۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۵۵۵۹۲۹
استاد حوزه علمیه:

وحدت یکی از محوری ترین مبانی حفظ انقلاب است

حجت الاسلام شعبانی گفت: روحانیت باید این را بداند که اگر هدف خدمت به اسلام است، عرصه های خدمت به این امر مهم فراهم است و هیچ بهانه ای در این قبال قابل قبول نیست.
حجت الاسلام حبیب الله شعبانی

حجت الاسلام حبیب الله شعبانی استاد حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، بیان داشت: بعد از انقلاب اسلامی مسیر تاریخی حرکت تشیع تا حدودی دچار تغییر شد، اداره حکومت اسلامی به دست روحانیت و تشیع سبب شد تا کار روحانیت حساس شود.

وی تصریح کرد: حساسیت وضعیت روحانیت بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی این بود که اگر روحانیت نتواند در اداره حکومت دینی موفق عمل کند به اصل اعتقادات مردم و ارکان تشیع و دین آسیب وارد می شود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: امام خمینی(ره) زمانی که مسؤولیت سنگین روحانیت را احساس کرد با در نظر داشتن دو هدف مهم منشور روحانیت را به نگارش درآورد، نخست احساس مسؤولیت روحانیت درباره نظام اسلامی، دوم کنترل عملکرد حوزه و روحانیت در قبال مردم و جامعه.

وی در ادامه افزود: امام خمینی(ره) توصیه های فراوانی از حیث مدیریت جامعه و توجه به فقه جواهری با نگرش اجتماعی و حکومتی داشته و تا کنون حوزه های علمیه در راستای عملی کردن این توصیه ها زحمات فراوانی را کشیده اند اما با آنچه که مورد خواست امام خمینی(ره) و رهبر معظم است ما فاصله بسیار داریم و هنوز حوزه علمیه نتوانسته اهداف و آرمان های انقلاب را به صورت اکمل به نتیجه برساند و این مساله به معنای نفی زحمات حوزه علمیه نیست.

حجت الاسلام شعبانی گفت: میزان توجه علمای بزرگ در عرصه سیاست و آگاهی های سیاسی و مراقبت از افرادی که می توانند از جایگاه دین سوء استفاده را بکنند در توصیه های امام راحل بوده و این رفتار، در نوع عملکرد رهبر کبیر انقلاب هم مشاهده شده است.

وی در ادامه افزود: اختلاف نظر هایی که بین علما در زمان رهبری امام خمینی(ره) به وجود آمد سبب مشکلات بزرگی در جامعه شده بود و امام خمینی(ره) همیشه این توصیه را داشتند که اختلاف سلیقه ها نباید سبب از بین رفتن اتحاد در بین علما شود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: گاهی اختلاف سلیقه ها که منجر به تشکیل جناح های عمیقی می شود سبب خروج انقلاب و انقلابی گری می شود که این مساله در مشکلات سال های 64 تا 67 بروز و ظهور بیشتری پیدا کرد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت خدمت به دین و انقلاب بیان داشت: اصل و ساختار نظام و انقلاب اسلامی بک ساختار مشروعی است، متاسفانه بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ضعف های فراوانی داشته برای مثال طرح عدم موفقیت نظام در مساله عدالت اجتماعی از سوی رهبر معظم انقلاب، اما ما نباید راهی غیر از اصلاح گری را به دنبال بگیریم.

حجت الاسلام شعبانی در پایان گفت: روحانیت باید این را بداند که اگر هدف خدمت به اسلام است، عرصه های خدمت به این امر مهم فراهم است و هیچ بهانه ای در این قبال قابل قبول نیست و سکوت از مسایل سیاسی و کناره گیری خیانت به اسلام و انقلاب است زیرا تنها راه خدمت به اسلام اصلاح گری و مطالبه است./979/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات