۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۵۳۲۱۷۶
استاد سطح عالی حوزه:

مدیر یک مرکز تخصصی نباید مشغله دیگری داشته باشد

حجت الاسلام اسلامی فر با اشاره به برخی از آسیب ها و نقاظ ضعف مراکز تخصصی و فقهی در حوزه از بسته بودن دست این مؤسسات در ارائه دروس فقهی و اصولی یاد کرد.
حجت الاسلام علی اسلامی فر استاد سطح عالی حوزه

حجت الاسلام علی اسلامی فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌اصل وجود مراکز تخصصی و مراکز فقهی در حوزه را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: ما همواره به دوستان با استعداد توصیه می کنیم که اگر نمی توانند برای خود برنامه ریزی درستی داشته باشند حتما به یکی از مراکز فقهی یا تخصصی بروند هرچند این مراکز آسیب ها و نقاط ضعف هایی نیز دارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه افزود: یکی از مشکلات این مراکز آزاد نبودن در انتخاب استاد است، چراکه گاهی طلبه ها استادی که مدنظرشان باشد را در این مراکز نمی بینند ولی ناچار باید سرکلاس او حاضر شوند به همین جهت بنده اعتقاد دارم این مراکز باید برای قوی تر شدن از اساتید مجرب دعوت کنند که در سطح بالای علمی باشند.

وی دست بسته بودن مراکز فقهی را یکی دیگر از آسیب های این مراکز دانست و تأکید کرد: مراکز علمی به ویژه مراکزی که فعالیت های آموزشی فقهی می کنند موظف هستند همان دروس معمول آزاد در حوزه را به طلاب تدریس کنند و از طلاب هم همان امتحان های طلبه های دروس آزاد را می گیرند، در حالی که شاید یک مرکز تخصصی با یک نیاز سنجی که صورت می دهد متوجه شود که درسی یا کتابی باید حذف شده و درس و کتاب دیگری نیز اضافه شود.

حجت الاسلام اسلامی فر ادامه داد: مسؤولان حوزه باید طبقه برنامه ای مدون دست این مراکز را باز بگذارند تا آنها نیز بتوانند خواسته ها و نیازهای حاکمیت و ولایت فقیه را در اولویت قرار دهند؛ رهبر معظم انقلاب شاید به همین دلیل که مؤسسات حوزوی آن چنان در شناخت نیازهای حاکمیت موفق نبوده اند، مؤسسه عالی فقه را راه اندازی کردند که در رشته های فقه الاقتصاد و فقه القضاء جذب طلبه می کند.

وی با بیان این که تنها امتیاز مراکز فقهی و تخصصی دادن برنامه به طلاب است، خاطرنشان کرد: شما ببینید طلبه ای که هفت سال از عمر خود را در یک مرکز فقهی می گذارد به راحتی بعد از فارغ التحصیل شدن رها می شود و برای آنها برنامه های آموزشی و پژوهشی دیگری در نظر گرفته نمی شود در حالی که حداقل این طلبه باید مجموعه خودشان به کار گرفته شود تا نیازی به نیروهای علمی از بیرون نداشته باشند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تأکید کرد: مراکز فقهی باید طلاب خود را قوی بار بیاورند و برای آنها برنامه های طولانی مدت داشته باشد نه این که یک مدیر مرکز تخصصی چندین جای دیگر مشغول فعالیت علمی و اجرایی باشد و چند ساعتی را هم به مرکز تخصصی که مدیریت آن را برعهده دارد بپردازد، بنابراین اگر یک مدیر ممحض در مرکز تحت مدیریت خود باشد قطعا طلاب موفق تری خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این که طلاب با برنامه بهتر است که به مراکز تخصصی فقهی وارد نشوند، ابراز داشت: به هرحال طلبه ای که به این مراکز می رود باید تحت فشار برنامه ها باشد و خیلی از اوقات سر طلبه شلوغ می شود، به همین جهت اگر طلبه ای قوی هست و به ویژه بتواند با چند نفر از دوستان با استعداد خود برنامه ریزی درسی بلند مدت داشته باشند به صورت آزاد بهتر می تواند موفق باشد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات