۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۵۴۲۱۵۱
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

لقمه حرام بستر تربیت دینی را نابود می کند

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر لقمه حلال نباشد امر تربیت دینی ممکن نخواهد بود، گفت: لقمه حرام بستر تربیت دینی را نابود می کند.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به ضرورت دانستن احکام فقهی در کسب و تجارت گفت: امام علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند که«كسي كه بدون دانستن احكام دين داد و ستد كند در ربا (بهره دادن و گرفتن در وام كه حرام و موجب كيفر الهى است) گرفتار می شود».

وی افزود: باید دقت کرد که ربا محاربه با خداوند است و دلیل حرمت ربا این است که ربا موجب از بین رفتن فعالیت های تولیدی و کار آفرینی در جامعه شده و تن پروری را افزایش می دهد به همین دلیل است که قرآن کریم به شدت از ربا منع کرده زیرا در جامعه اسلامی هدف اقتصاد، جمع آوری و تولید ثروت نیست بلکه هدف آبادی و عمران شهرها و از بین رفتن فقر میان مردم است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه متأسفانه بیشتر مردم امروز بدون اینکه احکام کسب و کار را بدانند در مشاغل مختلف وارد می شوند، گفت: ندانستن احکام موجب می شود که انسان از حرام الهی غافل شود و لقمه حاصل از درآمد حرام نه تنها زندگی انسان بلکه زندگی نسل او را نیز تباه می کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: براساس این حدیث امام علی(ع) مهم ترین رسالت یک مسلمان قبل از ورود به مشاغل مختلف آموختن احکام مربوط به آن شغل است.

وی افزود: امام صادق(ع) در یک روایت نورانی می فرمایند«كسی كه بدون علم و آگاهی اعمالش را انجام دهد مانند فردی است که به سمت سرابی در بیابان حركت كند؛ بنابراین هر چه تندتر برود از مقصدش دورتر می‌‌شود».

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر لقمه حلال نباشد امر تربیت ممکن نخواهد بود، گفت: لقمه حرام بستر تربیت دینی را نابود می کند و در روایت ها بیان شده کسی که به فرزندان خود لقمه حرام داده و فرزندانش در اثر خوردن این لقمه منحرف شده اند در قیامت باید پاسخگوی انحراف فرزندانش باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با تأکید بر اینکه خوردن لقمه حرام مانند بلعیدن آتش است، تصریح کرد: لقمه حرام ریشه بسیاری از گناهان است بنابراین اگر در یک جامعه از لقمه حرام پرهیز شود بسیاری از گناهان نیز از بین خواهد رفت.

وی افزود: مسلمان پیرو مکتب اهل بیت(ع) ضمن دانستن احکام شرعی باید در پرداخت خمس و زکات اموال خود نیز اهتمام داشته باشد زیرا استفاده از اموالی که خمس و زکات آنها پرداخت نشده حکم غصب اموال را دارد و باید خمس درآمد و اموال خود را پرداخت کرد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در جامعه اسلامی باید به شدت از ربا پرهیز شود زیرا ربا عامل بسیاری از عذاب های الهی نازل شده بر امت های پیشین است./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات