۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۲۶۰۱۲
مبلغ برجسته میانماری در گفت و گو با رسا مطرح کرد:

نسبت قرائت رادیکال از بودا با کشتارهای اخیر/ سکوت سوچی «نوبل صلح» را زیر سوال برد

فعال فرهنگی و مبلغ برجسته در کشور میانمار گفت: اسرائیل با گستردگی این جرائم و غارت گری بصورت فجیع قوم روھنگیان در میانمار ظلم و قتل و کشتار خودش علیه فلسطینان را توجیح می کند.
کشتار مسلمانان روهینگا

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: بیش از حدود یک ماه است که مسلمانان میانمار که بیشتر آنان در ایالت راخین و جنوب غربی این کشور  قرار دارند، در سایه حمایت مسؤولان میانماری با قتل و کشتار و فجایع غیر انسانی و یک نوع نسل‌کشی از سوی افراطیون بودایی دست و پنجه نرم می‌کنند. این نسل‌کشی در کشوری رخ داده است که خانم آنگ سان سوچی رهبر حزب سیاسی اتحادیه ملی دموکراسی جایزه صلح نوبل را دریافت و در برابر این قتل عام سکوت اختیار کرده است.

ادامه سکوت خانم سوچی در شرایطی است که موج گسترده اعتراضات جهانی به دولت و ارتش میانمار هر روز گسترده ‌تر می‌شود. خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا پیرامون وضعیت موجود و آخرین تحولات مسلمانان روھنگیان با حجت الاسلام حسین بوتینجا استاد حوزه علمیه و مبلغ برجسته میانماری گفت‌وگو کرد. آنچه در ادامه می‌آید متن این گفت‌وگو است:

رسا: در ابتدا توضیح مختصری پیرامون نسبت جمعیتی مسلمانان میانمار بیان بفرمایید؟
جمعیت مسلمانان میانماری بیش از 8 میلیون نفر است. هزاران مسلمان میانماری از بیم اقدامات خشونت‌ آمیز ارتش و ملی گرایان تندرو با عبور از مرز، وارد بنگلادیش شده‌ و یک بحران انسانی عظیم را ایجاد کرده‌اند. ارتش میانمار به منظور جلوگیری از عبور مرزی مسلمانان روھنگیان، در بعضی گذرگاه‌های مرزی مین کار گذاشته‌ است. در اثر این اقدام بسیاری کشته شدند. در این مدت بیش از شصت هزار خانه متعلق به مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای دولتی و هواداران آنها به آتش کشیده شده است. این فجایع در تاریخ دیده نشده است.

رسا: اقدامات انجام شده از سوی بوداییان با آموزه‌های بودا مبتنی بر صلح و کاهش درد و رنج در تعارض است. این امر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آموزه‌های بودا مبتنی بر دوری از تشدد و تندروی، پیام دین بودا صلح زندگی بدون اسیب به دیگران، دوری از تعصب مذهبی و انجام عبادت و رسیدن به حقیقت است. مذهب بودا قائل به ترویج مذهبشان نیست اما چند سال بعد از درون همین دین، یک مذهبی پدید آمد که عقیده آنها بر گسترش دین بودا حتی با قتل و کشتار دیگران است. شاید بتوان این گروه از بودایی‌ها را مانند نظریه وهابیت در اسلام دانست. به این تندروهای بودایی‌ و افراط گرا "تهراوارا" می گویند که بیشتر جمعیت شان در میانمار و سری لانکا و تایلند است. در مقابل بوداییان صلح طلب را " مهایانا " می گویند که آنھا بیشتر در جاپان و چین زندگی می کنند، که توجه‌ آنها بیشتر در عبادات و اعمال و تلاش کوشش برای رسیدن به کمال و جدایی از مادی‌گری است. از این رو تندروهای بودایی‌ برای رسیدن به ھدف‌های خود هر اقدامی از جمله کشتار و قتل مسلمانان را توجیه می‌کنند.

رسا: به نظر شما کشتار مسلمانان میانماری موضوعی دینی است یا سیاسی؟
کشتار مسلمانان در میانمار هم سیاسی و هم به دلیل تعصب نژادی است. ارتش برمه با کودتایی در سال ١٩٦٢ قدرت را در دست گرفت و در دهه‌های بعد، به طور مستقیم یا غیرمستقیم اداره امور این کشور را در دست داشت. سرانجام در سال ٢٠١١ میلادی، در حالی که این کشور با فشار و تحریم خارجی مواجه بود، اصلاحاتی را به اجرا گذاشت که سرانجام به برگزاری انتخابات پارلمانی آزاد سال ٢٠١٥ و پیروزی حزب اتحاد ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی منجر شد. با این همه ارتش همچنان موقعیت ویژه‌ا‌ی در تشکیلات سیاسی میانمار دارد. کشتار مسلمانان مظلوم میانمار  با حمایت نظامیان و از سوی بوداییان افراطی انجام می‌شود. تحرکات بر ضد مسلمانان را راهبان بودایی رهبری می‌کنند، که می‌گویند اعمالشان مطابق با دستورات آیینشان است.

«جنبش969» که اصلی‌ترین سازمان در مخالفت روهینگیا است، نام خود را از 9 ویژگی بودا، 6 ویژگی آموزه‌های او و 9 ویژگی راهبان اخذ کرده است. رهبر این جنبش که راهبی به‌ نام «آشین ویراثو» است، در یکی از مصاحبه خود را «بن‌لادن برمه‌ای» خوانده است. او در یک مصاحبه گفته است که مسلمانان بسیار سریع افزایش نسل می‌دهند و بسیار خشن هستند. به‌ اعتقاد او به این دلیل که «مردم میانمار و بودایی‌ها هر روز به زحمت می‌افتند، از دین ملی باید محافظت کرد». این راهب افراط‌ گرا یک «قانون ملی حفاظت نژادی» پیشنهاد داده است که طبق آن یک مرد غیربودایی که خواهان ازدواج با یک زن بودایی است بایستی به آیین بودیسم درآید و از حکومت کسب اجازه کند. آشین ویراثو رهبر جنبش 969 افراطی میان مردم و دولت نفوذ بسزایی دارد، چند سال قبل مجله ٹائم او را افراطی خوانده بود 

یکی از دیگر عوامل دشمنی بوداییان با مسلمانان این است که در میانمار هفتاد و پنج هزار راهبان بودایی «بھونجی» وجود دارد که روز به روز این تعداد در حال افزائش است لباس آنها لباسی احرام گونه از پارچه‌ای نارنجی مایل به زرد (زعفرانی) بوده  و پابرهنه راه می روند. آنان سر خود را می تراشند و کاسه گدایی در دست می گیرند و در آن هدایای سایر بوداییان را حمل می کنند. یکی از عقایدشان این است که نباید هیچ زنی حتی با لباس‌هایشان تماس داشته باشد یعنی تا این اندازه از زنان دوری کرده، ازدواج نمی‌کنند و زن را علت اختلال در عبادت به شمار می‌آورند. افزایش جمعیت «بھونجی» و ازدواج نکردن آنها سبب شده تا تعداد زنان راهبه بیش از مردان باشد از این رو زنان راهبه بودایی با مسلمانان ازدواج کرده و مسلمان می شوند و این علت عمده عصبانیت بوداییان شده است. ازدواج با مسلمانان از طرف علمای بودایی شدیدا ممنوع شده است.

از طرفی حاکمان سیاسی و نظامی این کشور نیز با سوء استفاده از شرایط موجود، آشوب‌گران را آموزش می‌دهند و با تراشیدن سرهای آنها و پوشاندن لباس مخصوص نارنجی رنگ آنان را به این درگیری وارد ساخته تا به همه نشان دهند که این جنگ یک درگیری مذهبی است. برخی مردم کج فهم را نیز در این درگیری وارد کردند و از آنها به نام مذهب و حمایت از مردم استفاده ابزاری می‌کنند.

رسا: اسراییل در میانمار به چه زمینه فعالیت دارد و نقش او در نسل کشی مسلمان به چه صورتی است؟
اسرائیل در میانمار نفوذ زیاده پیدا کرده البته این نفوذ را از زمان قدیم داشته ولی اخیرا تشدید شده است. حتی وزارت اطلاعات میانمار با مشورت اسرائیل اداره می شود، نیروھای اطلاعاتی میانمار برای آموزش به اسرائیل می روند و از اسرائیل برای بازدید روش اطلاعاتی میانمار کارشناس به میانمار ارسال می‌شود. میان اسرائل و میانمار همکاری اطلاعاتی قرارداد دارند.

غیر از وزارت اطلاعات نیروی نظامی میانمار هم با اسرائیل برای آموزش نظامی ھمکاری دارند، افسران و مقامات عالی رتبه میانمار برای گذراندن بعضی دوره‌های نظامی به اسرائیل سفر می کنند. اسلحه ھای پیشرفته از آنھا خریداری می کنند که در این مورد خود اسرائیل اعتراف کرده است که از این اسلحه‌ها در سرکوب مسلمانان استفاده می‌شود. برای کشور میانمار کشور ھای دیگر منطقه تھدیدی ندارند لذا چنین سلاح‌هایی نیاز نیست ولی باز هم بخاطر استحکام روابط و قرار داد با اسرائیل از آنها سلاح خریداری می‌شود.

راخین در گذشته یک کشور مستقل بوده است که روھنگیان تشکیل دهندگان این کشور بوده اند و آنها بارها برای حقوق و سلب تابعیت خودشان به دولت اعتراض می‌کردند. آنها برای حصول تابعیت و احقاق حقوق خود با دولت درگیر بودند و همیشه سرکوب شدند. اسرائیل با شیوه‌های مختلف دولت میانمار را ترساند که اگر مسلمانان قدرت را به دست بگیرند دولت را سرنگون کرده و حکومتی اسلامی تشکیل خواهند داد و این به نفع منطقه و حتی منافع شما نیست. همانگونه که ما با فلسطین درگیری داریم شما نیز با مشکلات مشابهی دچار خواهید شد.

اسرائیل مثل کشور ھای دیگر منطقه از راه اختلاف مذهبی به این مساله ورود پیدا کرده و به علمای بودایی هشدار داده است که اگر مانع از گسترش مسلمانان نشود در آینده نزدیک چیزی از آیین بودایی باقی نخواهد ماند. همین ترس سبب شد تا بوداییان از مسلمانان میانماری نفرت و کینه به دل بگیرند. با افزایش کشتار مسلمانان در حقیقت اسرائیل توجیه مناسبی را برای رفتارها و جنایات خود علیه مسلمانان فلسطین پیدا می‌کند بدین معنا که گستردگی جنایات بوداییان علیه مسلمانان میانمار اذهان مردم از مساله فلسطین به سمت میانمار توجه پیدا میکند.

رسا: برای متوقف کردن این مسأله باید چه اقدام عملی صورت پذیرد؟
برای متوقف کردن این مسأله باید رویکردها و نگرش‌های مردم میانمار به مسلمانان تغییر کند اما این موضوع مدت زمان زیادی را می‌طلبد. می‌توان نفرتی را که در ذهن مردم میانمار شکل گرفته با فرهنگ‌سازی از بین ببریم. فشار سیاسی و اقتصادی برای مدت زمان کوتاهی ممکن است تاثیر داشته باشد اما این تاثیر بسیار اندک است و برای طولانی مدت جوابگو نیست. مسلمانان روهینگا نیز باید فریاد مظلومیت خود را هم به گوش جهانیان و هم به سایر مردمان میانمار برسانند. باید تلاش کنند تا سایر مردم حقیقت را بدانند. بی‌شک اقدام سازمان ملل نیز برای پایان دادن به این حادثه مفید خواهد بود، باید به دولت فشار آورده و با اعطای تابعیت میانماری به مسلمانان روهینگا این مشکلات را برای همیشه از میان ببریم.

رسا:  نقش دولت خانم سوچی در این حوادث چگونه است؟
در برمه سه نوع تابعیت وجود دارد یکی بومی‌های این کشور که کارت قرمز دارند. دوم کارت سبز که به برخی از مردم داده شد. سوم کارت سفید که به مسلمانان روهنگیان در پایان دوران حکومت نظامی داده شد زیرا آنان برای مشارکت در انتخابات اعتراض داشتند و این کارت‌ها برای انداختن رای آنها به صندوق و اعلام تشکیل دولت جمهوری به مسلمانان داده شد اما با روی کار آمدن خانم سوچی این تابعیت باطل شد زیرا هدف از اعطای این تابعیت را اخذ رای از سوی حزب نظامی توصیف کرده بود. 

مشاور ارشد خانم سوچی یک مسلمان بوده که شش ماه قبل ترور شد اما علت ترور تا به امروز مشخص نشده است. گفته می شود که وی در کم کردن تنش بین دولت و مسلمانان فعالیت غیر علنی داشته است. خانم سوچی یک فعال سیاسی و حقوق بشری است. وی به عنوان یک انسان اخلاقی و انسانی وظیفه دارد تا در برابر ظلم بایستد و از مظلوم حمایت کند. این وظیفه ای عام است و هر جا ظلمی باشد اخلاق می گوید باید در برابر ظالم و در کنار مظلوم ایستاد.

به دلیل ظلمی که به خانم سوچی شد، دنیا یک صدا از او حمایت کرد. وی در دوران حصر برنده جایزه صلح نوبل شد. دنیای امروز و به ویژه مسلمانان جهان در حالی از خانم سوچی انتظار واکنش و محکومیت آزار و اذیت مسلمانان میانماری را دارد، که او هم اینک یکی از رهبران اصلی کشور میانمار است و این بدان معناست که مسایل کشورش و دنیا را نه صرفا با خط کش اخلاق و وجدان انسانی بلکه بر مبنای ملاحظات سیاسی و موازنه بین حزب خود و ژنرال های متنفذ میانمار می سنجد و متناسب با شرایط سیاسی خود و حزبش اقدام می کند.

واقعیت این است که آرمانی که خانم سوچی چه دیروز و چه امروز در جهت آن مبارزه و فعالیت می‌کند، تنها سیاسی و نه انسانی است. در بهترین حالت شاید تبدیل کشورش از یک حکومت نظامی به سمت یک حکومت دموکراتیک است. عملکرد آنگ سان سوچی در قبال بحران روهینگیا ناشی از ملاحظه‌ کاری او در برابر ملی گرایان بودایی و نظامیان است که هنوز هم از نفوذ فراوانی در دولت برخوردارند.

رسا: علل تشدید این حادثه از دیدگاه شما چیست؟
حکومت نظامی گذشته میانمار که از ابتدا علیه مسلمانان اقدامات سرکوب گرایانه داشته، پس از روی کار آمدن دولت جدید حزب سوچی نیز دست از این اقدامات نکشیده بلکه حتی اقدامات خود را تشدید کرده است زیرا نفوذ دیکاتورهای سابق هنوز در این کشور وجود دارد. در پست‌ها و مقامات بلندپایه کشوری نیز حضور دارند. نظامیان حامی حکومت دیکتاتوری سابق، به مجرمان می‌گویند که در صورت کوچ کردن به مناطق مسلمان نشین و ایجاد آشوب و جنگ داخلی در آنجا آزاد خواهند شد. تا آنجا که حتی به آنها مبالغ هنگفتی نیز داده می‌شود. به آنها آموزش داده می‌شود چگونه ایجاد نفرت کنند، سلاح توزیع کنند، مسلمانان را کشته و جنگ مذهبی میان بوداییان و مسلمانان به وجود آورند./۹۸۹/ب۹۱
۲

فیض رضوی
ارسال نظرات