۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۵۲۱۴۹۷
۲۴ تا ۲۶ شهریورماه در قم؛

سیزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علمی کاربردی برگزار می شود

سیزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علمی کاربردی برای سومین سال متوالی از ۲۴ تا ۲۶ شهریورماه در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار می شود.
بهرامی نسب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهزاد بهرامی نسب معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ظهر امروز در نشست تشریح برنامه های سیزدهمین جشنواره قرآن و عترت این دانشگاه در قم با بیان این که بزرگترین دانشگاه دولتی حضوری در کشور دانشگاه جامع علمی کاربردی است، گفت: حدود 500 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند و یک میلیون و 300 هزار نفر هم تاکنون از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

وی افزود: این دانشگاه جوان به شمار می رود و مولود انقلاب است، در آستانه 25 سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هستیم و مراسمات گوناگونی برای این مسأله در حال برگزاری است، حدود 45 درصد از ورودی های دانشگاه ها شاغلان دستگاه های دولتی و غیر دولتی و از دستگاه اجرایی کشور هستند و 35 درصد از دانشجویان با تحصیلاتی که انجام می دهند به شغل مورد نظر خود می رسند.

بهرامی نسب با بیان این که دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی مهارتی و شاغل محور است، اظهار داشت: سعی داریم در راستای مأموریت های خود و بر اساس نیاز سنجی زمانی و مکانی دوره ها را ارائه دهیم، دوره های دانشگاه ثابت نیست بلکه دوره های یک بار پذیرش است، اگر نیاز بود این دوره ها دوباره تمدید می شود.

وی با بیان این که اگر نیاز سنجی ها ارائه شود دوره ها تمدید شده یا این که دوره های جدید برگزار می شود، ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی تنها دانشگاه با برنامه ریزی مستقل است؛ بنابراین یکی از وظایف ما ارتقای علمی و دانش افزایش شاغلان دانشگاه ها است و از دیگر برنامه های ما تربیت نیروی ماهر است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی ابراز داشت: تا رسیدن به ایده آل بسیار فاصله داریم اما دانشگاه ما نسبت به دانشگاه های دیگر تنها دانشگاهی بوده که سعی کرده در راستای مأموریت های خود حرکت کند، از دانشگاه علمی کاربردی سؤال می شود که آیا دانشجویان به شغل رسیده اند یا خیر اما کار دانشگاه های دیگر آموزش یا به صورت محدود تولید علم است.

وی عنوان کرد: تنها دانشگاهی هستیم که برای یک دوره دو بار 120 ساعت کاروزی وجود دارد و همچنین در ترم اول دوره کاربینی داریم تا با کاری که در آینده می خواهند به آن برسند آشنا باشند، سعی داریم به شعار «هر دانشجو یک مهارت» برسیم؛ اساسنامه دانشگاه سال 72 نوشته شد و سال 75  نخستین دانشجوهای علمی کاربردی را با تعداد اندک پذیرش شدند.

بهرامی نسب خاطرنشان کرد: از سال 82 واحدهای استانی در کشور تأسیس شدند، در حال حاضر 31 واحد استانی داریم و واحد تهران هم به دو قسمت شرق و غرب تقسیم می شود و فعالیت های خوبی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در معاونت فرهنگی دانشجویی 4 اداره کل فرهنگی اجتماعی، اداره کل دانشجویی، اداره کل تربیت بدنی و اداره کل قرآن و عترت وجود دارد که برنامه های خوبی اجرا کرده اند و در بخش فرهنگی برنامه های استانی و کشوری برگزار می شود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این که برای سومین سال متوالی میزبانی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه به استان قم واگذار شده است، گفت: با توجه به جایگاه مهم شهر مقدس قم و حضور شخصیت های برجسته دینی و قرآنی تصمیم گرفتیم دبیرخانه دائمی را به اتستان قم بدهیم چون سال های قبل از آن پراکندگی وجود داشت و در سه سال اخیر توفیقات خوبی به دست آمده است.

وی افزود: 11 هزار و 488 نفر از دانشجویان و 3 هزار و 39 نفر از مدرسان و کارکنان امسال در جشنواره و مسابقات قرآن و عترت شرکت کردند که جمعا 14 هزار و 527 نفر شرکت کننده برای جشنواره قرآنی داشتیم که با وجود کاهش آمار دانشجویی، 33 درصد نسبت به سال گذشته شاهد افزایش شرکت کنندگان بودیم.

بهرامی نسب اظهار داشت: در بخش شفاهی هزار و 588 دانشجو، در بخش کتبی 9 هزار و یک نفر، در بخش ادبی 606 نفر، در بخش هنری هزار و 633 نفر، در بخش پژوهشی 509 نفر، در بخش فناوری 300 نفر و در بخش کتابخوانی 58 نفر دانشجو شرکت کردند و مدرسان و کارکنان هم تنها در دو بخش کتبی و پژوهشی می توانستند شرکت کنند که در بخش 2 هزار و 933 و در بخش پژوهشی 327 نفر شرکت کننده داشتیم.

وی ادامه داد: در بخش دانشجویان از خانم ها 4 هزار و 510 نفر و در بخش آقایان 6 هزار و 978 نفر شرکت کردند، در بخش مدرسان و کارکنان از خانم ها هزار و 371 نفر و از آقایان هزار و 668 نفر در مسابقات قرآنی امسال حضور داشتند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی ابراز داشت: ثبت نام دوره کاردانی هفته گذشته به پایان رسید که 92 هزار نفر ثبت نام کننده داشتیم و ثبت نام دوره کارشناسی هنوز ادامه دارد که تا امروز 50 هزار نفر در مقطع کارشناسی شرکت کردند.

وی عنوان کرد: در سراسر کشور روند کاهش دانشجو را داریم و آمار داوطلبان کم شده است از این رو جو رقابتی بین دانشگاه ها به وجود آمده که خود را ارائه کنند، شغل محور بودن دوره ها، پایین بودن شهریه و این که وظیفه داریم آینده شغلی را تأمین کنیم از  ویژگی های مثبت دانشگاه علمی کاربردی است.

بهرامی نسبت خاطرنشان کرد: مسؤولان دانشگاه ها که مسؤول آموزش و تربیت نیروی انسانی کشور هستند نباید وارد مسائل بد اخلاقی دانشگاهی شوند و برای جذب دانشجوی بیشتر دانشگاه های دیگر را تخریب نکنند بلکه خود را ارائه دهند،گاهی برخی می گویند دانشگاه علمی کاربردی نباید دانشجو بگیرد بلکه باید شاغلان دستگاه ها را آموزش دهد در حالی که چنین نیست.

وی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش سطح علمی و دانش افزایی شاغلان و جذب نیرو و تربیت نیروی کار ماهر را از دانشگاه علمی کاربردی می خواهد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به برنامه افتتاحیه و اختتامیه جشنواره قرآنی این دانشگاه گفت: پیامی از مراجع به جشنواره خواهیم داشت و سعی داریم امسال هم یکی از چهره های شاخص کشوری از علما سخنران اصلی باشند و مسؤولان دانشگاه سخنرانی خواهند کرد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات