۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۵۳۰۸۴۷
حجت الاسلام کاشانی تشریح کرد؛

شرایط بحرانی و غربت امام سجاد بعد از واقعه کربلا

حجت الاسلام کاشانی گفت: شیعه بودن در زمان امام سجاد(ع) بیش از زنا برای حکومت جرم محسوب می‌شد، تا حدی که دست و پای برادر خوانده امام سجاد(ع) را به دلیل پذیرش ولایت ایشان  قطع کردند.
حجت الاسلام کاشانی

حجت الاسلام حامد کاشانی، پژوهشگر دینی و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره نقش امام سجاد(ع) در رویش دوباره اسلام، گفت: یکی از مظلوم‌‌ترین ائمه ما امام سجاد(ع) بود که به دلیل عدم شهادت ایشان در کربلا، در دهه اول محرم، روزی به ایشان اختصاص داده نشده و از امور انجام شده و نقش ایشان در واقعه کربلا به اندازه کافی صحبت نشده است.

وی افزود: امام سجاد(ع) در شرایط تنگنا و خفقانی امامت داشتند که در آن دوره عالم و راوی به اندازه‌ای نبود که به حد کافی از شرایط ایشان روایت نقل کرده باشد.

استاد حوزه و دانشگاه درباره بیعت امام سجاد(ع) گفت: نوعی از بیعت این گونه است که جان و مال خود را در راه رضای ولیّ خدا بدهی و با او بیعت کنی، اما بیعت امام سجاد(ع) به معنای مصطلح بیعت در مناسبات سیاسی آن زمان و زمان حاضر این بود که در زمان انعقاد حکومت یک شخص، کسی ابراز مخالفت نکند و همین که ابراز مخالفت با شخص نمی‌کردند بیعت محسوب می‌شد.

وی در ادامه ابراز داشت: هدف امام حسین(ع) از قیام، اولاً اعاده حیثیت جایگاه اهل بیت به عنوان مرجع دینی، سیاسی و اجتماعی بود، دوماً ابراز مخالفت، تخریب شخصیت و ابطال باطلی که بنی امیه و قبل از آن داشتند که این دو، اهداف اولیه امام حسین(ع) از قیام بود.

حجت الاسلام کاشانی بیان داشت: بحران و شرایط زمان امام سجاد(ع) همان بحرانی بود که در زمان امام حسین(ع) وجود داشت. رسول خدا(ص) فرمودند اگر چیزی به ثقلین اضافه یا از آن چیزی کم کنید هویت ثقلین را از دست خواهید داد، دقیقاً همان کاری که مردم آن زمان انجام دادند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار داشت: در آن زمان ارتباط با اهل بیت زحمت بسیار زیادی داشت به قدری که کسی جرات نمی‌کرد با ایشان ارتباط بگیرد. شیعه بودن در آن زمان مانند یک جرمی بود که بیشتر از جرم زنا برای حکومت اهمیت داشت، تا حدی که حتی به بهانه پذیرش ولایت امام سجاد(ع) دست و پای برادر خوانده امام سجاد(ع) را قطع کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که امام سجاد(ع) به امامت رسیدند تنها چهار نفر امامت ایشان را باور داشتند که در شیعه و سنی بودن آنها هم بحث وجود دارد./966/ت303/ب1

ارسال نظرات