۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۵۴۳۶۰۵
حجت الاسلام و المسلمین همتی مطرح کرد؛

پذیرش، کنترل و استقلال سه مؤلفه دینی تربیت فرزندان

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مربی اعم از پدر و مادر و معلمان باید میان شخصیت یک کودک و نوجوان با رفتار او تفاوت قائل شوند، گفت: پذیرش، کنترل و استقلال سه مؤلفه دینی تربیت فرزندان است.
تربیت دینی فرزندان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین همتی امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به مولفه های فرزند پروی گفت: کنترل، پذیرش و استقلال سه مولف بسیار مهم برای تربیت دینی فرزندان هستند.

وی افزود: در مولفه پذیرش؛ احترام به شخصیت فرزند و محبت به او به صورت تؤامان نهفته است.

حجت الاسلام والمسلمین همتی با بیان اینکه مربی اعم از پدر و مادر باید میان شخصیت یک فرد با رفتار او تفاوت قائل شود، افزود: پدر و مادر و مربیان در امر تربیت نباید اصل شخصیت یک کودک، نوجوان و جوان را زیر سؤال قرار دهند بلکه باید رفتار اشتباه او مورد سرزنش قرار دهند زیرا در روایت ها بیان شده که از شخصی که شخصیت او به صورت کلی مورد نفی قرار گرفته باید پرهیز شود.

وی تصریح کرد: از این اصل به عنوان پذیرش یاد می شود یعنی نباید به خاطر رفتار زشت فرد را به صورت کلی نپذیرفت و حضرت ابراهیم(ع) در ماجرای مواجه ای که با خورشید پرستان و ستاره پرستان داشتند به آنها فرمودند که من از آنچه می پرسید یعنی شرک شما بیزارم و حضرت ابراهیم(ع) هرگز به آنها نفرمودند که من از شما بیزار هستم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه پدر و مادر در هر صورت باید شخصیت فرزند خود را مورد پذیرش قرار دهند،ادامه داد: برای امر تربیت باید رفتاری ابراهیم وار داشت و باید مانند حضرت ابراهیم(ع) با کسانی که می خواهیم تربیت کنیم برخورد داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین همتی حفظ عزت نفس فرزندان را لازمه تربیت دینی آنها عنوان کرد، گفت: هر انسانی برای خود یک شخص منحر به فرد است که خداوند تنها از او یک نمونه خلق کرده است بنابراین هر انسانی با هر ویژگی شخصیتی برای خود یک فرد خاص محسوب می شود که باید با همین ویژگی های خاص خلقت خود مورد پذیرش قرار گیرد.

وی افزود: پدر و مادر نباید به خاطر ویژگی های خدادادی فرزندانشان میان آنها تبعیض قائل شوند بلکه باید هر فرزندی را با ویژگی های شخصیتی خودش مورد پذیرش قرار داده و ضمن احترام به شخصیتش به او محبت کنند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: همانطور که در مراسم حج نگاه به بیت الله الحرام عبادت محسوب می شود خداوند محبت به فرزندان و حتی بالاتر از آن نگاه محبت آمیز به فرزندان را نیز عبادت می داند بنابراین والدین نباید به خاطر رفتارهای زشت یک فرزند محبت خود را از او دریغ کنند چون بدون محبت عزت نفس از بین می برد و کسی که عزت نفس خود را از دست می دهد همانطور که در روایت ها بیان شده به طور یقین شرش دامان دیگران را نیز خواهدگرفت./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات