۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۵۱۴۲۷۰
کارشناس مسائل استراتژیک عنوان کرد؛

فروپاشی تحریم‌ها با عمل به اقتصاد مقاومتی

کارشناس مسائل استراتژیک با تاکید بر اینکه عمل به اقتصاد مقاومتی زمینه را برای فروپاشی تحریمها فراهم می‌کند، گفت: امروز دولت تلاش می‌کند همه تقصیرها را به گردن تحریمها بیاندازد عده‌ای هم تمام تقصیرها را به گردن دولت می‌اندازند در حالی که نه دولت کاملا در این قضیه مقصر است و نه متاسفانه به اقتصاد مقاومتی اعتقاد دارد.
قدیری ابیانه

محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره نقض برجام و عدم پاسخ به آن از سوی ایران گفت: همانطور که آقای دکتر ظریف گفت، امروز آقای ترامپ هم متن و هم روح برجام را نقض کرده است.

وی افزود: در برجام صراحتا آمده که آمریکا باید به تسهیل روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها کمک کند؛ اما برخلاف متن صریح برجام سخنگوی آمریکا و سایر مقامات آمریکایی تاکید کردند که آمریکا باید در روابط ایران با سایر کشورها اخلال و ممانعت ایجاد کند این کلام دقیقا نقض صریح برجام است این اقدام تنها یک نمونه از نقضهای برجام توسط آمریکاست.

قدیری ابیانه با اشاره به اهداف آمریکا مبنی بر نقض برجام، بیان داشت: آقای ترامپ عده‌ای را مامور کرده تا ایران را ناقض برجام معرفی کنند چرا که این نکته دارای اهمیت بسیاری است زیرا برای افکار عمومی دنیا به این مساله که چه کسی ناقض برجام معرفی می‌شود بسیار بها می‌دهند.

کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه آمریکا قصد دارد ایران از برجام اعلام انصراف کند تا همه تقصیرها را به گردن ایران بیاندازد، گفت: ایران موظف است به دنیا نشان دهد که آمریکا ناقض برجام است و آمریکا خود از برجام خارج شود که اگر چنین شود دیگر نمی‌تواند کشورها را علیه ما متحد کند و با کشورها حتی با هم‌پیمانانش مشکل پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی ما باید در سطح تبلیغات، بخش مستندسازی، ارتباط با کشورها و دیپلماسی رسمی و عمومی این مسئله را روشن کنیم باید تلاش کنیم که ایران کشوری نباشد که از برجام خارج می‌شود، آنها دستگاه‌های تبلیغاتی گسترده‌ای دارند. البته امروز ترامپ با دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌‌ای کشور خود نیز درافتاده است و این فرصت مغتنمی برای ما به شمار می‌رود کما اینکه شاهد هستیم در بخشی از رسانه‌های آمریکایی به ناقض بودن دولت ترامپ اشاره می‌کنند.

قدیری ابیانه در تبیین اینک تحریمها مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده اما در برخی از زمینه‌ها همچون موضوعات نظامی تحریم موجب تلاش بیشتر و رسیدن به خودکفایی شده است، اظهار داشت: امر قطعی آن است که دولت به وظیفه خود در مقابل اقتصاد مقاومتی عمل نکرده و سعی می‌کند تمام مشکلات اقتصادی کشور را به تحریمهای خارجی نسبت دهد اگر دولت به سیاستهای اقتصاد مقاومتی عمل می‌کرد تحریمها نمی‌توانستند آسیب زیادی به کشور بزند.

کارشناس مسائل استراتژیک با تاکید بر اینکه عمل به اقتصاد مقاومتی زمینه را برای فروپاشی تحریمها فراهم می‌کند، گفت: امروز دولت تلاش می‌کند همه تقصیرها را به گردن تحریمها بیاندازد عده‌ای هم تمام تقصیرها را به گردن دولت می‌اندازند در حالی که نه دولت کاملا در این قضیه مقصر است و نه متاسفانه به اقتصاد مقاومتی اعتقاد دارد.

وی ادامه داد: دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی اقدام قابل توجهی انجام نداده است؛ اما مردم هم در مشکلات اقتصادی صاحب نقش هستند زیرا اندک بودن ساعت مفید کاری، عدم وجدان کاری، روزهای تعطیل زیاد و فرهنگ مصرف‌گرایی که در بین مردم از شایعترین امور در ایجاد مشکلات اقتصادی کشور ما به شمار می‌رود.

 قدیری ابیانه اضافه کرد: این که مردم ما در بسیاری از موارد خرید کالای خارجی را به کالای داخلی ترجیح می‌دهند تمام اینها در مشکلات اقتصادی تاثیرگذار است این روند خلاف اقتصاد مقاومتی است حتی اگر دولت در جهت رشد تولید عمل کند وام و تسهیلات بدهد بخش خصوصی وارد اقتصاد شود کارخانه ایجاد شود افراد شاغل شوند اما نتوانند محصول خود را بفروشند قطعا کارخانه‌ها تعطیل خواهند شد محصولات داخلی فروخته نمی‌شود مگر این که مردم ما خود را به تحقق اقتصاد مقاومتی متعهد باشند.

کارشناس مسائل استراتژیک در ادامه تصریح کرد: به اعتقاد من نه دولت به وظیفه خود در رابطه با اقتصاد مقاومتی عمل کرده نه مردم البته این مطلب مطلق نیست این درست نیست که دولت هیچ کاری در این زمینه نکرده یا این که مردم هیچ یک از کارهای مفید را در ارتباط با تحقق اقتصاد مقاومتی انجام ندادند اما در کل هر دو طرف در رابطه با تحقق اقتصاد مقاومتی نمره منفی می‌گیرند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کار دشمن دشمنی کردن است اما ما در ایران افزون بر تحریم خارجی دچار خود تحریمی هستیم خودتحریمی یعنی مردم کشور با نخریدن کالای داخلی و ترجیح کالای خارجی تولیدات داخلی را تحریم کردند و این نوع از تحریم بدترین و خطرناکترین نوع تحریم است./813/ ۳۰۲/ص

 

 

 

ارسال نظرات