۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۶۱۰۸۸

نشست «ضرورت شناخت فقه مذاهب اسلامی و تأثیر آن در اجتهاد» برگزار شد

نشست «ضرورت شناخت فقه مذاهب اسلامی و تأثیر آن در اجتهاد» با حضور آیت الله طبسی برگزار شد.
نجم الدین طبسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، آیت الله نجم الدین طبسی از اساتید درس خارج در نشست «ضرورت شناخت فقه مذاهب اسلامی و تأثیر آن در اجتهاد» که روز پنجشنبه در مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار شد، درباره اهمیت فقه مقارن گفت: یکی از علمایی که داعیه تقارب داشت مرحوم آیت الله قاضی نورالله شوشتری است که معتقد بود باید امت اسلامی دست به دست هم بدهند چرا که اشتراکات بیش از دایره اختلافات است.

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله قاضی نورالله شوشتری دایره وحدت از موضع قدرت را معتقد بود، تصریح کرد: در واقع داعیه وحدت و تقارب داشتن بدین معنا است که کرسی تدریس فقه شیعه در دست ما باشد و از آنجا که مرحوم آیت الله قاضی نورالله شوشتری شخصیتی بود که در فلسفه ید طولانی داشت واز طرفی در علوم نقلی دیگر برجسته بود به همین دلیل از موضع قدرت هم صحبت می کرد.

آیت الله طبسی با اشاره به این مطلب که اگر اصول و فقه و فلسفه و کلام و تفسیر می خواهید باید مراجعاتی به مرحوم آیت الله قاضی نورالله شوشتری داشته باشید که در فلسفه ید گسترده دارد، تصریح کرد: ما در هردوره ای نیاز به علمایی از این دست داریم چرا که مکتب ما قوی است اما ما نتوانسته ایم عرضه کنیم و در این قسمت ضعف داریم.

وی با اشاره به نگاه سطحی برخی از دانشگاهیان و حوزویان نسبت به اهل بیت(ع) گفت: این درحالی است که وقتی مرحوم آیت الله قاضی نورالله شوشتری مطلع شد که تشیع در هند ضعیف است به آنجا سفر کرد و به گونه ای رفتار کرد که در چارچوب چهار مذاهب فتوا می داد و به این امر مقید شده بود.

آیت الله طبسی با تأکید بر این مطلب که مرحوم آیت الله قاضی نورالله شوشتری در فقه مذاهب مسلط و مطلع بود، اظهار کرد: در عین حال او از مبانی خویش عقب نشینی نکرد و بر مواضع خود استوار بود.

وی با بیان اینکه همه اهل سنت، سلفی و وهابی نیستند، اظهار کرد: می توان قدرت فقه شیعه را در آثار علمای برجسته شیعه دید و در مقایسه آثار آنان می توان به برجستگی و علم فقه شیعه رسید.

آیت الله طبسی با اشاره به مثالی درباره انتخاب امام جماعت از بین دو نفر گفت: در این بخش فقه ما به شاخصه ها تأکید دارد و این درحالی است که برخی می خواهند به فقه ما ضربه بزنند چرا که قدرت فقه شیعه و منطق اهل بیت(ع) را نمی بینند.

وی در ادامه با بیان اینکه تلاش های برخی برای اینکه فقه شیعه معرفی نشود به این شکل بوده است که منابع علمی که قبل از انقلاب به عراق ارسال می شد شامل فقه شیعه هم بود، تصریح کرد: اما پس از انقلاب با توجه به خلط مسایل علمی با سیاسی، جلوی این کار گرفته شد و ارسال این فقه شیعه به عراق، حذف شد./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات