۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
کد خبر: ۵۴۳۱۹۷
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

راهکارهای ایجاد انگیزه تحصیلی در طلاب

حجت الاسلام محیطی با اشاره به راهکارهای ایجاد انگیزه تحصیلی در طلاب از ضرورت حذف متون پیچیده و غیر ضروری در حوزه یاد کرد.
در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ادیان و مذاهب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اجلاس مدیران سطح یک مدارس علمیه استان قم با موضوع نقش اساتید در قرین سازی آموزش با پژوهش و تهذیب با تأکید بر پژوهش شامگاه چهارشنبه در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام محیطی استاد مدرسه علمیه شهید صدوقی و نماینده کارگروه ایجاد انگیزه در طلاب در این همایش با بیان این که اساتید چهار نقش اصلی در انگیزه بخشی به طلاب برعهده دارند، اظهار داشت: نباید همیشه انگشت اتهام به سمت مسؤولان دراز شود.

وی افزود: در جلسه ای که در شهریورماه برگزار کردیم به چند موضوع مهم پرداختیم که از جمله آنها چیستی و معنای انگیزه، آسیب شناسی انگیزه و راه کارهای ایجاد انگیزه در طلاب بود.

استاد حوزه علمیه در ادامه عنوان کرد: در محور اول باید گفت که انگیزه مجموعه عواملی است که در آغاز انسان را وادار به حرکت می کند و در ادامه نیز با او همراه است و در محور دوم نیز متون درسی به عنوان یکی از آسیب ها معرفی شد.

وی با بیان این که پیچیده بودن متون، طولانی بودن و زیاد بودن حجم بسیاری از دروس بسیاری از اوقات سبب اضطراب طلاب می شود، یادآور شد: مسأله سوم مشکلات خانوادگی، چهارم اساتید کم انگیزه و پنجم عدم توجه به آینده علمی و کاری طلاب است.

حجت الاسلام محیطی تصریح کرد: متأسفانه برخی اوقات برخورد بد مدیران و مسؤولان اجرایی و برخورد دو گانه مدیران حوزه با دروس سبب کم توجهی و عدم حضور طلاب در کلاس ها و در نتیجه ضعف انگیزه طلاب می شود.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در محور بعدی این کارگروه عنوان کرد: در محور سوم استفاده از ابزارهای جدید تدریسی مثل پاورپونت، کارگاهی برگزار کردن دروس، بیان اهداف طلبگی برای خود طلبه و جامعه، بیان حالات علمی و معنوی عالمان فرزانه و ایجاد الگودهی و تقویت روحیه زهد مطرح شد.

نماینده کارگروه ایجاد انگیزه در طلاب حدیث خوانی، تشویق طلاب پرانگیزه و ارتباط با خانواده طلاب و به روز کردن دروس را از دیگر عوامل انگیزه زایی در طلاب دانست و یادآور شد: در مورد انگیزه مندی از مسؤولان درخواست می کنیم نظام جذب و گزینشی طراحی کنند تا افراد توانا بر مسند استادی بنشینند و بر عملکرد اساتید فعلی نیز نظارت داشته باشند./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات