۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۵۲۷۹۷۹
استاد حوزه:

منع نقل احادیث پیامبراکرم توجیه عقلائی ندارد

حجت الاسلام میرشفیعی منع احادیث پیامبراکرم(ص) از سوی خلیفه اول را بدون توجیه عقلائی دانست و دلایل بیان شده را بهانه گیری خواند.
حجت الاسلام میرشفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام میرشفیعی در چهارمین روز مراسم عزاداری دهه اول محرم که در دفتر حضرت آیت الله بروجردی برگزار شد با اشاره به آیه 33 سوره آل عمران گفت: غاصبان حق امام علی(ع) برای رسیدن به مقاصد پنهان خود سیاست های کلانی را اجرا کرده اند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ثبت احادیث پیامبراکرم(ص) را به صورت بخش نامه ای در تمام نقاط حکومت اسلامی ممنوع اعلام کردند به گونه ای که به مرور زمان رنگ شرعیت و قانونیت و حکم الهی به خود گرفت و انتشار روایات پیامبراکرم(ص) حرام آسمانی قلمداد گردید.

وی اضافه کرد: در پاسخ به سؤال مردم مبنی بر حرام بودن چنین عملی و این که چه شخصی ثبت روایات پیامبراکرم(ص) را حرام اعلام کرده است می گفتند دلیل آن به شما مردم عادی مربوط نمی شود اما بدانید که خلیفه اول چنین دستوری داده است زیرا کتاب خدا کافی است؛ افرادی از اصحاب پیامبراکرم(ص) که اعتنایی به چنین دستوراتی نداشتند همانند ابوذر و ابن مسعود را به دلیل نقل روایات پیامبراکرم(ص) زندانی کردند.

حجت الاسلام میرشفیعی افزود: حتی همسران پیامبراکرم(ص) را ممنوع الخروج کردند به گونه ای که اجازه حج و عمره را نیز به آنها نمی دادند زیرا می دانستند اگر به حج یا عمره روند مردم از آنها در زمینه پیامبراکرم(ص) سؤال می کنند و ممکن است همسران پیامبر در بیان روایات از برخی افراد سخن گویند.

وی ادامه داد: گرچه مردم را از بیان روایات پیامبراکرم(ص) منع می کردند اما پیش از خطبه های نماز جمعه افرادی را که از گماشتکان آنها بودند حق داشتند حدیث بخوانند و قرآن را تفسیر کنند و حتی برخی از آنها یهودی زاده نیز بودند و بر این سیاست پافشاری کردند تا در میان مردم نهادینه شود که چنین نیز شد.

استاد حوزه علمیه قم به دلایل منع احادیث اشاره کرد و گفت: آنها می گویند بیان روایات موجب اشتباه شدن روایات و آیات قرآن کریم می شود و از سوی دیگر موجب می شود مردم به چندین فرقه تبدیل شوند در حالی که قرآن کریم را بیش از 200 کاتب ضبط و ثبت کرده و آیات تعیین شده بودند و این گونه نبود که مردم آیات و روایات را با یکدیگر اشتباه گیرند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر می توانستند روایات را به صورت کتابی جمع آوری کنند به گونه ای که در دسترس مردم نباشد در این صورت مردم به چندین فرقه تبدیل نمی شدند نه این که آنها را بسوزانند بنابراین می توان گفت تمام دلایلی را که برای منع از حدیث بیان کرده اند بهانه است.

حجت الاسلام میرشفیعی ابراز کرد: برخی افراد نیز در حاشیه های قرآن کریم روایات مربوط به هر آیه را یادداشت کرده بودند که خلیفه سوم به بهانه تدوین قرآن کریم واحد، تمامی قرآن های حاشیه دار را جمع آوری کرد و سوزاند تا احادیث پیامبراکرم(ص) به صورت کامل از بین بروند و این ها مواردی است که در کتاب های تاریخی خودشان بیان شده و به آنها اعتراف کرده اند.

وی با طرح سؤالی مبنی براین که دلیل واقعی منع از نقل احادیث پیامبراکرم(ص) چه بوده است، گفت: اگر نقل احادیث را آزاد می گذاشتند واقعیت برای مردم روشن می شد و چیزی برای آقایان باقی نمی ماند و حتی یک روز نمی توانستند به جایگاه پیامبراکرم(ص) تکیه زنند زیرا در میان روایات پیامبراکرم(ص) روایات مربوط به دوست داشتن امام علی(ع) و اهل بیت و سرزنش دشمنان آنان فراوان است.

حجت الاسلام میرشفیعی در پایان خاطرنشان کرد: سرانجام منع حدیث منجر به جعل حدیث از سوی معاویه برای سرزنش امام علی(ع) می شود و می گوید هرکس حدیثی را برای سرزنش امام علی(ع) بیاورد پول فراوانی دریافت می کند در حالی که حتی یک کلمه در زمینه سرزنش امام علی(ع) نقل نشده است؛ سیاست معاویه منجر به ناسزا گفتن به امام علی(ع) می شود و اگر روایات پیامبراکرم(ص) در زمینه فضائل امام علی به مردم رسیده بود چگونه حاضر می شدند او را نفرین کنند./1324/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات