۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۵۵۵۲۳۱
در مشهد؛

نشست «بررسی فقهی لزوم اذن همسر اول در ازدواج مجدد مرد» برگزار شد

نشست «بررسی فقهی لزوم اذن همسر اول در ازدواج مجدد مرد» در مرکز طوبی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
لزوم اذن همسر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست «بررسی فقهی لزوم اذن همسر اول در ازدواج مجدد مرد» با حضور حجت الاسلام فرج الله هدایت نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم، به عنوان ناقد و رحیمه ابراهیمی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید مطهری مشهد به عنوان ارائه دهنده، شامگاه چهارشنبه 25 بهمن در مرکز طوبی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

رحیمه ابراهیمی، استاد دانشگاه در ابتدا به بیان ارائه مقاله خود پرداخت و گفت: امروز یکی از مسائل چالش برانگیز در حوزه فقه و خانواده، جواز تعدد زوجات و نارضایتی همسر اول است.

وی با بیان اینکه جواز تعدد زوجات، به نص قرآن کریم مورد پذیرش بوده و تردیدی در آن وجود ندارد، اظهار کرد: در این مقاله لزوم اذن گرفتن مرد از همسر اول برای ازدواج مجدد در ازدواج دایم و موقت مورد تحقیق گرفته است.

ابراهیمی با بیان اینکه در این مقاله به چگونگی استدلال به دو آیه «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَة»«وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» و تعارض احتمالی آن دو با بعضی آیات دیگر و تعیین حکم صور مختلف این ازدواج با تکیه بر مبانی مطرح در قاعده« لاضرر» بررسی می شود، گفت: تعدد زوجات و نارضایتی همسر اول، از مسائل امروزین مطرح در حوزه حقوق خانواده است.

حجت الاسلام فرج الله هدایت نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم در ادامه به نقد این مقاله پرداخت و گفت: برای بررسی این بحث می توان از دو ظرفیت فقهی که شامل احکام اولیه و احکام ثانویه است، استفاده کرد.

نویسنده کتاب«ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده» با اشاره به این مطلب که در مورد حکم اولیه فقها اذن همسر اول را لازم نمی دانند، تصریح کرد: آنان می گویند برای زن حق اعتراض نیست اما این موضوع دلیل بر این امر نمی باشد  که بحث متوقف شود.

وی بابیان اینکه در بخش احکام اولیه و ثانویه نکات مهم دیگری هم وجود دارد، اظهار کرد: چرا که شما به ادله حرمت ایذاء مسلمان یا مومن اشاره نکردید و این درحالی است که برخی فقها لزوم اذن همسر اول را مطرح کرده اند.

این کارشناس رسانه ملی با بیان اینکه اگر بپذیریم که ازدواج مجدد مرد سبب اضرار و اذیت بر دیگری می شود و درعین حال حرام است، تصریح کرد: با ادله حرمت ایذاء در بحث حرمت تکلیفی این موضوع آسان می شود و در نهایت گفته می شود که بر مرد حرام است و این در حالی است که این موضوع حرمت تکلیفی است و بازدارنده نیست و در عین حال با این حرمت فقط فرد درمقابل وجدان و دادگاه عدل الهی قرار می گیرد.

وی در ادامه به تبییین لزوم اذن همسر اول برای ازدواج مجدد در حوزه اجتماعی پرداخت و گفت: در این مقاله ضرر به شوهر و همسر اول و دوم بررسی شده است اما چرا ضرر به خود خانواده بررسی نشده است.

حجت الاسلام هدایت نیا با بیان اینکه این اقدام مرد منجر به سستی بنیان خانواده می شود، تصریح کرد: در این موضوع شما از فرد گرایی به خانواده گرایی و خانواده محوری خواهید رسید و باید همه قوانین را با محوریت خانواده بررسی کرد./934/پ202/ب1

ارسال نظرات