۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۵۱۲۹۳۶
از صبح امروز آغاز شد؛

همایش دو روزه «نقش حوزه انقلابی در تحقق دولت مقاومت»

چهارمین همایش مشترک مدیران حوزه های علمیه، مسؤولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه و مسؤولان بسیج طلاب و روحانیان کشور با عنوان «نقش حوزه انقلابی در تحقق دولت مقاومت» از صبح امروز در مجتمع یاوران مهدی(عج) آغاز شد.
حوزه انقلابی همایش مدیران حوزه های علمیه، مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه و بسیج طلاب و روحانیون سپاه همایش مدیران حوزه های علمیه، مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه و بسیج طلاب و روحانیون سپاه همایش مدیران حوزه های علمیه، مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه و بسیج طلاب و روحانیون سپاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «نقش حوزه انقلابی در تحقق دولت مقاومت» از صبح امروز در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران آغاز شد.

برپایه این گزارش این همایش در قالب چهارمین همایش مشترک مدیران حوزه های علمیه، مسؤولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه و مسؤولان بسیج طلاب و روحانیان کشور با حضور مسؤولان کشوری برگزار می شود.

-معرفی شهدای شاخص روحانی؛ برنامه فرهنگی تأثیرگذار

در ابتدای این همایش حجت الاسلام محمود ملک دار مسؤول مرکز امورطلاب ودانش آموختگان حوزه علمیه با اشاره به فعالیت های بسیج طلاب عنوان کرد: یکی از راهکارهای تقویت روحیه انقلابی‌گری در حوزه، توسعه بسیج طلاب و روحانیان است که برای پاسداری از ارزش‌ها در خط مقدم قرار دارد و به صورت مستمر در حال ترویج آموزه‌های دینی است.

وی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه نوشته شده میان شورای عالی هماهنگی بسیج طلاب و روحانیون با حضور معاونان حوزه‌های علمیه، مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بسیج، رییس سازمان بسیج و فرمانده تیپ 83 امام صادق(ع) این موضوعات به منظور افزایش تعاملات و همکاری‌ها دنبال شده است و هر ساله یک شهید روحانی شاخص از قشر روحانیت در سطح کشور به ویژه در اردوهای راهیان نور معرفی می‌شود.

مسؤول مرکز امورطلاب ودانش آموختگان حوزه علمیه تأکید کرد: حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه یکی از برنامه‌های شورای عالی هماهنگی بسیج طلاب و روحانیون برای سال جاری است و باید توجه کرد افرادی که در راستای اهداف فرهنگی نظام اسلامی در حال فعالیت هستند باید با حرکت‌های آتش به اختیار از نفوذ فرهنگی دشمن جلوگیری کنند.

-انقلابی ماندن حوزه رمز ماندگاری انقلاب

در ادامه این همایش حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اهمیت فعالیت های بسیج عنوان کرد: فعالیت روحانیان بسیجی بسیار ارزشمند است و در حقیقت در ادامه همان رسالت انبیاء  الهی  است؛ رسالت انبیا ترویج ارزش های دینی و مبانی الهی است و برای این کار مشکلات زیاد را تحمل کرده اند، ولی هرگز خسته نشدند و روحانیان هم این گونه باشند.

وی  بابیان اینکه یکی از رسالت های حوزه و مسؤولین آن باید کشف استعداد باشد، گفت: کار حوزه تنها جذب  افراد نیست، بلکه حضور کسانی که لازم است هادیان آینده جامعه باشند و این  کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است و قطعا هرکسی نباید وارد این مقوله شود، بنابراین از جمله رسالت های مسؤولین حوزه استعداد یابی و دعوت از  جوانان پاک و خوش ذوق است.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: مدیر بسیجی لازم است به مؤلفه  های انقلابی بودن طلبه توجه کند، نکته ای که رهبر انقلاب هم تاکید زیادی بر آن دارند و دراین رابطه اظهار نگرانی و خطر می کنند و معقتدند اگر حوزه آسیب ببیند جامعه، نظام و انقلاب آسیب خواهید دید؛ اگر حوزه از انقلاب جداشود، انقلاب صدمه خواهد دید، چون  اگر روحانیت نبود انقلابی هم شکل نمی گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین مروی در پایان خاطرنشان کرد: امروز نیازمند به طلبه و  حوزه ای هستیم که بتواند  خود را به علوم مختلف مجهز کند تا سوالی از سوی حوزه بی پاسخ نباشد و اگر بی پاسخ بماند، بدانیم که درست عمل نکرده ایم و در حقیقت حوزه انقلابی،عالم به زمان است، دیده بانی خوب و قوی است و در مسائل مختلف با بصیرت عمل می کند و راهکارهای درست برای خنثی کردن فتنه های دشمن ارائه می دهد.

