۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۵۶۱۴۳۹
رییس کل بانک مرکزی:

هیچ کس درصدد حذف صرافی‌ها از اقتصاد ایران نیست

سیف در دیدار با اعضای هیأت مدیره کانون صرافان ایران با تأکید بر نقش مهم صرافی‌ها در اقتصاد کشور گفت: قصد حذف و تعطیلی صرافی‌ها را نداریم.
سیف

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، ولیالله سیف، رییس بانک مرکزی امروز در ادامه سلسله جلسات بانک مرکزی که با موضوع اجرایی شدن سیاستهای اخیر دولت در حوزه ارز، میزبان اعضای هیأت مدیره کانون صرافان ایران بود با اشاره به اهمیت تجربیات صرافان که به ویژه در دوره تحریمهای بینالمللی راهگشای مبادلات تجاری کشور بوده‌اند، تصریح کرد: مصالح ملی اقتضا میکند که از صرافیها حمایت کنیم. آنها روابط کاری ارزشمندی در سطح بینالمللی دارند که راهگشا بوده و هست.

وی خطاب به اعضای هیأت مدیره کانون صرافان ایران، اظهار داشت: متأسفانه امروز صحبتهایی مبنی بر اینکه بانک مرکزی قصد حذف صرافیها از فضای اقتصادی کشور را دارد شنیده میشود. من اطمینان میدهم که هیچ کسی نمیخواهد صرافیها را از اقتصاد ایران حذف کند و بالعکس معتقدیم که صرافیها نقش مهمی در اقتصاد ایران دارند و امروز این جلسه را برگزار کردیم تا با همکاری شما مدل فعالیت صرافیها در فضای جدید را طراحی کنیم.

سیف با بیان اینکه بانک مرکزی در حال تکمیل و تدوین وظایف و مدل کاری جدید برای صرافیها در شرایط فعلی است، افزود: صرافیهای مجاز همکاران نظام بانکی هستند که مسؤولیتهای خاصی را در تأمین نیازهای اقتصادی کشور برعهده دارند و ایفای این نقش در دورههای مختلف به تجارت خارجی و ارتباطات اقتصادی کشور کمک کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اقدام ستاد اقتصادی دولت و بانک مرکزی در خصوص تک نرخی کردن ارز، صرافیها باید خود را با فضای جدید تطبیق دهند و متناسب با نیازها فعالیت کنند.

رییس‌کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به راهاندازی سامانه نیما، خاطرنشان کرد: هدف این سامانه تخصیص «بهینه» منابع ارزی به مصارف ارزی کشور است. این سامانه یک بازار الکترونیکی است که برای صرافان مجاز که به دنبال فعالیت قانونمند و سالم هستند یک فرصت مناسب محسوب میشود.

رییس شورای پول و اعتبار درباره منع صرافی‌ها از خرید و فروش ارز بر اساس سیاست‌های جدید ارزی، عنوان کرد: تا اطلاع ثانوی فقط دو نقش عمده برای صرافی‌ها در نظر گرفته شده که یکی بحث انتقال ارز و دوم خرید ارز حاصل از صادرات غیر نفتی است.

وی با اشاره به دستوالعمل و مقررات ناظر بر فعالیتهای صرافیها تصریح کرد: این دستورالعمل یکی از معیارهای اساسی انضباط بخشی به شبکه صرافیهای کشور است و بانک مرکزی بر پیادهسازی و اجرای کامل آن مصمم است.

سیف با بیان اینکه ابلاغیه بانک مرکزی و تصمیمی که به تک نرخی شدن ارز منجر شد بهترین و کارآمدترین تصمیم در شرایط فعلی بود، اظهار داشت: بر اساس این تصمیم، اقتصاد ایران در مقابل فضاسازیها و التهابات مصون و نفوذ ناپذیرخواهد شد و بانک مرکزی نیز اشراف کاملی بر فضای بازار به دست خواهد آورد. البته همان طور که گفته شد این قیمت هم به هیچ وجه تثبیت شده نیست و با واقعیتهای اقتصادی و روند متغیرهای اقتصادی تغییر خواهد کرد.

شایان ذکر است، اعضای هیأت مدیره کانون صرافان ایران نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای همکاری متقابل با بانک مرکزی در شرایط جدید ارزی، راهکارها و نظرات خود در این خصوص را بیان کردند./878/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات