۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۵۲۰۹۴۲
هویت طلبگی(۱۴)

آیت الله دریاباری: مطالعه زندگی علما به شناخت هویت طلبگی کمک می کند

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به لزوم داشتن اهداف الهی برای ورود به حوزه و فرار از انگیزه های دنیوی تأکید کرد که لازم است بزرگان حوزه مسیر طلبگی را در همان ابتدا برای طلاب جدیدالورود تشریح کنند.
آیت الله سید عنایت الله دریاباری

آیت الله سید عنایت الله دریاباری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه به ضرورت های مسیر طلبگی اشاره و عنوان کرد: اصل در طلبگی شناخت هدف است، یعنی فردی که برای حضور و تحصیل در حوزه علمیه اقدام می کند ابتدا باید قصد و منظور خود را از این عمل مشخص کند، چراکه اگر هدف مشخص نباشد در آینده وقتی مشکلاتی سر راه او وجود بیاید از حوزه زده می شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: وقتی فردی طلبه می شود ابتدا باید بزرگان و مربیان آشنا و فهمیده حوزه، مسیر طلبگی را برای او تشریح کرده و تأکید کنند نخستین چیزی که در مسیر طلبگی لازم است، پاکی و آلوده نشدن به گناه است.

وی با اشاره به لزوم توسل طلاب به ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: توسل و همراهی با اهل بیت(ع) باید همیشه در فکر و ذهن طلبه باشد و دائما به دامان آنها متوسل شده و خواسته های خود را طبق خواسته ائمه مطرح کند، چراکه اگر سرنوشت طلبه وابسته به ائمه شد، هرکار خیری هرچند سخت باشد را با آسانی و افتخار انجام می دهد.

آیت الله دریاباری افزود: یکی دیگر از مسائلی که بنده همیشه سر کلاس به طلاب توصیه می کنم این است که اگر می خواهید هویت خود را بشناسید، حتما یک دور زندگی نامه علما و مراجع گذشته را مطالعه کنند و بدانند همین طوری نشد که ملاصالح مازندرانی به راحتی خدمت امام زمان(عج) رسید؛ امروز نیز طلبه برای رضایت امام زمان(عج) باید ریاضت های دینی بکشد، نماز شب بخواند و چشم و فکر و ذهن را از هرچیزی که او را از صاحب اصلی اش دور می کند ببندد.

وی با اشاره به لزوم درس خواندن برای رضایت خدا و امام زمان(عج) ابراز داشت: طلبه باید بگوید من درس می خوانم و به اسلام خدمت می کنم تا اهل بیت(ع) از من راضی شوند و هدفی غیر از این ندارم.

رییس حوزه علمیه امام صادق(ع) فیروزکوه در بخش پایانی این گفت‌‌وگو با اشاره به این گاهی اوقات طلاب با انگیزه های غیرالهی وارد حوزه می شوند، خاطرنشان ساخت: این خوب نیست که وقتی از طلبه علت ورودش به حوزه را سؤال می کنی اهداف دنیوی را مطرح کند، چراکه در گذشته در بین علما این مسائل جایگاهی نداشت، بنابراین طلبه تنها هدفش از ورود به حوزه باید خواسته های اخروی و رضایت خدا و امام زمان(عج) باشد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات