۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۵۱۸۷۴۳
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

وحدت شیعه به برکت امامت امام رضا ممکن شد

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که دوران امام رضا(ع) دوران شکوفایی جامعه شیعی است، گفت: وحدت شیعه به برکت امامت امام رضا(ع) ممکن شد.
امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام صادقی واعظ، استاد حوزه علمیه قم امروز در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه دوران امام رضا(ع) دوران شکوفایی جامعه شیعی است و تغییر جغرافیای شیعه در این زمان ممکن شد، گفت: امام رضا(ع) از فتنه های مأمون از جمله ولایتعهدی به عنوان فرصت بهره گرفتند و جامعه شیعی را به شکوفایی رسانده و فرهنگی به نام فرهنگ رضوی را پایه گذاری کردند.

وی افزود: تا قبل از دوران امامت امام رضا(ع) شیعه دچار تفرقه و اختلاف بود و فرق مختلفی ایجاد شده بودند و مکتب های انحراف زیادی به وجود آمدند اما امام رضا(ع) در دوران امامت خود به گونه ای معارف دینی را به شیعیان منتقل کردند که اختلاف در میان فرق شیعه از بین رفت و هم به امامت دوازده امام معتقد شدند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام جواد(ع) در روایتی می فرمایند که «زیارت پدرم امام رضا(ع) بر زیارت اباعبدالله الحسین افضل است» و ادامه می دهند که علت این موضوع این است که تمامی شیعیان با هر فرقه و مذهبی به زیارت امام حسین(ع) می روند اما تنها شیعیان خاص به زیارت پدرم می آیند و آن شیعیان، شیعیانی هستند که به امامت دوازده امام معتقدند و ولایت امام زمان(عج) را نیز قبول دارند.

حجت الاسلام صادقی واعظ اظهار کرد: برکت امام رضا(ع) برای شیعه این است که شیعه دوازده امامی شکل گرفت و فرق دیگر از میان رفت.

وی افزود: امام رضا(ع) در میان جامعه شیعی فرهنگی را پایه گذاری کرده و این فرهنگ همچنان ادامه دارد و منظور از فرهنگ انجام کاری است که بدون تشویق و تهدید انجام شده و انسان از روی میل و رغبت آن کار را انجام می دهد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: فرهنگی که امام رضا(ع) پایه گذاری می کند فرهنگ عبودیت است و می فرمایند که افتخار اهل بیت(ع) بندگی خدا است و از شیعیان می خواهند هرچه به ایشان و پدران ایشان محبت دارند باید این محبت و علاقه را در عبادت و بندگی خدا نشان دهند.

حجت الاسلام صادق واعظ با تأکید براینکه امام رضا(ع) به نماز اول وقت بسیار اهمیت می دادند، گفت: امام صادق(ع) در یک حدیث نورانی می فرمایند که اگر می خواهید شیعیان ما را بشناسید ببیند در وقتی که بانگ اذان بلند می شود در کجا هستند زیرا شیعیان ما، مانند ما از نماز اول وقت غافل نمی شوند.

وی یادآور شد: پس کسی که محب امام رضا(ع) است باید در زندگی نیز رنگ ایشان را به خود بگیرد و مانند این امام بزرگوار هدف اول زندگی خود را بندگی خدا قرار دهد./837/پ202/ی

ارسال نظرات