۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۵۲۹۱۹۴

آخرین سفارش امام حسین به امام سجاد چه بود؟

استاد حوزه علمیه با اشاره به آخرین سفارش امام حسین(ع) به امام سجاد(ع) اظهار داشت: مبارزه با ظلم و دفاع از حق مهمترین سفارش امام حسین(ع) در وداع آخر با امام سجاد(ع) بود.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، پیش از ظهر امروز در مراسم عاشورای حسینی در دفتر مقام معظم رهبری در قم، با باین این که در روز عاشورا در ساعات محدودی اتفاقات عظیمی افتاد که تاریخ را تکان داد، اظهار داشت: آخرین کاری که اباعبد الله(ع) انجام دادند این بود که به خیمه امام سجاد(ع) رفتند و مواریث انبیاء را به ایشان دادند و دو سفارش به حضرت سجاد(ع) کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که امام حسین(ع) در آخرین سفارش خود به امام سجاد(ع) بر دو نکته اشاره کرده اند، خاطرنشان کرد: اولین سفارش ایشان این بود که از ظلم بپرهیز مخصوصا نسبت به کسی که یاوری غیر از خدا ندارد که نشان از عظمت گناه ظلم در مکتب اهل بیت(ع) است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: دومین سفارش امام حسین(ع) به امام سجاد(ع) این بود که نسبت به حق صبر داشته باش اگرچه که حق تلخ باشد؛ امام صادق(ع) هم در روایتی فرمودند هرکس بر حق صبر کند خدا جایگزین کم نذیری به او خواهد داد.

وی با بیان این که در بحث حق تشخیص حق، پذیرش حق و اقدام به موقع و دفاع از حق مهم است، افزود: حق به چیزی می گویند که ثابت و مطابق با واقع باشد و یکی از ملاک های تشخیص حق مطابقت با فطرت سالم است؛ اگر فطرت سالم می گوید دروغ بد است یعنی راستگویی مطابق با حق است و اگر فطرت سالم انسان می گوید حقه بازی و کلک بد است به معنی این است که درست کاری حق است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که حتی ائمه(ع) هم از فطرت انسان ها برای شناساندن حق به آنها استفاده می کردند، افزود: گاهی ذائقه ها خراب می شود و مردم نمی توانند از فطرت خود برای تشخیص حق استفاده کنند که در این جا کار سخت می شود.

وی دومین ملاک تشخیص حق را افراد و اولیاء خدا دانست و گفت: وقتی می بینیم کسی که به دنبال دنیا نیست و خیر خواه مردم است از کسی حمایت می کند و چیزی را می گوید ما می توانیم به او اقتداء کنیم و از او پیروی کنیم و در روایات هم برخی افراد را معیار حق قرار داده اند مانند میثم تمار و عمار.

استاد حوزه علمیه با بیان این که بعد از تشخیص حق باید حق را پذیرفت و اقدام مناسب انجام داد، اظهار داشت: پیامبر(ص) فرمودند درود بر کسی که در ورود به بهشت از دیگران سبقت می گیرد و آنها کسانی هستند که وقتی حرف حق را می شنوند آن را می پذیرند، حق را می گویند و کتمان نمی کنند و از حق دفاع می کنند.

وی با بیان این که امروز تشخیص حق و باطل بسیار مهم است، افزود: درسی که ما می توانیم از عاشورا بگیریم این است که حق را بشنویم و آن را بپذیریم و نسبت به حق اقدام کنیم و از حق دفاع کنیم و این که امام حسین(ع) آخرین وصیت خود را به این امر اختصاص می دهند نشانه اهمیت اقامه حق در جامعه است./843/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات