۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۵۶۳۵۶۶
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی:

دین منشاء فرهنگ‌سازی است

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی گفت: دین منشاء فرهنگ‌سازی دینی است، بنابراین آن دسته از غربی‌ها که بیان می‌کنند فرهنگ ریشه بوده و دین محصول فرهنگ است و یا آن که گفته می‌شود دین از عوامل فرهنگ‌سازی است، دیدگاه‌های نادرستی است.
نشست خبری سخنگوی حوزه های علمیه  حجت الاسلام رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، امروز در درس خارج فقه‌‌رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، بیان داشت: مستحبات پیامرسانه از طریق شیوههای مختلفی قابل ارائه است.

وی افزود: برای القای یک پیامرسانهای یا باید خودِ آن عمل مستحب انجام شود، یا آن که با تشویق مخاطبان پیام رسانه‌ای مستحب به آنها القاء شود و یا آن که پیام مستحب رسانهای آموزش داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهار داشت: در درس خارج فقه رسانه از ذکر عناوین جزئی مستحبات رسانهای(کارکردهای مطلوب رسانه) اجتناب کرده و به بیان مستحبات رسانهای با عناوین کلی بسنده میکنیم، چرا که عناوین جزئی در زیر مجموعه این کلیات میگنجند.  

وی ابراز داشت: بیش از 100 پیامرسانهای وجود دارد که عنوان مستحبات پیامرسانه بر آنها بار میشود اما ما در این درس خارج به بیان 30 عنوان کلی و بسیار مهم اکتفا میکنیم.

 فرهنگیسازی، حاصل پیامرسانه در جامعه است

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم تصریح کرد: فرهنگ سازی، تأسیس سنتهای حسنه، تفکر و تعقل، برنامهریزی، اخلاق اجتماعی، تبلیغ دین، حقوق و روابط اجتماعی، عبادات جمعی، بهداشت و سلامت، نشاط و شادی، حفظ و تعظیم شعائر دینی، تربیت و تهذیب نفس، سبک زندگی اسلامی، آموزشهای مفید، تقویت نظام اسلامی، وحدت آفرینی، تحکیم نهاد خانواده از جمله مهمترین عناوین کلی مستحبات پیامرسانه به شمار میآیند.

وی با بیان این که در نخستین مبحثِ مستحبات پیامرسانه به عنوان فرهنگسازی خواهیم پرداخت، خاطرنشان کرد: رسانهها باید به دنبال فرهنگسازی در جامعه باشند و به تعبیری دیگر مستحب است که پیام، فرهنگِ مطلوب، ارزشی و دینی را در یک جامعه به وجود آورد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی عنوان کرد: فرهنگ مقوله مرکبی است که هسته و پوسته اصلی آن را مجموعه باورها، ارزشها، هنجارها، نمادها، آیینها، آداب، رسوم، هنرها، الگوها و اسطورهها تشکیل میدهند.

رییس شبکه جهانی ولایت با تأکید بر این که حاصل پیامرسانه فرهنگیسازی در جامعه است، گفت: به نمود عینی دادن و نهادینه کردن ارزشهای دینی در عملکرد افراد و صحنههای اجتماعی فرهنگسازی مطلوب و دینی اطلاق میشود.

دین منشاء فرهنگسازی دینی است/ فرهنگسازی دینی از مستحبات مؤکد پیامرسانه است

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد فرهنگ، اظهار داشت: رهبر انقلاب در یکی از سخنرانیهای خود در رابطه با فرهنگ فرمودند: «فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است، چرا؟ چون فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می‌کنیم، شما ناچار هوا را تنفس می‌کنید چه بخواهید و چه نخواهید، اگر تمیز باشد آثاری دارد و اگر تمیز نباشد آثاری دیگر».

استاد حوزه اضافه کرد: این کلام رهبر معظم انقلاب نشانگر اهمیت بالا و ضرورت فرهنگ و فرهنگسازی دارد. از این رو رسانهها باید به این مسأله اهمیت ویژهای بدهند.

وی با بیان این که رسانهها به سبب نفوذ بسیار بالای خود، نقش زیادی در فرهنگسازی در جوامع دارند، ابراز داشت: رسانهها با نشر و گسترش ارزشهای دینی میتوانند موجب نهادینه شدن این ارزش‌ها در جامعه شده و در نهایت ارزشهای مطلوب را جزئی از آداب اجتماعی مردم کنند.

این استاد برجسته حوزه علمیه تأکید کرد: دین منشاء فرهنگسازی دینی است، بنابراین آن دسته از غربیها که بیان میکنند فرهنگ ریشه بوده و دین محصول فرهنگ است و یا آن که گفته میشود دین از عوامل فرهنگسازی است، دیدگاههای نادرستی است.

وی با قرائت آیه «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ»، تصریح کرد: فرهنگسازی دینی از مستحبات مؤکد پیامرسانه است، به همین جهت است که خداوند متعال در آیه 33 سوره مبارکه فصلت میفرماید «و كيست‏ خوشگفتارتر از آن كس كه به سوى خدا دعوت نمايد و كار نيك كند و گويد من [در برابر خدا] از تسليم‏ شدگانم».

دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه ادامه داد: در آیه مذکور واژه «دَعَا» در معنای غیررسانهای به منزله دعوت به سوی خداوند متعال است و در معنای رسانهای به منزله رسانهای کردن خداپرستی و دینداری، آن هم با صدای بلند و رسا است./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات