۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۵۶۰۳۲۴
استاد حوزه و دانشگاه:

مجاهدت روحانیت شیعه در مقابله با استبداد غیرقابل انکار است

جمال‌پور با بیان این‌که روحانیت شیعه و حوزه‌های علمیه همواره در طول تاریخ مدافع منافع ملی و مردم بوده‌اند، گفت: مجاهدت روحانیت شیعه در مقابله با استبداد غیرقابل انکار است.
شیخ محمد خیابانی و قرارداد وثوق الدوله

میکائیل جمال‌پور، استاد حوزه و دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به سالروز آغاز قیام شیخ محمد خیابانی در تبریز علیه استبداد بیگانگان اظهار داشت: سخنرانی شیخ محمد خیابانی علیه استبداد و روسیه تزاری و انگلیس، سند افتخار ایران و آذربایجان است.

وی تصریح کرد: بی‌شک یکی از شکوهمندترین جنبش‌های دینی و مردمی ایران و آذربایجان در تاریخ معاصر، قیام حماسه آفرین شیخ محمد خیابانی در تبریز است. هدف این قیام نجات کشور از دام توطئه های استعمار و استبداد غرب و شرق بود، استعماری که به دست عمال خودفروخته در سرتاسر این ایران گسترده شده بود.

وی با اشاره به از ماهیت قیام شیخ محمد خیابانی خاطرنشان کرد: اولین حرکت سیاسی بزرگ شیخ محمد خیابانی، مخالفت با اولتیماتوم روسیه در مجلس دوم طی یک نطق بلند یک ساعته بود. او پس از قبول اولتیماتوم از سوی دولت و تعطیلی مجلس، در سبزه میدان تهران میتینگی برگزار کرد.

جمال‌پور با بیان این‌که عملکرد شیخ محمد خیابانی، معیار تشخیص یک نماینده مردمی است، گفت: دوری از اجنبی و تأکید بر غرور ملی هسته تمامی مبارزات شیخ شهید بود، چنانکه مخالفت شیخ محمد خیابانی با حمله عثمانی ها به تبریز موجی از مبارزات مردمی را به راه انداخت.

وی با تأکید بر این‌که شیخ محمد خیابانی غیر قابل مصادره از سوی برخی تجزیه‌طلبان و فرقه‌گرایان است، افزود: شیخ شهید نه تنها برای آذربایجان بلکه برای تمامیت ارضی ایران جنگید، در حقیقت شیخ روی شاخصه هایی انگشت گذاشته بود که امروز هم کهنه نشده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که روحانیت شیعه و حوزه‌های علمیه همواره در طول تاریخ مدافع منافع ملی و مردم بوده‌اند، گفت: مجاهدت روحانیت شیعه در مقابله با استبداد غیرقابل انکار است، به ویژه در تاریخ معاصر شاهد مجاهدت روحانیان در عرصه‌های جهادی نیز بوده ایم./935/ت303/ب1

ارسال نظرات