۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۵۴۵۸۵۶
در چهارمین شب از کنگره شهدای روحانی استان قم؛

محفل شعر شهدای روحانی در قم برگزار شد

محفل شعر شهدای روحانی در چهارمین شب از نخستین کنگره شهدای روحانی استان قم با حضور اساتید و شاعران برجسته کشور برگزار شد.
محفل شعر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محفل شعر شهدای روحانی که در چهارمین شب از نخستین کنگره شهدای روحانی استان قم با حضور اساتید و شاعران برجسته کشور در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد.

محمدعلی مجاهدی در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از زیرشاخه های شعر آیینی، شعر ولایی است، گفت: شاعران آیینی باید برای تقویت این بخش تلاش مضاعفی داشته باشند.

پدر شعرآیینی کشور ادامه داد: امروزه وظیفه اصلی شاعران آیینی این است که با سرودن شعرهای با محتوا در برابر هجمه های گسترده صهیونیزم جهانی ایستادگی کنند.

وی با اشاره بن اینکه رهبر معظم انقلاب بر لزوم پرداختن شاعران آیینی به شعر دفاع مقدس تأکید کرده اند، ابراز داشت: ضرورت دارد شاعران با پرداختن به این عرصه فرهنگ ایثار و‌شهادت را در جامعه احیا و‌ تقویت کنند.

در ادامه حجت الاسلام اکبری رمز پیروزی شهدا را بندگی خالصانه معرفی کرد و‌ اظهار داشت: اولین هنر شهدا این بود که قبل از اینکه مجاهد راه حق و یا شهید نامدار باشند، بنده حقیقی خداوند بودند.

دبیر نخستین کنگره شهدای روحانی استان قم با اشاره به اینکه شهدا تسلیم محض خداوند بودند، ابراز داشت: حوزه و‌روحانیت از زمان انقلاب مشروطه تا هم اکنون در عرصه های مختلف اعم از دفاع مقدس و دفاع از حرم حضرت زینب(س) شهید داده است.

وی از تشکیل شورای عالی سیاست گذاری کنگره شهدای روحانی خبر داد و بیان کرد: این کنگره تا کنون کارهای ارزنده ای را برای احیای فرهنگ شهادت و ایثار در جامعه انجام داده است.

همچنین حجت الاسلام محدثی با اشاره به ابعاد شکلی و محتوایی شعر آیینی عنوان کرد: شاعران آیینی باید دقت داشته باشند که میان کیفیت و کمیت شعرسرایی موازنه ایجاد کنند و اینطور نباشد که شخصی بیش از یک میلیون بیت شعر بسراید، اما نسبت به محتوا توجه نداشته باشد.

نویسنده حوزوی با بیان اینکه شاعران آیینی از لحاظ محتوا غنی هستند، ابراز داشت: این شاعران باید در کنار محتوای غنی دینی به نو بودن زبان و واژگان نیز توجه داشته باشند، چراکه اثر دینی باید جاذبه داشته باشد؛ اگر نسبت به واژگان جدید و زبان نو توجه نشود، اثر آیینی نمی تواند اثرگذار باشد.

وی با تأکید بر اینکه اشعار آیینی باید در جهت تبیین معارف نورانی اهل بیت(ع) حرکت کند، بیان کرد: از شعر آیینی باید عطر عقیده و رنگ و بوی ایمان به مشام برسد؛ متأسفانه این مهم در برخی از شاعران آیینی کمرنگ است و کمتر بدان توجه می کنند.

گفتنی است، حجج اسلام محمد بابامیری، مالامیری و آقایان مجاهدی، حسینی کاشانی و سید احمد حسینی در این جلسه به شعرخوانی پرداختند و با اشعار خود یاد و خاطره شهدای روحانی را گرامی داشتند./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات