۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۵۶۵۴۷۷
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی:

نماز قوام و ستون سبک زندگی اسلامی است

خطیب برجسته حوزه علمیه قم نماز و روزه را الگوی کمال‌یافته از عبودیت و بندگی در محضر خداوند متعال توصیف کرد و گفت: نماز قوام و ستون ایمان و سبک زندگی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حسین مؤمنی شب گذشته در برنامه سحرگهان حرم که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) آستان قدسی حضرت معصومه (س) برگزار شد به بررسی اهمیت و جایگاه نماز در سبک زندگی اسلامی پرداخت و اظهار داشت: نماز قوام و ستون ایمان و سبک زندگی است، این در حالی است که برخی از نمازها ارزش و اعتبار معنوی فراوانی برای زندگی دنیوی و اخروی مؤمن دارند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س)  با تأکید بر این‌که نماز شب در زندگی مؤمن و تضمین سلامتی آن بسیار تعیین‌کننده است، ابراز داشت: یکی از کسانی که زیاد به نماز اهمیت می‌داد امام حسین علیه‌السلام بود، نقل‌شده است آن حضرت عاشق نماز بودند و برای اقامه آن، جهاد کرد و برای اقامه نماز، خود و فرزندانش به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: در نقل‌های تاریخ عاشورا آمده است که «روز نهم محرم وقتی می‌خواستند به آن حضرت حمله کنند، برادر بزرگوار خود، حضرت عباس علیه‌السلام را به‌سوی دشمن فرستاد و فرمود به آن‌ها بگو جنگ را تا فردا به تأخیر اندازند تا ما امشب را نماز بخوانیم و با خدای خود راز و نیاز کنیم. خدا می‌داند که من، تلاوت قرآن و نماز در دل شب را دوست دارم.»

خداوند متعال در سوره زمر آیه 53 چنین فرموده است که «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ بگو اى بندگانم كه زياده بر خويشتن ستم روا داشته ‏ايد، از رحمت الهى نوميد مباشيد، چراکه خداوند همه گناهان را مى‏بخشد، كه او آمرزگار مهربان است.»

وی ادامه داد: الگوی خطاب خداوند در این آیه شریفه در حدود کمال عشق معبود به بنده است و نمی‌توان کامل از چنین اسلوب واژه‌گزینی برای معبودی که ابراز ارادت به بنده خود می‌کند متصور بود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی با تأکید بر این‌که خداوند متعال همواره بنده خود را با مهربانی و کمال عشق و رحمت مورد خطاب قرار می‌دهد، عنوان داشت: برای مثال در آیاتی که خداوند مستقیماً بنده خود را مورد خطاب قرار می‌دهد تصویر چنین عشقی نسبت به بنده پس از تدبر در محتوای آیه انسان را به تأمل وادار می‌کند.

وی ادامه داد: برای مثال در آیه‌ای از سوره بقره خداوند متعال می‌فرماید «انا لله و انا الیه راجعون» این آیه شاید برای مرگ در جامعه امروزی شناخته‌شده باشد، اما این آیه نشانگر نهایت لطف ایزدی برای بنده است؛ چراکه خداوند صراحتاً فرموده است که سرکار بنده فقط با خود ماست و ما او را به دیگر واگذار نمی‌کنیم و این نشانگر لطف و رحمت الهی نسبت به بندگان است./837/پ202/ب1

ارسال نظرات