۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۵۲۹۹۱۴

توضیحات مدیر میراث فرهنگی نسبت به انتقاد صریح امام جمعه تبریز

به دنبال انتقاد صریح حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم نسبت به بی‌حرمتی گردشگران خارجی در مسجد کبود تبریز، مدیرکل میراث فرهنگی استان توضیحاتی ارائه کرد.
مسجد کبود تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، داستان بی‌حرمتی گردشگران خارجی نسبت به ساحت مساجد و حوزه‌های علمیه تاریخی شهر تبریز داستان دنباله‌داری است که روز گذشته بالاخره با واکنش صریح و تند نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی پایان یافت.

داستان از این قرار بود که فیلمی از حضور گردشگران خارجی در صحن مسجد کبود هنگام اقامه نماز ظهر و عصر منتشر می شود، در این فیلم یکی از بانوان گردشگر که ظاهرا آشنا به آداب و اصول اسلامی نبوده است؛ بالای منبر رفته و عکس یادگاری می‌گیرد، انتشار همین کلیپ کوتاه در فضای مجازی کافی بود تا این زخم کهنه سر باز کند.

البته پیش از این نیز متولیان مسجد جامع و حوزه علمیه تاریخی تبریز نیز نسبت به حضور گردشگران خارجی در صحن این حوزه و مسجد تاریخی بازار تبریز انتقاداتی داشته اند که چندان بیراه نیز نبوده است؛ چنانکه مردم شهر بارها شاهد حضور گردشگران خارجی با وضعیت نامناسب و حجابی غیرمتعارف در محوطه حوزه علمیه طالبیه نیز بوده‌اند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم روز گذشته در جمع اعضای شوراهای امر به معروف و نهی از منکر تبریز با اشاره به بی حرمتی گردشگران خارجی نسبت به مسجد کبود تبریز اظهار داشت: در فضای مجازی مشاهده کردیم یکسری از گردشگران خارجی با حضور بدون حجاب به مسجد و منبر توهین کرده‌اند.

امام جمعه تبریز با تأکید بر توقف وضعیت فعلی گفت: هیچ‌وقت این اجازه را به مسؤولان ذی‌ربط نخواهیم داد تا به منبر و مسجد توهین کنند، ما نهایت همکاری را برای رعایت مقررات میراث فرهنگی می‌کنیم ولی معنایش این نیست که اجازه بدهیم به نام میراث فرهنگی هر کاری دوست دارند انجام بدهند.

وی ادامه داد: ما نهایت همراهی و همکاری را می‌کنیم و می‌گوییم مقررات میراث فرهنگی محترم بوده و همه باید رعایت کنند، اینکه مسجد کبود فیروزه جهان اسلام بوده و مقررات و نحوه نگهداری باید رعایت شود، کاملا درست است؛ اما این که با کفش بر روی فرش‌های سجاده‌ای قدم بگذارند و بر روی منبر بروند و نهایت بی‌احترامی را به منبر کنند، جایز نیست و ما ساکت نخواهیم ماند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تصریح کرد: هیچ‌وقت اجازه توهین به منبر و مسجد را نخواهیم داد، این اولین هشدار به مسؤولان سازمان میراث فرهنگی بود که در صورت عدم رعایت مسائل از سوی مسؤولان ذی‌ربط به وظیفه خودمان عمل خواهیم کرد.

بنابر این گزارش، امروز مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی استان در بازدیدی از مسجد کبود با اشاره به ویدئوی منتشر شده از حضور گردشگران همزمان با اقامه نماز جماعت در مسجد کبود تبریز گفت: حفظ حرمت مسجد و منبر در کنار پاسداری از میراث فرهنگی اولویت اداره کل است.

وی افزود: همواره به پرسنل و راهنمایان مستقر در مسجد کبود تاکید شده است که موارد و ملاحظات لازم به گردشگران در حین بازدید از مسجد کبود و اماکن مشابه یاد آوری شود که همزمانی بازدید با زمان نماز مغرب و عشاء و عدم حضور راهنما در لحظه مذبور منجر به بروز این مورد شده است. 

آبدار ادامه داد: با تاسف فراوان اگرچه این امکان وجود داشت و بهتر نیز می شد که همچون یک فرد مسلمان و مومن وظیفه شناس به جای فیلمبرداری با هدف انتشار این ویدئو، مراتب در لحظه به خود گردشگران یا مدیریت مسجد کبود به مصداق امر به معروف و نهی از منکر انتقال پیدا می کرد تا به تذکر و اقدام لازم منتهی شود و سیره نبی اکرم (ص) و ائمه (علیهم السلام) نیز احیا و محقق می شد. حال اینکه با توجه به گستردگی دسترسی در فضای مجازی انتشار چنین ویدئویی بدون توجه به قصد و منظور منتشر کننده از انتشار آن، می تواند اصل قضیه را تحت الشعاع قرار دهد.

گفتنی است، بر اساس تصمیم به عمل آمده، در مواقع اقامه نماز جماعت ظهر، عصر، مغرب و عشاء بازدید از مسجد به مدت ۲۰ دقیقه تعطیل خواهد شد./935/پ202/ب1

ارسال نظرات