۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۵۸۱۴۰
سردبیر روزنامه رأی‌الیوم بررسی کرد:

رقابت ترکیه و عربستان برای آشتی با سوریه

با در نظر گرفتن برخی تحولات از جمله علنی شدن اختلاف عربستان و ترکیه و تلاش این دو برای نزدیک شدن به سوریه باید پرسید این رقابت به نفع کدام طرف تمام خواهد شد؟
روابط عربستان با ترکیه

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم در مطلبی نوشت: با نگاهی به مجموعه تحولات اخیر از جمله اظهارات ولیعهد سعودی در مصر که بیانگر اختلاف آشکار با ترکیه بود و نیز تلاش ریاض و آنکارا برای آشتی با سوریه، باید پرسید کدام یک از طرفین در این رقابت پیروزی را از آن خود خواهد کرد؟

علنی شدن اختلاف عربستان و ترکیه

اظهارات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با خبرنگاران مصری که در منزل سفیر کشورش در قاهره حضور داشتند، مبنی بر اینکه ترکیه در تلاش برای احیای خلافت اسلامی عثمانی است، از اختلاف بین عربستان و ترکیه پرده برداشت.

هر چند سفارت عربستان در آنکارا گزارش های متعدد برخی روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی مصر در این خصوص را ساختگی برشمرده و در صدد توجیه آن برآمد، اما آنچه ولیعهد سعودی بر زبان آورد، لغزش و اشتباه نبود بلکه بیانگر موضع راهبردی نه تنها عربستان بلکه مصر، امارات متحده عربی و بحرین در قبال ترکیه است و بر این اساس کشورهای مزبور، ترکیه و رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور را تهدیدی برای  امنیت و ثبات خود می دانند.

تاکید محور سعودی بر خطرناک شدن ترکیه

در همین ارتباط یک مسؤول بلندپایه عربی در منطقه خلیج فارس هفته گذشته با تعدادی از دیپلمات ها در اروپا دیدار کرده و یک کلام اظهار داشت: ائتلاف چهار جانبه شامل عربستان، مصر، امارات و بحرین، ترکیه را به دلیل سیاست های سلطه جویانه بر سراسر منطقه و تبدیل استانبول به مرجع و الگوی جهان اسلام در دو بخش شیعه و سنی و نیز در پیش گرفتن اسلام سیاسی  به نمایندگی اخوان المسلمین که از مرز کشورها و قاره ها گذشته است، خطرناک تر از ایران می دانند.

در این میان مشی اردوغان مبتنی بر اسلام سیاسی و حمایت از اخوان المسلمین و نیز گشودن درهای کشورش به روی آنان و رسانه هایشان، راهبردی است که عربستان مصر و امارات را نگران کرده است زیرا سیاست این کشورها علیه اخوان المسلمین و نفوذ آن در منطقه است تا جایی که به دلیل میراث تاریخی بیش از هشتاد ساله این گروه و پایگاه مردمی اش، آن را خطرناکت تر از داعش و القاعده می دانند.

مخالفت حساب شده ترکیه و اردن با جنگ علیه یمن

با این توضیحات به نظر نمی رسد مخالفت ترکیه و اردن با جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن تصادفی بوده باشد بلکه می توان گفت موضع این دو کشور در چارچوب محاسبات دقیق جا دارد.

نکته قابل توجه اینکه اردوغان بر حفظ روابط نزدیک با ایران و عراق تاکید دارد و در تکاپوی میزبانی نشست سه جانبه با حضور رییس جمهور ایران و روسیه است که در استانبول برگزار خواهد شد نه آنکارا که پایتخت ترکیه است.

اما در اینجا یک سوال مطرح است و آن اینکه اگر ترکیه عثمانی از نظر محور سعودی خطرناک تر از ایران است چرا این کشورها در جنگ علیه سوریه و پیش از آن علیه عراق مشارکت کردند؟ دو کشوری که خشت و سنگ بنای کشورهای عربی به شمار می آیند.

همچنین باید در نظر داشت که اختلاف بین ترکیه و دشمنان جدیدش این است که ترکیه راهبرد و برنامه دقیق و بررسی شده در اختیار دارد اما در مقابل تمام سیاست ها و تحرکات دشمنان جدیدش واکنشی بوده و اغلب بی ثبات و فاقد دیدگاههای طولانی مدت است و بر این اساس  ائتلاف هایی که تشکیل می دهند نیز متغیر و بی ثبات است.

رژیم صهیونیستی به نیابت  از عرب ها به جنگ ایران نخواهد رفت

در همین زمینه باید گفت ائتلاف عربی با رژیم صهیونیستی موجب نخواهد شد که این رژیم به نیابت از ائتلاف مزبور ایران را هدف حمله قرار دهد، همانطور که ممنوعیت پخش سریال های ترکیه در عربستان مانع نفوذ فرهنگی، سیاسی و نظامی ترکیه در منطقه نخواهد شد نه به این دلیل که ممنوعیت مزبور دیر هنگام بوده و پس از آن اتخاذ شده است که نتایج و اهداف خود را به ثمر رسانده بلکه به این دلیل که در دنیای آزاد رسانه ای  شبکه های متعدد دیگری وجود دارند که این سریال ها را پخش خواهند کرد.

با این توضیحات باید پرسید در شرایطی که سوریه به سرعت و با کمک ایران و روسیه در حال رهایی از جنگ است، چه کسی در رقابت آشتی با آن موفق خواهد شد ترکیه یا دشمنانش؟/۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات