهد داد.

حسن بیگی خاطرنشان کرد: ما در عین حال که باید وحدت خودمان را حفظ کنیم باید یک صدا علیه اقدام خصمانه ترامپ موضع بگیریم و از منافع ملی و مسائل ملی خودمان دفاع کنیم از این رو لازم است در همه امور از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اطاعت کنیم./813/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات