۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۵۶۵۲۹۳
استاد حوزه عملیه قم تبیین کرد؛

راه‌های رهایی از وسوسه‌های شیطانی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی مهمترین مسأله برای رهایی از وسوسه‌های نفسانی را از بین بردن زمینه‌های وسوسه عنوان کرد.
حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی استاد حوزه علمیه قم در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به دام‌های شیطان برای منحرف کردن انسان اظهار داشت: شیطان گام به گام انسان را در مسیر انحراف قرار می‌دهد و به یکباره آخر خط را نشان نمی‌دهد، چراکه در صورت نشان دادن آخر خط، انسان به طرف او کشیده نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان‌این که وسوسه‌های شیطان خطرناک است، گفت: طبق آیات قرآن در عالم قیامت برخی اصرار دارند، گناه‌ خود را به گردن شیطان بی اندازند.

وی ادامه داد: شیطان هم در مقابل این دسته افراد از خود دفاع می‌کند که من فقط دعوت کننده به سوی بدی بودم و شما هم اجابت کردید، همان‌گونه که 124هزار پیامبر انسان را به خوبی دعوت کرده، شیطان هم در مقابل انسان را به بدی دعوت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در ادامه به تبیین راه‌های رهایی از وسوسه‌های نفسانی و شیطانی پرداخت و بیان کرد: مهمترین مسأله در این موضوع، از بین بردن زمینه‌های وسوسه شیطانی است، چراکه با وجود زمینه‌های گوناگون نفسانی، احتمال اثر این وسوسه‌ها حتمی است.

وی تأکید کرد: شیطانی که حضرت آدم را در بهشت رها نکرده و اغوا می‌کند، مطمئنا انسان عادی را رها نمی‌کند و صرف چند روز نماز و روزه او را از وسوسه‌های شیطانی ایمن نمی‌کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) تأکید کرد: یکی از زمینه‌هایی که باید از بین برود، خلوت با نامحرم است، چراکه در خلوت با نامحرم، شیطان به‌عنوان نفر سوم حضور دارد.

وی اضافه کرد: یکی از مکان‌های دیگری که زمینه را برای نفوذ شیطان فراهم می‌کند، تنها و مجردی زندگی کردن است، امروز متأسفانه سبک زندگی در ایران به سمت سبک زندگی غربی کشیده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان ‌این‌که تصور برخی جوانان امروز این است که این سبک، مدل خوبی برای زندگی است، ابراز داشت: برای یک جوان باید تحلیل کرد که در صورت تنهایی امکان وسوسه و گناه بیشتر وجود دارد یا در صورت زندگی جمعی این امکان بیشتر است.

وی درباره تأثیر روابط بد زوجین در ارتکاب گناهان گفت: یکی از آثار بسیار بدی که در مباحث خانواده وجود دارد، قهرهای بسیار طولانی است که غیر از دیگر آسیب‌های موجود، زمینه‌های گناه را بیش از پیش برای زوجین فراهم کرده و آنها را در معرض بسیاری از گناهان قرار می‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: درست است که نمی‌توان امکانات را از جوان سلب کرد، اما این امکانات را باید درجایی قرار داد که امکان نظارت بر فرزندان وجود داشته باشد، بنابراین پرهیز از خلوت مهمترین راه برای رهایی از وسوسه‌های شیطانی است.

وی در پایان افزود: زمینه دیگر در موضوع وسوسه‌های نفسانی، بحث دوستان و رفقای فرد است، همانطور که رفیق بد، انسان را منحرف می‌کند، دوست خوب هم می‌تواند انسان را در مسیر درست قرار داده و هدایت کند./876/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات