۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۵۴۳۵۷۳
آیت الله سعیدی:

پژوهشگران الزامات اخلاقی پژوهش را رعایت کنند

امام جمعه قم با بیان اینکه رعایت امانت، صداقت و اخلاق پژوهشی به رشد و بالندگی پژوهشگران کمک می‌کند، گفت: اخلاق پژوهشی زمینه دست یابی به پژوهش با کیفیت و معیار است.
 آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای پژوهشکده علامه طباطبایی که در سالن محراب شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد اخلاق را اساس پژوهش اسلامی توصیف کرد و اظهار داشت: پژوهشگران باید الزامات اخلاقی پژوهش را رعایت کنند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تاکید بر اینکه پژوهشگران با تقوا باید به عنوان الگوی پژوهشی به جوامع محقق معرفی شوند، ابراز داشت: اخلاق پژوهشی زمینه دست یابی به پژوهش با کیفیت و معیار است؛ چراکه پژوهش برخواسته از تقوا اسلوب تحقیق همگام با صداقت است و بر اساس آیات و رویات راست‌گویی و درست‌کاری در هر عرصه ای زمینه بروز نتایج پر برکت است.

آیت‌الله سعیدی با تاکید بر این که در عرصه پژوهش باید همگی به الگودهی عادت کنند، ابراز داشت: احترام به صاحب یک تحقیق در حقیقت شکر نعمت است، بر این اساس اهل قلم می توانند با ذکر منبع، یک پژوهشگر را تشویق کنند.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با تاکید بر اینکه هویت اخلاق در منظومه مبانی اسلام عناصر مختلف از جمله تقوا را شامل می‌شود، عنوان داشت: اخلاق پژوهشی باید در همه ابعاد مختلف معیار رفتار پژوهشگران باشد.

وی ادامه داد: اگر پژوهشگری از منبع خاصی استفاده می‌کند باید به ذکر نام آن منبع اهتمام داشته باشد؛ بر این اساس من معتقدم که برخی از منکرات در عرف مردم محکوم می‌شود این در حالی است که برخی از منکرات مهم از چشم آمران به معروف و ناهیان از منکر پنهان مانده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه رعایت امانت، صداقت و اخلاق پژوهشی به رشد و بالندگی پژوهشگران کمک می‌کند، ابراز داشت: پژوهشگران دقت داشته باشند که در عرصه پژوهش نباید نگاه صرف اقتصادی داشت چرا که مواجهه با پژوهش با ادبیات بازار زمینه آن خواهد شد که پژوهشگر به دنبال مواردی بورد که صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

آیت الله سعیدی با تاکید ویژه بر حفظ و صیانت از حقوق پژوهشگر تصریح داشت: در رفتارهای اخیر پژوهشی مشاهده می شود که گاهی برخی از افراد با تغییرات جزیی به استفاده از منابع دیگران و بدون ذکر نام منبع به انتشار مبانی علمی نوین به نام خود مبادرت ورزیده که این خلاف حقوق شناخته شده پژوهش است.

امام جمعه قم در پایان با اشاره به اینکه امت اسلام رسالت دفاع از حرم اهل بیت(ع) را جدی‌تر از گذشته دنبال می‌کنند، گفت: باید توجه داشت که نسلی از انقلاب که دفاع مقدس را تجربه نکرده و امروز به عنوان پیشتازان دفاع از حریم اهل بیت(ع) در لیست شهدا می درخشند نشان از آینده روشن نظام اسلامی در دست یابی به افق ها و ارزش های دین مبین اسلام است.

وی ادامه داد: از معجزات و الطاف الهی است که امروز جوانانی با تمسک به شجره طبیه عاشورا جان خود را در مسیر دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام با اوصافی خاص اهدا کردند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات