۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۵۲۷۵۱۵
استاد حوزه علمیه قم:

ابعاد مختلف قیام عاشورا باید مورد مطالعه قرار گیرد

استاد حوزه علمیه قم بر مطالعه دقیق ابعاد مختلف قیام عاشورا تأکید کرد و گفت: قیام عاشورا درس هایی دارد که برای زندگی بشر بسیار گره گشا است.
احمد نورائی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد نورائی یگانه در مراسم دومین روز محرم‌الحرام که در دفتر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی برگزار شد، به سالروز ورود امام حسین(ع)به سرزمین کربلا اشاره کرد و گفت: در جریان شناسی قیام عاشورا مؤمنان باید جمیع ابعاد این قیام را مورد مطالعه و تحقیق قرار دهند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که قیام عاشورا درس هایی دارد که برای زندگی بشر بسیار گره گشا است، افزود: امام حسین(ع) وقتی با فتنه مدینه مواجه شدند بر خلاف عبد الله بن زبیر که ضمن وعده حضور شبانه گریخت، با  دشمنان خود و خصم مواجه شدند و به این ترتیب ایشان با این اقدام خود به بشریت آموختند که باید در ابتدا با  دشمن و خصم روبرو شد و با شناخت ابعاد گوناگون مواضع خصم با آن به مقابله پرداخت نه اینکه میدان را برای دشمن خالی گذاشته و فرار کرد.

حجت‌الاسلام نورائی یگانه با تاکید بر این که در تقابل با دشمن اگر  ابعاد و مواضع فکری دشمن به خوبی شناخته نشود نمی توان مبارزه و جهاد حقیقی را شکل داد، گفت: مواجهه امام حسین(ع) با خصم زمان یعنی الگوی حکومت داری معاویه و یزید قیام عاشورا را جهانی کرد.

سخنران مراسم عزاداری دفتر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با اشاره به این که مکرمه سرزمین عهد الافاق است، گفت: امام حسین(ع) در جریان قیام خود از این ظرفیت امت اسلام بهره برد این در حالی است که دشمن کمر به ترور امام در جریان مناسک حج بسته بود به همین دلیل امام حسین(ع) مکه را ترک کرد.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که امام حسین(ع) برای جهانی کردن قیام خود نیاز به سرزمینی وسیع تر از هویت مکه مکرمه داشت، گفت: به همین دلیل امام حسین(ع) کربلا را انتخاب کردند و به این ترتیب کربلا به عنوان مدافع حریم کعبه و مکه قرار گرفت که نهضت و قیام جهانی امام زمان(عج) نیز به پشتوانه همین سرزمین آغاز خواهد شد.

حجت‌الاسلام نورائی یگانه ادامه داد: باید توجه داشت که کربلا حرم و کعبه ای دیگر در دین بوده که صیانت کننده کعبه است و از حرم امن الهی محافظت می کند.

وی با اشاره به اینکه در جریان کربلا ۱۲ هزار نامه برای امام حسین(ع) ارسال شد، افزود: امام حسین(ع) با حضور در کربلا و پاسخ گفتن به نامه های مردم در ابتدا مردم را امتحان کردند و از سوی دیگر با حضور در کریلا پایگاهی ابدی برای شیعه تا روز قیامت ایجاد کردند/837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات