۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۵۳۸۰۶۴
استاد جامعه الزهرا تأکید کرد؛

ضرورت سامان‌دهی بازار نشر و تولید کتاب

استاد جامعه الزهرا(س) گفت: تا عرصه پژوهش در کشور یک دست و یکسان نشود بودجه های پژوهشی به درستی هزینه نخواهد شد.
کتاب

خانم همتی، استاد جامعه الزهرا(س) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه باید تعریف دقیق و درستی از فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح کشور صورت گیرد، گفت: اگر مطالعه را به معنای داشتن اطلاعات علمی و عمومی تعریف کنیم باید  دقت کرد که ایران در این عرصه از سایر کشورها پیشگام است.

وی با بیان اینکه متأسفانه تلاوت قرآن کریم و ادعیه در زمره سرانه مطالعه کشور محسوب نمی شود، افزود: مطالعه کتب دینی اگر همراه با تفکر و اندیشه در خلقت صورت گیرد از مطالعه سایر کتب اثرات مهم تری بر سرنوشت انسان دارد به ویژه اگر این مطالعه، مطالعه قرآن کریم و نهج البلاغه باشد زیرا این کتب از ام الکتاب های اسلامی و بشری محسوب می شوند.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه محتوا در دنیای امروز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: شاید در جامعه امروز اطلاعات علمی و عمومی مردم به ویژه نسل جوان بسیار زیاد باشد اما از آنجایی که این اطاعات دارای محتوای کافی نبوده و کاربرد محور نیستند در عرصه زندگی و بندگی خداوند نمی تواند انسان را یاری کند.

همتی با بیان اینکه برای رسیدن به یک فرهنگ مطالعه درست باید بازار نشر و تولید کتاب هدفمند شود، افزود: متأسفانه از آنجایی که یکی از محورهای تولید کتاب و اندیشه، پژوهشگاه ها و مراکز علمی هستند و تاکنون در زمینه یکسان سازی و یک دست سازی فعالیت های پژوهشی در کشور اقدامی صورت نگرفته بیشتر آثار تولید شده یا هم عرض و موازی یکدیگر بوده و یا اگر موضوعات پژوهشی متفاوت است، پژوهش های انجام شده و کتاب و آثار تولید شده از این پژوهش ها کارایی و کاربرد لازم را برای حل مشکلات روز جامعه ندارد.

وی افزود: تا عرصه پژوهش در کشور یک دست و یکسان نشود بودجه های پژوهشی به درستی هزینه نخواهد شد و آثار تولید شده از محتوای لازم برای ارائه به نسل جوان برخوردار نخواهد بود.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به ورود طلاب به عرصه نشر و نویسندگی ادامه داد: طلاب باید محتوا محور بوده و با محتوای کافی در عرصه نشر و نویسندگی اقدام به تولید کتاب کنند زیرا طلبه بی محتوا به مراتب اثرات بدتری بر عرصه فرهنگی و تبلیغی کشور دارد.

همتی با بیان اینکه نگارش کتاب باید بر محور موضوعات اساسی در جامعه صورت گیرد، یادآور شد: کتاب هایی که مطالب غیر مفید را موضوع کار خود قرار داده و صرفا به مطالب تزئینی می پردازند نمی توانند در زمینه برطرف کردن مشکلات جوامع انسانی نقش مؤثری داشته باشند و نگارش چنین کتاب هایی صرفا اسراف کاغذ و بودجه و وقت افراد است./968/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات