۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۵۳۷۹۸۷
آیت الله سعیدی مطرح کرد؛

نقش کلیدی وقف در حفظ دین و نشر فرهنگ اهل بیت

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) وقف را صدقه جاریه عنوان کرد و گفت: خودکفایی اقتصادی با تقویت و احیای فرهنگ وقف محقق می شود.
آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد سعیدی پیش از ظهر امروز در دیدار مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم ضمن گرامیداشت روز وقف گفت: وقف صدقه جاریه است که به وسیله آن ضمن از بین بردن فقر می توان زمینه احیاء و عمران و آبادی شهرها و روستاها را فراهم کرد.

وی با اشاره به نقش کلیدی موقوفات در حفظ دین و نشر فرهنگ اهل بیت(ع)، افزود: باید دقت کرد که وقف تنها به امام زادگان و بقاع متبرکه اختصاص ندارد بلکه وقف برای بقاع و اماکن مذهبی تنها بخشی از کارکردهای وقف است در حالی که می توان وقف را برای تمامی کارهای حسنه از کمک به محرومان، خرید جهیزیه ، ایجاد اشتغال و درمان بیماران نیازمند و انجام فعالیت های فرهنگی اختصاص داد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با استناد به آیه قرآن کریم که هدف از خلقت انسان را عبادت و بندگی خدا معرفی می کند، گفت: وقف یکی از عرصه هایی است که می تواند انسان را در مسیر عبودیت و بندگی هدایت کند و باید دقت کرد که وقف سنت حسنه ای است که بندگان مؤمن خدا از خود تا به قیامت به میراث می گذارند.

وی با اشاره به رغبت مردم به وقف گفت: سنت وقف از ابتدای ظهور اسلام، در میان مسلمانان وجود داشت، ولی در دوران حکومت های ظالم و طاغوت در جوامع اسلامی و رواج موقوفه خواری، مردم رغبت خود را نسبت به این سنت حسنه دینی از دست دادند و با پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش نظام در راستای احیای موقوفات، موجب رغبت دوباره مردم به وقف شد.

آیت الله سعیدی با اشاره به این که پس از پیروزی انقلاب جان تازه ای در فرهنگ وقف دمیده شد و بار دیگر فرهنگ وقف در جامعه اسلامی احیاء شد، تصریح کرد: امروز ۲۵درصد مراکز درمانی از موقوفات هستند. وجود ۱۳۰ بیمارستان و ۶۸۰۰ مرکز علمی و پژوهشی وقف شده، نشان از اثرات انقلاب اسلامی است که به برکت رهبری امام خمینی(ره) و خون شهیدان به دست آمده است.

وی درباره تأثیرگذار بودن امامزادگان در ترویج فرهنگ ناب اهل بیت(ع) گفت: امروزه مؤمنان و متدینان نسبت به اوضاع فرهنگی کشور انتقاد هایی دارند، این در حالی است که اگر امامزادگان و بقاع متبرکه و فعالیت های فرهنگی ای که در این اماکن انجام می شود، نبود، شرایط بدتر از امروز می شد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) به نقش رسانه در عرصه ترویج فرهنگ وقف اشاره کرد و یادآور شد: نخستین رسانه در این عرصه، فعالان عرصه وقف هستند که باید با تبلیغ کارهایی که در راستای احیای موقوفات و قرار دادن مسیر استفاده از آنها بر حسب نیت واقفان، اعتماد مردم را جلب کنند./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات