۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۵۵۵۳۵۴
در دومین روز از پنجمین همایش ملی سلامت معنوی مطرح شد؛

تحول معنوی در نظام جاری آموزشی سلامت اجتناب ناپذیر است

دومین روز از پنجمین همایش ملی سلامت معنوی به همت فرهنگستان علوم‌پزشکی با حضور و ارائه آقایان عین اللهی، سجادی و تابعی در قم برگزار شد.
سلامت معنوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین روز از پنجمین همایش ملی سلامت معنوی به همت فرهنگستان علوم‌پزشکی با حضور و ارائه آقایان بهرام عین اللهی، سید جمال الدین سجادی و سید ضیاءالدین تابعی در مرکز همایش های بین المللی غدیر قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، عین اللهی در این همایش خاطرنشان کرد: انحرافات زیادی در تعریف معنویت وجود دارد و به نظر ما سلامت معنوب فقط در دین اسلام به دست می آید.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: سلامت معنوی به معنای درمان نیست، بلکه به بیمار کمک می کند تا در رویارویی با بیماری احساس بهتری داشته باشد.

وی افزود: ایجاد توقع بالا در بیمار، عدم جستوجوی درمان پزشکی و یا باورهای کاذب معنوی از انحرافات و پیامدهای منفی است که بر سلامت معنوی مترتب می شود و ریشه آن هم به باورهای اعتقادی افراد باز می گردد.

همچنین در ادامه تابعی با اشاره به این که برخی جریان ها سبب شده اند تا طب سنتی ممزوج با خرافات شود، عنوان کرد: طب سنتی را باید از خرافات زدود و نکات مثبت آن را برگرفت و با نکات مثبت طب مدرن ممزوج کرد، آنگاه نگاه مان مقداری فراتر رفته و درک کنیم  که در واقع این نفس و حقیقت انسان است که بدن را تدبیر می کند؛ این موضوع همان طب متعالیه است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: طب فعلی ما نکات مثبت بسیاری دارد و نباید آنها را انکار کرد؛ طرفدار طب سنتی محض و یا طرفدار طب مدرن محض بودن اشتباه است، چراکه اسلامی سازی علوم به منزله رد سایر علوم نیست؛ به عبات دیگر طب ایرانی و غربی با هم در تضاد نبوده و‌می توانند مکمل هم‌باشند.

وی بیان داشت: طب سنتی و فعلی ما به سلامت نگاه آفاقی داشته است و باید از این نگاه رها شده و دیدگاهی ماورای طبیعت هم به سلامت داشته باشند.

در ادامه سجادی خاطرنشان کرد: مراد از تمدن آن است که یک جامعه بر اساس اهدافی که دارد، علم تولید کند، بنابراین منظور از تمدن اسلامی، همان تولید علم اسلامی است.

عضو بورد تخصصی بیمارستان فرهیختگان با اشاره به اینکه علوم غربی در جامعه اسلامی ناکارآمد است، ابراز داشت: علوم غربی در خود غرب کارآمد است، زیرا بر اساس اهداف خودشان تولید شده است، اما در جامعه اسلامی نه تنها نمی تواند کارآمد باشد، بلکه به اعتقادات و تفکرات افراد هم خدشه وارد می کند.

وی تصریح کرد: امروزه درست است که ظواهر جامعه اسلامی است، نماز می خوانیم، اذان پخش می شود، روزه می گیریم و اعمالی از این دست انجام می دهیم، اما باید بپذیریم که در یک محیط لائیک در حال زندگی کردن هستیم که نوع پوشش افراد جامعه و سبک زندگی شان گواه خوبی بر این مدعا است.

همچنین محمدعلی محققی در پایان جمع بندی مباحث را اینگونه بیان کرد: تحول معنوی در همه شئون‌ نظام جاری آموزشی سلامت یک امر اجتناب ناپذیر است و‌همه باید نسب به آن اهتمام داشته باشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اهتمام به تحول معنوی، تحول در ساختارهای موجود، تحول در محتواهای آموزشی، تحول در رفتارها، کردارها و‌گفتارها برای همه کسانی که در این زمینه نقش دارند به ویژه اساتید، دانشجویان، مدیران و‌سیاست گذاران باید رخ‌دهد تا شاهد اسلامی سازی علوم به ویژه در علم پزشکی باشیم./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات