۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۵۶۵۲۳۶
حجت الاسلام بی آزار تهرانی:

تضاد رفتاری مسؤولان اعتقاد مردم را تضعیف می‌کند

استاد حوزه علمیه گفت: مسؤولانی که از حمایت کالای ایرانی دم می‌زند ولی سبک زندگی خودشان مخالف شعارشان است در اصل با این تضاد رفتاری با اعتقادات مردم بازی می‌کنند.
حجت الاسلام احسان بی آزار تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بی آزار تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در مسجد شهید بهشتی برگزار شد، گفت: همه مردم در سراسر جهان اخلاق فرهنگی را که شامل راستگویی، امانت داری، نیکی به دیگران و ... می‌شود را ممدوح می‌دانند و خلاف آن را مذموم می‌شمارند.

وی افزود: اگر این رفتارها به ظواهر برسد و رعایت شود انسان متخلق به اخلاق فرهنگی شده اما در اخلاق دینی و اسلامی با استناد به کلام امام صادق(ع) چنین مطرح می‌شود که تکریم همسایه بسیار زیباست اما زیباتر آن است که انسان بر آزار خواسته و ناخواسته همسایه در راه رضای الهی صبر کند؛ بنابراین اخلاق دینی ارزشمندتر از اخلاق فرهنگی است.

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی مراد از اخلاق اسلامی را کسب رضایت ساحت قدس احدیت بیان کرد و اظهار داشت: امام حسین(ع) افراد را به چهار دسته تقسیم می‌کنند که مطلوب‌ترین آنان را انسان‌های مقید به دین می‌دانند که همه بایدها و نبایدها را انجام می‌دهند و در کنار آن به داشتن اخلاق و رفتار فرهنگی اهتمام ویژه دارند، بنابراین انسان افزون بر اخلاق فرهنگی باید اخلاق قدسی نیز داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه هدف خلقت خدایی شدن انسان و نجات او از خود پرستی است، ابراز کرد: رسالت انبیا و اولیای الهی بر محور خدایی شدن و معرفت یافتن انسان استوار است.

وی افزود: مهمترین حرکت انبیا و اوصیای الهی در نظام اجتماعی اجرای بحث عدالت اجتماعی و نهادینه کردن اخلاق اسلامی بوده است. در جامعه‌ای که عدالت اجتماعی برقرار نباشد اخلاق پا نخواهد گرفت درست است که همه انبیای الهی برای نهادینه کردن مکارم اخلاق آمدند اما آثار و برکات بی‌نظیر بندگی زمانی در جامعه محقق می‌شود مگر عدالت در جامعه حاکم باشد.

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی ادامه داد: زمانی که تبعیض در جامعه نهادینه شود و فقر و فحشا به عنوان اصل شناخته شود چنین جامعه‌ای متخلق به اخلاق اسلامی نخواهد شد.

استاد حوزه علمیه با استناد به آیات قرآن کریم، عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: انبیای الهی آمدند تا شما را تزکیه و تعلیم دهد و در کنار این سخن از قسط و عدل صحبت به میان می‌آورد و این همان معنای عدالت اجتماعی است.

وی افزود: در سایه سار عدالت اجتماعی می‌توان از اخلاق دینی و حق الناس صحبت کرد اما اگر تبعیض در جامعه حاکم باشد و مردم ببینند در کانون قدرت فرافکنی و قانون شکنی می‌شود و فساد را با افتخار یاد می‌کنند و از فرد فاسد با تکیرم یاد می‌شود به خاطر آن که به کانون قدرت وصل است یا برادر فلان آقای رییس و فرزند فلان مسؤول است این اثر مطلوب در جامعه نمی‌تواند داشته باشد.

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی ادامه داد: بنابراین زمانی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: ما یک حرکت انقلابی کردیم ولی هنوز دولت اسلامی نداریم و با تمدن اسلامی فاصله بسیار داریم مقصود همین فقدان عدالت اجتماعی است.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه در تمدن اسلامی چیزی به عنوان فاصله طبقاتی یا تبعیض طبقاتی وجود ندارد، گفت: امروز ما دولت اسلامی نداریم و این اسم محقق نمی‌شود این نیست که بگوییم چون تاج و تخت نیست طاغوت هم نیست امام راحل فرمود: ما مدافع عمامه نیستیم بلکه مدافع رفتار هستیم.

وی افزود: امروز آن مسؤولی که می‌آید درباره حمایت از کالای ایرانی صحبت می‌کند فقط به خاطر آنکه بگوید ما نیز در این زمینه سخن گفتیم کافی نیست چرا که با دیدن سبک زندگی همین آقا که ساعت مچی برند چند میلیونی به دستش دارد و سوار ماشین چند میلیونی می‌شود و همسر و فرزندانش در کانادا زندگی می‌کند بیجا می‌کند که درباره حمایت از کالای ایرانی صحبت می‌کند چنین فردی با تضاد رفتاری که دارد با اعتقاد مردم بازی می‌کند.

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: در تمدن ناب اسلامی عدالت اجتماعی رعایت می‌شود و همه متخلق به اخلاق قدسی هستند از این رو انسان در چنین جامعه‌ای به مقام معرفت اللهی می‌رسد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات