۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۵۳۱۰۶۷
آیت الله جاودان:

نماز بالاترین عمل صالح برای رسیدن به حیات برتر است

آیت الله جاودان رسیدن به حیات برتر را در گرو انجام عمل صالح دانست و گفت: نماز بالاترین عمل صالح است.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی جاودان استاد اخلاق، شب گذشته در سلسله جلسات درس اخلاق که در حسینیه مرحوم شیخ زاهد برگزار شد با استناد به این کلام نورانی قرآن «ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ»، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: آنگاه که آهنگ آفرینش زمین و آسمان کرد در حالی که به صورت دود بود پس به زمین و آسمان گفت خواه یا ناخواه بیایید آنان گفتند فرمانبردار آمدیم».

وی افزود: براساس آیات الهی اهل آسمانها و زمین خودشان و سایه‌هایشان بامداد و شامگاه برای خداوند سجده می‌کنند؛ در جای دیگر می‌فرماید: آیا اهل کتاب پس از این همه دلایل روشن دینی غیر از دین خدا را خواستارند در حالی که هرچه در آسمان و زمین است در برابر او سر تعظیم فرود آورده‌اند.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: ما پس از این عالم به عالمی می‌رویم که ذره‌ ذره‌های آن در برابر خداوند سجده کرده و فرمانبردار ایشان هستند هم اکنون نیز آنان در زمره تابعان محض قرار دارند اما در بین آنان تنها انسان است که سر از فرمان بیرون می‌برد و یا اطاعت خداوند می‌کند.

استاد اخلاق در ادامه تصریح کرد: حتی انسان در برابر فرمان الهی نیز می‌تواند سرپیچی کند و این سرپیچی طبق خواسته خداوند انجام می‌شود چرا که خداوند انسان را آزاد و صاحب اختیار خلق کرده بنابراین آزادی و نافرمانی او طبق خواسته خداوند صورت می‌پذیرد حال انسان می‌تواند به راه راست برود و یا اینکه نه در مسیر گمراهی گام بردارد پس آزاد بودن انسان براساس خواست و اراده الهی است.

وی با بیان اینکه فرشتگان و هر چه در عالم هستی وجود دارد فرمانبر خداوند هستند، گفت: آنان هرگز از فرمان الهی سرپیچی نمی‌کنند اما باید بدانیم سرپیچی انسان در تقدیر اوست تا با اختیار کامل و براساس خلقتش راه درست و غلط را انتخاب کند.

آیت الله جاودان ادامه داد: ما هیچ کاری انجام نمی‌دهیم که خلاف خواست و خلقتمان باشد بنابراین انسان با اختیاری که در انجام اعمال دارد می‌تواند بهشت و جهنم را انتخاب کند. جایگاهی که برای انسان تقدیر شده فرشتگان نیز نمی‌توانند به آن مقام برسند و حتی تصور کنند بنابراین انسان تا بی‌نهایت می‌تواند بد باشد به طوری که از حیوان هم پست‌تر شود و یا اینکه به مقامی دست یابد که ملائکه هم تصور آن را نداشته باشند.

استاد اخلاق با اشاره به اینکه انسان گناهکار در عالم آخرت فاقد اختیار و آزادی است، تصریح کرد: آنانی که در این عالم نافرمانی خداوند را می‌کنند زمانی که وارد آخرت می‌شوند آن عالم برای آنان ناشناخته است و چون همه موجودات در عالم آخرت صاحب شعور، فرمانبردار و بنده صددرصد هستند زمانی که در آتش دوزخ فریاد و ناله انسان گناهکار را می‌شنود که مرا نسوزان، تاثیری بر آتش نمی‌گذارد و طبق قانون بنده گناهکار را عذاب می‌دهد.

وی با بیان اینکه عالم آخرت حیات است، اظهار داشت: انسان در بدو تولد صاحب یک حیات حداقلی است اما با اعمال صالح می‌تواند درجات این حیات را افزایش دهد تا به حیات حداکثری دست یابد و این حیات برتر تنها مختص انسان است.

آیت الله جاودان در پایان خاطر نشان کرد: رسیدن به حیات برتر در گرو انجام عمل صالح است انسان اگر بخواهد بداند آیا اعمال او صحیح است یا نه باید به نمازش توجه کند./۸۰۷/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات