۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۵۴۲۲۸۰
امام جمعه موقت کاشان:

نماز تجلي ايمان به خدا و روز قيامت است

حجت الاسلام اسلامي تبار نماز را تجلي ايمان به خدا و روز قيامت خواند و گفت: يكي از آثار ايمان واقعي به خدا و قيامت، نماز است و يكي از آثار مهم تكذيب خدا و روز قيامت نيز ترك نماز است.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

 به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در تفسير آيات پاياني اين سوره گفت: سوره مرسلات از جمله سوره هاي مكي با 50 آيه است كه يك آيه آن «‌وَيلٌ يوْمَئِذٍ لِّلْمُکذِّبِينَ‌» 10 بار تكرار شده است.

وي افزود: تكرار يكي از اسباب تربيت است به اين معني كه يكي از راه هاي پذيرش هر مطلبي تكرار آن است و تكرار هر موضوعي نشانه اهميت آن موضوع است و يكي از آثار تكرار، اتمام حجت است و خداوند در اين سوره مباركه به كساني كه معاد را تكذيب مي كنند 10 بار تكرار مي‌كند «‌وَيلٌ يوْمَئِذٍ لِّلْمُکذِّبِينَ‌» با مكذبين اتمام حجت مي‌كند.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: خداوند در آيه 48 سوره مرسلات مي فرمايد ‹‹وَ إِذا قيلَ لَهُمُ ارْکَعُوا لا يَرْکَعُونَ›› وقتي به آنها گفته مي شود ركوع كنيد آنها ركوع نمي‌كنند، منظور از ركوع در اين آيه نماز است چرا كه كلمه سجده هم در نماز و هم در غير نماز است از جمله سجده شكر و واجب، اما در خارج از مجموعه نماز چيزي بنام ركوع وجود ندارد و ركوع تنها ويژه نماز است.

وي، ادامه داد: در نماز از كلمه ركعت استفاده مي‌شود و ركعت از ركوع است و اگر خداوند مي فرمايد ‹‹وَ إِذا قيلَ لَهُمُ ارْکَعُوا لا يَرْکَعُونَ›› اشاره به نماز است كه وقتي به مشركين گفته مي شود نماز بخوانيد امتناع مي‌كنند و اين آيه نيز نشانه اهميت نماز است و اگر خداوند ابتدا مي فرمايد «‌وَيلٌ يوْمَئِذٍ لِّلْمُکذِّبِينَ»‌ و در ادامه نيز مي فرمايد ‹‹وَ إِذا قيلَ لَهُمُ ارْکَعُوا لا يَرْکَعُونَ›› اشاره به اهميت نماز است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: كسي كه دين را تكذيب مي كند و قيامت را باور ندارد، نخستین اثر آن اين است كه نمي تواند اهل نماز باشد و همانگونه كه اولين اثر دين و باور خدا و قيامت، نماز است.

وي نماز را تجلي ايمان به خدا و روز قيامت خواند و افزود: امام مي فرمايد، نماز فرياد بلند توحيد است و خداوند در قرآن مي فرمايد، نماز براي برخي سنگين است و تنها براي اهل خشوع آسان است و در ادامه مي فرمايد نماز براي كساني كه ايمان و اعتقاد به روز قيامت دارند آسان است.

مرز بين دين و كفر نماز است  

امام جمه موقت كاشان يكي از آثار ايمان واقعي به خدا و قيامت را نماز دانست و با اشاره به اينكه از آثار مهم تكذيب خدا و روز قيامت ترك نماز است، عنوان كرد: نماز خيمه دين است و ديني كه نماز نداشته باشد دين نيست و مرز بين دين و كفر نماز است و تارك الصلاه در مرز كفر قرار دارد.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: برخي از مفسرين مي گويند خداوند كلمه نماز را در بين دو آيه شبيه به هم قرارداد و مي فرمايد «‌وَيلٌ يوْمَئِذٍ لِّلْمُکذِّبِينَ‌» و در ادامه مي فرمايد‹‹وَ إِذا قيلَ لَهُمُ ارْکَعُوا لا يَرْکَعُونَ›› و بعد دوباره مي فرمايد «‌وَيلٌ يوْمَئِذٍ لِّلْمُکذِّبِينَ‌» منظور از قرار دادن كلمه نماز بين دو آيه اين است كه برخي از اعمال اثر متقابل دارد مي توان گفت، ايمان سبب تقوا است و نتيجه تقوا ايمان است، به اين معني كه ايمان سبب تقوا مي شود و تقوا سبب مي شود ايمان به مرور تقويت شود كه اين همان اثر مقابلي است كه تقوا دارد.

به گفته وي، لازمه ايمان قوي داشتن تقوا است كه اين اثر متقابل است و مهمترين نتيجه تكذيب خدا و قيامت قطع ارتباط با خدا است، چرا كه نماز براي ايمان و باور قيامت آمده است و قطع نماز سبب خواهد شد تا راه مكذبين را ادامه دهيد.

هركجا نماز اقامه شود پرچم دين برافراشته مي شود

امام جمعه موقت كاشان گفت: در روايت از نماز به عنوان علم دين نام برده شده است و هركجا نماز اقامه مي شود پرچم دين برافراشته مي شود و نشانه حضور مسلمانان است و در روايت ديگر مي فرمايد، نماز اگر تأييد شود همه اعمال نيز تأييد خواهد شد اما اگر نماز تأييد نشود بقيه اعمال نيزتأييد نخواهد شد.

وي افزود: خداوند در آيه 50 و آخرين آيه مرسلات مي فرمايد ‹‹فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ›› وقتي مجرمين و مكذبين قرآن را قبول نداشته باشند، پس چه حرفي را قبول خواهند كرد و منظور از حديث در اين آيه كلام نو، كلام شيوا و كلام تازه است، به اين معني كه تازه ترين كلام  و نوترين كلام و شايسته كلام، كلام قرآن است.

به گفته وي، قرآن نور و موعظه و استدلال و منطق است و براي همه زمانها است و هيچ موقع كهنه نمي شود و چنين كلام شيوايي كه براساس عقل و فطرت و علم و بصيرت و آگاهي بي نهايتي است كه از سرچشمه علم الهي و كلامي صد درصد منطقي را اگر انسان قبول نكند، كدام كلامي را مي خواهد قبول كند و به چيزي مي خواهند ايمان بياورند اما خداوند با اين حال مطالب را  براي اتمام حجت در اين آيه تكرار مي‌كند.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: روايت كسي كه سوره مرسلات را تلاوت كند در نامه اعمال او نوشته مي شود مشرك نيست چرا كه سراسر اين سوره مباركه خطاب به مشركين و مكذبين  است، بنابراين اگر كسي اين سوره را با تدبير تلاوت كند و مومن به آن در اعتقاد و عمل باشد جزو مشركين نخواهد بود.

امام جمعه موقت كاشان يادآور شد: در روايت ديگري مي فرمايد، هركس اين آيه را تلاوت كند با توضيحي كه داده شد خداوند بين او و پيامبر آشنايي و همجواري برقرار مي كند./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات