۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۵۵۸۶۳۵

اندیشه‌های فقهی نظامی گنجوی در تبریز مورد بررسی قرار گرفت

همزمان با نخستین کنگره بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در تبریز، اندیشه‌های دینی، شیعی و فقهی آن فقیه و شاعر بلندآوازه ایران زمین مورد بررسی اندیشمندان قرار گرفت.
نظامی گنجوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مسلم اورنگی، دبیر کنگره بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی عصر امروز در اختتامیه این محفل بزرگ ادبی در تبریز با بیان این‌که شعرا از دیدگاه مقام معظم رهبری با عنوان ثروت ملی مورد خطاب قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: ایشان فرموده‌اند؛ شعر ثروت ملی است و ملتی که شعر نداشته باشد؛ در معرفی آرمان‌های خود ناتوان است.

وی با بیان این‌که حکیم نظامی یک میراث مذهبی و ملی برای ملت ایران و کل کشورهای اسلامی است، خاطرنشان کرد: نظامی گنجوی نه تنها یک شاعر، بلکه یک "حکیم" و در زمان خود شخصیتی بی‌نظیر بود؛ چنانچه آثار این اندیشمند اسلامی در مراکز حوزوی و دانشگاهی مورد بهره قرار می گیرد.

اورنگی با تاکید بر این‌که حکیم نظامی گنجوی میراث مشترک کشورهای اسلامی است، افزود: هویت‌سازی جعلی برخی کشورها اقدامی بیهوده است که راه به جایی نخواهد برد، نباید چنین شخصیتهای بزرگی را در یک جغرافیایی خاص محدود کنیم، چرا که این مفاخر به وحدت کشورهای اسلامی کمک می‌کنند.

وی حکیم نظامی گنجه‌ای را منشأ تحکیم روابط بین کشورهای اسلامی دانست و افزود: این کنگره با اجماع نظر متولیان فرهنگی و ائمه جمعه چهار استان منطقه شمال غرب کشور در تبریز برگزار شد که با استقبال بی‌نظیر فرهیختگان همراه بود، هدف اصلی نیز صیانت و پاسداری از شخصیت آن حکیم وارسته به عنوان ثروت ملی است.

دبیر کنگره بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در بخش دیگری از سخنان خود با ارایه گزارشی از روند برگزاری کنگره اظهار داشت: از مجموع یک هزار و 117 مقاله ارسالی به دبیرخانه کنگره 470 مقاله به داوری نهایی راه یافت که از این تعداد 61 مقاله برگزیده در قالب دو جلد کتاب به زیور طبع آراسته شده اند.

اورنگی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین موضوعات محوری کنگره؛ جایگاه فقه و کلام در اشعار این حکیم و ادیب تاریخ ایران زمین بوده است، گفت: امروز تبریز میزبان اندیشمندانی از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، هندوستان، بنگلادش بوده است./935/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات