۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۵۵۱۷۳۸
آیت الله صدیقی:

حواس پنجگانه مجاری ورود شیطان است

امام جمعه موقت تهران گفت: انسان باید مجاری ورود شیطان را شناسایی کند و برای آنها مراقب بگذارد زیرا حواس پنجگانه مجاری ورود شیطان است.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در کلاس درس اخلاق که در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: بشر همیشه در خطر نفس و در معرض سقوط است. انسان موجودی است که نفس او بیگانه پرست است و با شیطان هماهنگی دارد؛ ایراد شیطان و نفس در این است که نامرئی هستند.

وی افزود: شیطان، پرچم دار بدی ها و رذائل است و به تعبیر صریح قرآن، قشون و ارتش مجهزی از پیاده نظام و سواره نظام دارد که علیه بشر جنگ راه می‌اندازند و هنگامی که انسان لحظه ای غافل شود از چهار طرف چپ، راست، عقب و جلو او را احاطه می‌کنند ولی در این میان، بالا و پایین را نگفته اند زیرا شیطان آسمانی نیست و انسان هنگامی که خدا را صدا می‌کند چشم به توجه و عنایت از عالم بالا دارد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه اظهار داشت: از پایین نیز کسانی که حبیب و دوست خدا هستند و قصد جلوس و هم نشینی با خدا را دارند سجده به پایین دارند. شیطان به سراغ کسانی نمی‌رود که منیّتی ندارند، شیطان کاری با افتادگان، مضطرین و روی آورندگان به درگاه الهی ندارد. انسان باید مجاری ورود شیطان را شناسایی کند و برای آن مراقب بگذارد زیرا حواس پنجگانه مجاری ورود شیطان است.

وی در ادامه ابراز داشت: نماز و دعا ذوب در ذات ربوبی است. کسانی که اهل مناجات هستند دل‌شان در زمین نیست و از آسیب های زمینی در امان هستند. شیطان به عائله خدا دسترسی ندارد. کسی که به سجده امام حسین(ع) سجده می‌کند هفت حجاب را غرق کرده و به محضر ربوبی حضور پیدا می‌کند، این حجاب ها کثرت ما را تقویت و وحدت ما را از بین می‌برد.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: کنترل زبان نقش اول را در مراقبه دارد. از خصوصیات مکتب امام صادق(ع) و حوزه این است که آزاده می‌پروراند، شجاعت، طلاقت بیان و باز بودن زبان می‌آموزد، در حوزه هر اندازه که مشکل و سؤال از استاد داشته باشی مقرّب تر خواهی بود.

وی افزود: صَمت و سکوت کردن در جایی که رضای الهی نباشد، از موارد مراقبه زبان است. تسلط بر زبان و کلام از مشکل ترین کارهاست زیرا در این حالت انسان باید زبان را تحت مدیریت دین قرار دهد.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: یکی از آداب طلبگی حکیم بودن و با عقل و دلیل قدم برداشتن است. پروردگار عالم، یافتنی و وجود محض است، باید وجودت در او ذوب شود تا خدا را بیابی. اگر اشراف انسان به عالم غیب عالمانه باشد، خداوند متعال با نیروهای غیبی تیرهای نامرئی دشمن را نابود می‌کند به همین علت سفارش شده است در هنگام خواندن قرآن استعاذه کنیم زیرا انسان در کارهای خیر ما طمع دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از خداوند رحمان، نماز خالصانه و توفیق حضور قلب در نماز بخواهیم./966/پ202/ب1

ارسال نظرات