۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۵۳۰۶۱۵
عضو هیأت کبار علمای مصر:

اجتهاد گروهی سبب افزایش دقت در احکام فقهی می‌شود

مفتی سابق مصر و عضو هیأت کبار علمای الازهر با تاکید بر اجتهاد گروهی خاطر نشان کرد که این امر به افزایش دقت در احکام فقهی منجر خواهد شد.
علی جمعه مفتی سابق مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، علی جمعه مفتی سابق مصر و عضو هیأت کبار علمای الازهر از برگزاری کنفرانس جهانی فتوا با عنوان «نقش فتوا در ثبات جوامع» استقبال کرد.

جمعه با بیان اینکه صدور فتواهای شاذ و گمراه کننده از سوی افراد غیر متخصص تهدید امنیتی، اقتصادی و اجتماعی برای ثبات و امنیت جوامع به شمار می‌آید، برگزاری این کنفرانس را راهکار مناسبی برای مبارزه با اینگونه فتواها برشمرد.

وی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی خاطر نشان کرد: امروزه جهان اسلام با آتش فتواهای گمراه کننده دست و پنجه نرم می‌کند؛ فتواهایی که خشونت و نفرت را در میان مردم ترویج کرده و حیات اجتماعی مردم را به جهنم تبدیل ساخته است.

مفتی سابق مصر افزود: فتواهای شاذّ امنیت و ثبات جوامع را تهدید، قتل و کشتار مردم را توجیه و زندگی را برای مردمان منطقه خاورمیانه سخت کرده است که این امر نیاز برگزاری چنین کنفرانس‌هایی را نشان می‌دهد.

عضو هیأت کبار علمای الازهر با تقدیر از انتخاب شایسته عنوان نقش فتوا در ثبات جوامع برای این همایش تصریح کرد: اینگونه کنفرانس‌ها علاوه بر آنکه باید با معیارهای علمی مشخص در برابر بحران فتوا به مقابله برخیزد بایستی بتواند نتایج عملی قابل اجرا و تطبیق با واقعیت را دارا باشد.

جمعه با تاکید بر لزوم استفاده از شیوه‌ها و اسلوب‌های دوران جدید ادامه داد: دبیرکل هیأت‌های فتوای جهانی یک موسسه تاریخی و ریشه‌دار است که در بستر نهاد دینی مانند دارالافتا و الازهر پا به عرصه گذاشته و در زمینه اصلاح دینی و سیاسی سابقه درخشانی دارد.

وی اظهار داشت: این نهاد دینی در احیای اجتهاد گروهی و جلوگیری از تشویش و انحراف در مسیر اجتهاد نقش بسزایی را ایفا کرده است زیرا اجتهاد گروهی سبب افزایش دقت احکام فقهی می‌شود./981/ب۹۰۱/د

ارسال نظرات