-تبیین مؤلفه های انقلابی گری

در ادامه این همایش حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به  برخی از معیارهای انقلابی گری عنوان کرد: معیار اول انقلابی ماندن، درک درست و اتکای صحیح و درک درست از استاندارهای دینی است و  توجه به این مسأله می تواند بسیاری از مشکلات را از بین ببرد.

وی افزود: دومین مؤلفه انقلابی بودن، همراهی با مرجعیت و تشخیص مسائل و موضوعات است؛ امروز در شرایطی از لحاظ متغیرات  حکم و موضوع قرار داریم که خود جای بحث دارد و باید خیلی در آن دقت کرد تا به بیراه نرویم.

نماینده ولی فقیه در سپاه تأکید کرد: درک درست از مقتضیات زمان، دشمن شناسی، شجاعت در گفتار و موضع گیری ها و جریان شناسی از دیگر مؤلفه های انقلابی گری است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در پایان اظهار کرد: نقش حوزه در دولت و مجلس انقلابی بسیار تاثیر گذار است و  نقش استاد از حوزه به مراتب سنگین تر است؛  آیت الله قدوسی خدمت زیادی در حوزه کرده که یکی از برکات  استفاده از اساتید بسیجی در حوزه بوده و با این روش کارهای بزرگ انجام داده اند.

-نقش حوزه های علمیه در تداوم مسیر انقلاب

در بخش دیگری از این همایش، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور به تبیین نقش حوزه های علمیه در تداوم مسیر انقلاب پرداخت و گفت: حوزه‌های علمیه به عنوان محور انقلاب اسلامی در جایگاه رفیعی قرار گرفته‌اند و به همین میزان حوزه‌های علمیه مورد آسیب و تهدید دشمن هستند چرا که زمانی که دشمنان قم و حوزه‌ها را محاسبه می‌کنند متوجه می‌شوند اندیشه‌ای که از حوزه‌ها برخاسته، عالم را مورد تاثیر قرار داده است.

وی افزود: جریان مقابل انقلاب اسلامی به دنبال تحلیل اندیشه انقلاب اسلامی بوده و با ایجاد پایگاه‌های تحقیقاتی در کشورهای رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود به دنبال این است تا بر اساس این تحلیل برای نفوذ و تضعیف این اندیشه تلاش کند و بر اساس گزارش‌ها، سرویس‌های مختلف امنیتی نسبت به قم و حوزه‌های علمیه متمرکز هستند و اکنون به صدها پروژه پژوهشی در منطقه و جهان دنبال می‌شود تا نقاط قوت و ضعف بررسی شود که این موضوع یک پدیده طبیعی است.

عضو شورای عالی حوزه تأکید کرد: حوزه در تراز انقلاب اسلامی باید تمدنی فکر کند؛ امام خمینی(ره) قرائت درستی از اسلام را به عنوان مبنای انقلاب مطرح کرد و این قرائت تمدنی بودن اسلام است در حالی که برخی دارای نگاه‌های حاشیه‌ای هستند و دین مبین اسلام را محدود می‌کنند به همین علت نسبت به معارف اسلام در عرصه‌های مختلف بی‌توجه هستند.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: بسیج حوزه های علمیه به عنوان نهادی برآمده از انقلاب باید ارزش‌های انقلاب اسلامی را در حوزه عمق بخشد اما نه فقط برای اینکه بسیجیان آگاه و تاثیرگذار باشند بلکه بسیج در حوزه باید بزرگان و عالمانی را تربیت کند که پرورش دهنده بسیجیان و آگاهی‌بخش به مجاهدان باشد و امیدواریم بتوانیم از روحیه بسیجی در بخش‌های مختلف حوزه استفاده کنیم به همین علت طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

گفتنی است همایش مشترک مدیران حوزه های علمیه، مسؤولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه و مسؤولان بسیج طلاب و روحانیان کشور از صبح امروز در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران آغاز شده و تا فردا ادامه دارد./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات