۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۵۳۸۶۵۰
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

ضعف در دینداری معلول عدم مسؤولیت پذیری نسبت به رسالت های الهی است

کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: ما باید پایه های دینی خود را مستحکم کنیم؛ چرا که در غیر این صورت با کوچکترین و سطحی ترین مسأله ای نابود خواهیم شد.
رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه، در ادامه سلسله جلسات سوگواری دهه آخر صفر که همزمان با شب رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) در محل حسینیه آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی و با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون کیفیت توجه به اعتقادات در جامعه پرداخت.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با اشاره به تبعات باور نکردن بار امانت الهی که بر گردن انسان نهاده شده، آن را پاسخ بسیاری از سوالات پاسخ داده نشده امروز قلمداد کرد و گفت: امروزه در جامعه اسلامی ما با پدیده ای مواجه هستیم که باعث رخوت و کسالت و افسردگی از دین شده است. دلیل این که ما بعد از این همه سال نماز خسته‌ می شویم و گاهی نماز و عبادات ما را اندوهگین و خسته می کند در چیست؟ چرا بعد از مدتی دچار ورشکستگی دینی می شویم؟ چرا هنوز رفتارهای فرعون وار و نمرود وار داریم؟ چرا به درجه خشوع نمی رسیم و سبک زندگی ما دینداران اینچنین است که دل ملت را به درد می آوریم؟ تمام این ها نتیجه نپذیرفتن مسؤولیت و امانتی است که خداوند متعال بر گردن ما نهاده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به تشریح این مسؤولیت الهی انسان پرداخت و افزود: احساس مسؤولیت ما چیزی جز عبادت خالصانه نیست. پیامبر اکرم(ص) هنگام ورود به مکه با الاغ وارد شدند نه با اسب و فیل و منظورشان بر این حرف بود که «من آمده ام تا بگویم اصل بندگی در تواضع است.» اما در دینداری امثال ما، متأسفانه فروتنی کاسته شده و احساس وبال بودن بر اسلام و دین به ما دست می دهد و بهره ای از این منبر ها و مساجد نمی بریم.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمودند «مردم به دو دلیل نماز می‌ خوانند؛ یا ترس از بین رفتن آبروی اجتماعی و ترس از جهنم و عذاب دارند و یا این که برای آنان عادت شده است و این عادت چیزی جز فساد در جامعه همراه ندارد.

کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: ما باید پایه های دینی خود را مستحکم کنیم چرا که در غیر این صورت با کوچکترین و سطحی ترین مسئله ای نابود خواهیم شد. ما باید دلمان را متوجه خدا و ائمه اطهار(ع) کنیم چون ظاهر و سطح را همه دارند و حتی انسان های بی نماز هم ممکن است به دیدار حرم امام رضا(ع) بیایند اما عمق دین است که اهمیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که «رشد مسؤولیت پذیری» پایه اصلی دینداری انسان است، به آیه شریفه «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُون» اشاره و اظهار کرد: برخی گمان می کنند ما برای رفتن به بهشت یا جهنم خلق شده ایم! خیر؛ ما خلق شدیم برای بندگی و برای این که فقط برای رسیدن به کمال و ملکوت و مهم‌ترین وظیفه بشر که عبادت خداوند متعال است.

وی افزود: انسان موجودی است که خداوند متعال از میان موجودات دیگر او را برگزیده و به وی امانتی داده که دیگر موجودات فاقد آن بودند و در این باره می فرماید «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَه عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا.»

کارشناس مذهبی رسانه ملی افزود: بزرگترین بدبختی ما اهمیت ندادن به مسؤولیت و کمال خود و نیز نافرمانی از عبادت خالصانه بدون فرعونی گری و خود خواهی است. به گفته امام صادق(ع) انسانی در قرآن کریم جهول نامیده شده است که ولایت امیرمؤمنان(ع) را قبول داشته باشد اما اطلاعت نکرده و در نتیجه پذیرش ولایت توسط او به نفاق بیانجامد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان با اشاره به اهمیت مسؤولیت پذیری در زندگی انسان خاطرنشان کرد: مسؤولیت پذیری جوانان دهه هفتادی را عاشق به شهادت می‌کند؛ آن هم در شرایطی که هفتاد ساله های ما به‌دنبال مسؤولیت و ریاست هستند و سبک زندگی غربی دارند و در عین حال دم از ولایت می ‌زنند!/820/پ۲۰۴/ب۲

ارسال نظرات