۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۵۶۱۳۳۰
اولاد قباد در گفت‌وگو با رسا:

قوانین مجلس برای بهبود فضای کار و شفافیت اقتصادی اجرا شود

دبیر کمیسیون آموزش مجلس اصلاح شیوه‌ تولید و رقابت پذیر کردن محصولات داخلی در مقابل محصولات مشابه خارجی را یکی از نکات مهم در حمایت از کالای ایرانی دانست و عدم حمایت از تولیدکننده را عاملی برای کاهش صادرات بیان کرد.
فریده اولاد قباد

فریده اولاد قباد عضو هیأت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت توجه به تولید داخلی و نقش مردم و مسؤولان در حمایت از کالای ایرانی، گفت: رهبر معظم انقلاب سال 97 را به عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند از این رو مردم، مسؤولان و تولیدکنندگان باید تمام همت و تلاش خود را در جهت عملی شدن شعار سال به کار گیرند.

وی افزود: به اعتقاد بنده یکی از نکات مهم در حمایت از کالای ایرانی اصلاح شیوه‌های تولید و رقابت پذیر کردن محصولات داخلی در مقابل محصولات مشابه خارجی است، می‌توان گفت حمایت از کالای داخلی با توجه به واردات بیش از حد محصولات خارجی جز با افزایش کیفیت و رقابت پذیر بودن تولیدات امکان پذیر نخواهد بود.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارتقای سهم صنایع دستی در تولید ناخالص ملی را بسیار حائز اهیمت دانست و ابراز کرد: قسمت اعظمی از صنایع دستی توسط بانوان کشور انجام می‌شود بر همین اساس بانوان نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند.

اولاد قباد با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های مرتبط با صنایع و استفاده از مشارکت حداکثری فعالان حوزه اقتصادی و کارآفرینان تاثیر بسزایی در حمایت از کالای ایرانی دارد، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی قوانین بسیار زیادی در حوزه بهبود فضای کسب و کار مصوب کرده است از آن جمله ۵۳ حکم و 29 ماده مربوط به بهبود فضای کسب و کار است، چیزی حدود ۲۵ حکم از این احکام به شفافیت اقتصادی برمی‌گردد که متاسفانه هنوز محقق نشده است.

وی افزود: وی افزود: در مجلس شورایی با عنوان شورای بخش خصوصی و بخش دولتی وجود دارد که جلساتی در این حوزه برگزار می‌کنند، این شورا با توجه به قوانین مصوب می توانند در راستای بهبود قانون کسب و کار و حمایت از کالای داخلی  در جهت اجرایی شدن آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

نماینده مجلس شورای اسلامی عدم حمایت از تولیدکننده را عاملی برای کاهش صادرات بیان کرد و اظهار داشت: عدم حمایت از تولیدکنندگان سبب می‌شود تولیدات داخلی از حالت رقابت پذیری خارج و صادرات در کشور کاهش یابد، همچنین با تقویت تعاملات بین المللی و دیپلماسی فرهنگی می‌توان در افزایش صادرات محصولات داخلی و به طور کلی حمایت از کالای داخلی نقش بسزایی ایفا کرد.

عضو هیأت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آمایش سرزمینی و شناخت جامع از گستره جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی کشور می‌تواند به ساماندهی و توسعه فضای تولیدی کمک کند، گفت: حمایت از تولیدات و محصولات داخلی نباید مختص کلان شهرها باشد بلکه باید همه استان‌ها را دربر گیرد.

اولاد قباد درباره نقش رسانه‌ ملی، خانواده‌ها و آموزش و پرورش در ترویج مصرف کالای داخلی، تصریح کرد: رسانه ملی با اختصاص دادن بخش اعظمی از تبلیغات خود به محصولات ایرانی می تواند در فرهنگ سازی خرید و مصرف کالای داخلی نقش مهمی داشته باشد، در حقیقت تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی نیازمند عزم و اراده همگانی و همکاری و هماهنگی مردم، مسؤولان و تولیدکنندگان است و عدم همکاری هر یک از این بخشها مانع از دستیابی به اهداف اقتصادی کلان کشور می‌شود.

وی افزود: افزایش کیفیت تولیدات و رقابت پذیر بودن محصولات وظیفه تولیدکنندگان، بازارآفرینی و بازاریابی بین الملی وظیفه دولت و خرید و مصرف کالای داخلی وظیفه مردم در راستای تحقق شعار است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین استفاده مسؤولان از کالای ایرانی برای خود و مجموعه‌های تحت مدیریت‌شان باید به صورت یک وظیفه حتمی و قطعی در نظر گرفته شود که اگر غیر از این باشد باعث دلسری مردم و تولیدکنندگان خواهد شد./813/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات