۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۲
کد خبر: ۵۱۴۰۵۹
با ارائه حجت الاسلام بهروزی لک؛

کاربرد روش داده بنیاد در استخراج از متون دینی بررسی شد

استاد حوزه و دانشگاه روش «داده بنیاد» را در ارائه توضیح نظام مند از موضوع‌‌های قرآن مؤثر و تنها راه استخراج سریع نظریه‌های قرآنی را استفاده از این روش دانست.
حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا بهروزی لک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «کاربرد روش داده بنیاد در استخراج متون دینی» از سلسله نشست های کنگره بین المللی فقیه فقه نظام، عصر امروز با ارائه حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک و نقد حجت الاسلام محمد متقیان و دبیری حجت الاسلام محمدحسن براری در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک با اشاره به روش های تفسیری رایج قرآن اظهار داشت: روش داده بنیاد از روش های تفسیر موضوعی قرآن است که تا کنون کسی از این روش استفاده نکرده است و می تواند به استخراج نظریات موضوعی از قرآن کمک کند.

وی با بیان این که نظریه به معنی توضیح نظام مند از پدیده ها است، گفت: متون دینی ما در این روش به عنوان داده های متقنی هستند که در اختیار ما قرار گرفته است و ما می توانیم با کد گذاری این داده ها به نظریه های قرآنی در رابطه با موضوعات مختلف دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام بهروزی لک اظهار داشت: این روش شامل سه مرحله کد گذاری است که شامل کد گذای باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی می شود و از این روش می توانیم یک نظم خاص به داده های موجود بدهیم و نظریه دینی را استخراج کنیم.

در ادامه حجت الاسلام متقیان در جایگاه ناقد اظهار داشت: روش به مثابه منطق است و چون منطق از فلسفه جدا نیست پس روش هم مبتنی بر فلسفه ای است که آن را به وجود اورده است و ما نمی توانیم از روشی که مبتنی بر فلسفه غربی است و مفاهیم آن بار معنایی خاص دارند برای تفسیر متون دینی خود استفاده کنیم.

وی تعبیر از متون دینی به «داده» را تقلیل دادن متون دینی دانست و گفت: داده واژه ای است که به مفاهیم تجسد یافته اطلاق می شود و مفهومی مادی دارد در حالی که متون دینی ما علاوه بر ظاهر بواطن مختلف دارد و استخراج نظریه از متون دینی که نوعی فقاهت است را نمی شود با یک روش مادی انجام داد بلکه امور معنوی از قبیل طهارت، تقوا، ورع و دیگر موارد در فقاهت شرط است.

گفتنی است مشروح این خبر که شامل نقد و پاسخ در رابطه با روش جدید در تفسیر متون دینی است به زودی در همین سرویس منتشر خواهد شد./843/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات