۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۵۲۷۱۳۲
پایان‌نامه حوزویان؛

رابطه دینداری و عملکرد آموزشی معلمان

پایان نامه ای در پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت معلمین دیندارتر، لزوماً معلمینی موفق تر در امر آموزش هستند، اثبات کرد: بین دینداری و عملکرد آموزشی معلمان، رابطه مستقیم وجود دارد.
معلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع «رابطه دینداری و عملکرد آموزشی معلمین» در رشته کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم به وسیله محمدمهدی شریفی نژاد و راهنمایی دکتر ابراهیم فتحی دفاع شده است.

بر اساس این گزارش مطالعه «رابطه دینداری و عملکرد آموزشی معلمین» با هدف جبرانِ بخشی از کمبودهای مطالعات جامعه شناختی مرتبط با موضوعات اساسی دو نهادِ "دین" و" آموزش و پرورش" و پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت معلمین دیندارتر، لزوماً معلمینی موفق تر در امر آموزش (تدریس دروس) هستند؟ بر اساس مدل سنجش دینداری «شجاعی زند» (1384) به انجام رسیده است.

گفتنی است روش پژوهش در این تحقیق روش پیمایش با جامعه آماری 2440 نفر از معلمان شاغل در مدارس راهنمایی چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر قم، در سال تحصیلی 88-1387 است.

 مهم ترین یافته های تحقیق، نشان می دهند که بین میزان دینداری و التزام معلمین به ابعاد مختلف دینداری و متغیرهای جنسیت، سن، رشته تحصیلی و محل تولد آنها رابطه وجود دارد.

عملکرد آموزشی معلمین با توجه به متغیر جنسیت و رشته تحصیلی، به شکل معناداری متفاوت است؛ هر یک از ابعاد نه گانه دینداری سهم و اثری متفاوت بر روی دینداری کلی فرد دارند؛ به نحوی که در بین نُـه بعد دینداری (که همگی دارای همبستگی مثبت با متغیر دینداری هستند)؛ دو بعد شرعیات و عبادیات، بیشترین و بعد اعتقادات، کمترین سهم و اثر را در تبیین متغیر دینداری دارند.

بین دینداری و عملکرد آموزشی معلمین، رابطه مستقیم وجود دارد و در مجموع 76/6 درصد از کل واریانس متغیر وابسته، توسط کلیه متغیرهای مستقل (ابعاد دینداری) و واسط (دینداری کل)، قابل تبیین می باشد.

همچنین در بین متغیرهای مستقل موثرترین اثر متعلق است به سه بعد اخلاقیات ، شرعیات و عبادیات و کمترین اثر هم، مختص دو بعد اعتقادات و ایمانیات است.

البته متغیر دینداری خود دارای بیشترین سهم و وزن در تبیین متغیر عملکرد آموزشی معلمین است./843/د۱۰۳/س

ارسال نظرات