۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۵۳۸۱۵۷
با حضور صاحب نظران علوم عقلی صورت گرفت؛

بررسی امتداد نظریه اعتباریات علامه طباطبایی در علوم اجتماعی

امتداد نظریه اعتباریات علامه طباطبایی در علوم اجتماعی با حضور صاحب نظران علوم عقلی در مجمع عالی حکمت اسلامی بحث و بررسی شد.
امتداد نظریه اعتباریات علامه طباطبایی در علوم اجتماعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «امتداد نظریه اعتباریات علامه طباطبایی در علوم اجتماعی» امروز در سالن نشست های علمی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام ابوالفضل کیاشمشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر و عضو گروه معارف و علوم انسانی و مدرس گروه فلسفه علم این دانشگاه به ارائه بحث پرداخت و دبیر علمی نشست «امتداد نظریه اعتباریات علامه طباطبایی در علوم اجتماعی» را حجت الاسلام علی امینی نژاد استاد حوزه و دانشگاه در موضوع فلسفه و عرفان برعهده داشت.

حجت الاسلام امینی در ابتدای این نشست با اشاره به 24 آبان سالروز وفات علامه طباطبایی، اظهار داشت: سال گذشته نیز در همین ایام نشستی را به یادبود تلاش های علامه طباطبایی در امتداد فلسفه اسلامی برگزار کردیم که مسأله اعتباریات و تأثیر شگفت انگیز آن در علوم انسانی و اجتماعی گوشزد شد.

در ادامه حجت الاسلام کیامشکی به ارائه مباحثی پیرامون تبیین و تفسیر نظریۀ اعتبارات و پیشینه و ریشه های آن و نوع تأثیر این نظریه در علوم انسانی(تربیتی، اجتماعی و حقوقی) به لحاظ توصیفی، تحلیلی و توصیه ای پرداخت.

وی ابراز داشت: علامه طباطبایی تعریف خاصی از اعتباریات ارائه کرده است، به این معنا که ذهن ما این توانایی را دارد که چیزی را چیز دیگری ببیند و همه موجودات این توانایی را ندارند و شاید بتوان گفت وجه اصلی تمایز ما از حیوانات همین باشد.

در این نشست که به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد، شماری از اساتید علوم عقلی، طلاب و دانشجویان علاقه مند به مباحث فلسفه و حکمت اسلامی حضور داشتند و در خلال برگزاری نشست به سؤوالات و ابهامات حاضران در نشست نیز پاسخ داده می شد.

یکی دیگر از سخنرانان و کارشناسانی که برای این نشست علمی دعوت شده بود حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) بود که وی به دلیل مشکلات به وجود آمده در این نشست حاضر نشد.

این نشست علمی که پنجمین نشست مجمع عالی حکمت اسلامی در سال جاری شمرده می شود، به صورت ویدئو کنفرانس از شعبه مشهد نیز به صورت زنده پخش شد و علاقه مندان در این شهر مقدس نیز از مباحث مطرح شده این نشست استفاده کردند.

یادآور می شود، مجمع عالی حکمت اسلامی همه ساله در سالروز وفات علامه طباطبایی مراسم یادبودی برگزار می کند که هریک از این مراسمات همراه با بررسی و بحث در مورد یکی از مبانی علمی ایشان و با دعوت از صاحبنظران است./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات