۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۵۵۱۶۶۴
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

اطاعت از اهل بیت لازمه محبت به ایشان است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: انتظار برای امام زمان با این شعار که «آقا بیایید که دوستتان داریم» فایده ندارد چرا که اهل بیت محب زیاد دارند اما مطیع کم دارند.
پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان شامگاه جمعه در سخنرانی شامگاهی بارگاه منور رضوی که در محل رواق مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، یکی از نیازهای اصلی مردم نسبت به پیامبران و معصومان(ع) را اطاعت از ایشان عنوان کرد و گفت: برخی حدیث جعل می کنند تا ثابت کنند اطاعت از پیامبران الزامی نیست. سخت ترین قسمت دستور پیامبران و معصومان(ع)، مأموریت آنهاست؛ یعنی این که خودش بایستد و بگوید «بشروطها و أنا من شروطها.»

کارشناس مذهبی رسانه ملی افزود: شما امروز یک واعظ روحانی پیدا نمی کنید که بگوید «مردم پشت سر من نماز بخوانید» چرا که این کار را ممکن است مردم علامت تکبر قلمداد کنند اما رسول خدا مأمور است که بایستد و بگوید «فاتقوالله و اطیعونی.»

وی خاطرنشان کرد: زیارت با معرفت یعنی این که قبول داشته باشیم باید از معصوم(ع) اطاعت کنیم و از آن ها بخواهیم بابت اشتباهات ما را ببخشند. این سخت ترین قسمت ماجراست که قلب خود را تسلیم امام کنیم و از ایشان اطاعت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: انتظار برای امام زمان با این شعار که «آقا بیایید که دوستتان داریم» فایده ندارد چرا که اهل بیت محب زیاد دارند اما مطیع کم دارند. در زمینه اطاعت حداقل انسان باید به اصل اطاعت کردن اعتقاد داشته باشد. یازده مرتبه در قرآن کریم عبارت «فاتقواالله و اطیعونی» آمده است که این هم بحث درباره قرآن است و هم ولایت.

کارشناس مذهبی رسانه ملی تأکید کرد: سخت ترین بخش مأموریت فرستادگان الهی این است که مردم را به اطاعت از خود دعوت کنند یعنی ایشان نه تنها انسان های خوبی هستند بلکه فرمانده ما قرار داده شده اند.

وی با اشاره به جریان دعوت پیامبر(ص) نسبت به اطاعت مردم از ایشان، اظهار کرد: خداوند به پیامبر اکرم(ص) دستور داد که عشیره و نزدیکان خود را به اسلام دعوت کنند اما اطرافیان جلسه را بر هم زدند تا سه جلسه که پیامبر اکرم(ص) در آخرین جلسه از مسأله لزوم اطاعت از پیامبر الهی سخن گفتند. در حالی که اگر ما بخواهیم درباره دعوت کردن مردم به دین مشورت بدهیم، می گوییم «حالا در جلسه اول از اطاعت سخن نگویید تا در افراد پذیرش داشته باشد» اما پیامبر(ص) نه تنها اطاعت از خودشان را به اقوام سفارش کردند؛ بلکه حتی اطاعت از امیرمؤمنان(ع) را نیز در همان جلسه مطرح فرمودند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان یادآور شد: خداوند متعال خطاب به پیامبر(ص) می فرماید «حبیب من؛ من اگر می خواستم می توانستم برای همه اقوام پیامبری را نازل کنم اما به حرف آن ها گوش نده و با آن ها جهادی کبیر انجام بده.» جهاد کبیر درگیری پیامبر خدا با کسانی بود که می گفتند برای هر قبیله ای یک پیامبر(ص) نازل شود. علت این که درب خانه امیرمؤمنان(ع) را آتش زدند، این بود که می دانستند اگر به ایشان مهلت دهند، باید از ایشان نیز تبعیت کنند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) 40 شبانه روز درب خانه همه را زدند تا مردم را به تبعیت از امیرمؤمنان(ع) دعوت کنند اما به فرموده خودشان یک نفر هم به ایشان جواب نداد. داستان عناد با حضرت زهرا(س) هم روی همین مسأله بود که ایشان مطیع امیرمؤمنان(ع) بودند. علت وقوع جریان کربلا نیز این بود که یزیدیان ترسیدند سیدالشهدا(ع) قدرت پیدا کنند و مسأله اطاعت مردم از امام را مطرح کنند و بفرمایند «فاتقوا الله و أطیعونی»؛ در غیر این صورت کسی با نماز خواندن ایشان مشکلی نداشت./820/پ202/ب1

ارسال نظرات