۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۵۶۴۸۶۲
استاد درس خارج حوزه علمیه:

شیوه بهره‌برداری از علوم حوزوی باید اصلاح شود

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی گفت: واقعیت این است که با وجود مناسب بودن متون حوزه علمیه، متأسفانه روش بهره‌برداری از این آموخته‌ها چندان درست نبوده و از ظرفیتی که در این دروس وجود دارد استفاده اصولی نمی‌شود.
آیت الله علی قربانی، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان شمالی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی قربانی، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به ضرورت تحول در حوزه علمیه، اظهار کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم بارها در مورد لزوم تحول در حوزه و همسویی این نهاد با نیازهای روز جامعه تأکید کرده‌اند، بدنه حوزه علمیه و مدیران این نهاد باید آرمان تحول این نهاد علمی و دینی را با جدیت پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: باید تحول در حوزه علمیه در زمینه‌های متون، روش‌های آموزشی و تبلیغ و تفقه دنبال شود تا تحول در این نهاد به‌صورت متوازن باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی با اشاره به آسیب‌ها و تهدیدهای موجود در برابر تحول و تغییر متون درسی حوزه، گفت: متون و درس‌های آموزشی حوزه علمیه مقدس بوده و علمای بزرگی برای نگارش این متون زحمت کشیده‌اند و اکنون دست کشیدن از این متون برای طلاب و اساتید دشوار است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین حوزه علمیه به کتب قدیمی علقه سنتی دارد؛ به‌گونه‌ای که این ذهنیت وجود دارد فرد باسواد حوزوی کسی است که این کتاب‌های قدیمی را بخواند و بفهمد و درس بدهد در صورتی که این ذهنیت باید تغییر کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی با تأکید بر ضرورت تخصصی شدن و رشته‌رشته شدن علوم حوزوی، اظهار کرد: شهید مطهری پیش از انقلاب تأکید داشت که باید علوم حوزوی رشته به رشته شوند تا یک نفر بتواند در طول عمر خود در یک رشته به تخصص کامل برسد.

وی اضافه کرد: در صورت تخصصی شدن دروس حوزوی، یک نفر با توجه به عمرهای کوتاه می‌تواند در همان زمینه متخصص شده و بازدهی بیشتری داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی در ادامه با اشاره به مهارت‌ها و فنونی که طلاب در جامعه امروزی نیازمند آن هستند، گفت: واقعیت این است که علی‌رغم مناسب بودن متون حوزه علمیه متأسفانه روش بهره‌برداری از این آموخته‌ها چندان درست نبوده و از ظرفیتی که در این دروس وجود دارد استفاده اصولی نمی‌شود.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: باید از ظرفیت موجود به شیوه بهتر و کامل‌تر و متناسب با نیازهای روز جامعه بهره‌برداری شود تا نقش‌آفرینی طلاب و روحانیان در شئون مختلف جامعه امروز افزایش یابد./9314/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات