۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۱۲۶۷۱
حجت الاسلام عامری:

مشکل امروز حوزه های علمیه محافظه کاری است/ از منظر امام راحل آخوند فاسد از هرچیزی برای اسلام مضرتر است

استاد حوزه با اشاره به اینکه مشکل اساسی امروز حوزه علمیه این است که محافظه کار شده است، گفت: امام راحل بارها از پابرهنه گان و مردم ضعیف سخن می گوید؛ از این رو روحانیت باید به گونه ای عمل کند که نور چشم همین قشر باشد.
قطعنامه ۵۹۸

  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی عامری صبح امروز در نشست بازخوانی پیام امام خمینی(ره) در مورد پذیرش قطعنامه ٥٩٨ که در حوزه علمیه خاتم الاوصیاء برگزار شد، با اشاره به اینکه روحیه انقلابی به دنبال عبور از وضع موجود است، اظهار داشت: انقلابی همیشه به دنبال عبور از مرحله مقدماتی و رسیدن به پیشرفت است.

وی ادامه داد: در تمامی عرصه‌ها ما باید به سوی پیشرفت برویم و امام راحل هم تأکید کرد که ما باید اصل «ما می‌توانیم» را در میان جامعه ایجاد کنیم.

حجت الاسلام عامری با بیان اینکه متأسفانه در این شرایط برخی معتقدند که باید از خارج از کشور مدیر وارد کنیم، اضافه کرد: امروز ما باید به دنبال جوان‌گرایی باشیم و نیروهای مسلح و سایر بخش‌های ما نیازمند نیروی جوان است تا بتوانیم به پیشرفت برسیم.

استاد حوزه با بیان اینکه محافظه کاری قتلگاه انقلاب است، یادآور شد: امام راحل می‌فرماید: تنها راه خروج از وضعیت موجود مبارزه است؛ از این رو ما باید به دنبال جنگ اعتقادی باشیم و اعتقادات مردم هم باید از طریق حوزه شکل بگیرد که در این زمینه مقاله نوشتن، مردمی بودن و یاد گرفتن زبان‌های مختلف از نمونه مبارزه‌های اعتقادی است.

حجت الاسلام عامری تاکید کرد: در سیاست خارجی این تفکر وجود دارد که ما تا کجا  عقب بیایم که دشمن در بخش خارجی به ما کار نداشته باشد، امام راحل در این راستا می‌فرماید: کشورهای خارجی تا به حال کی با ایران خوب بودند که ما با آنها بخواهیم سازش کنیم؟ و رهبری نیز می‌فرمایند: اگر ما در مواضع انقلابی خود یک قدم عقب‌نشینی کنیم دشمن ده قدم جلو می‌آید؛ بنابراین در سیاست خارجی نباید هیچگاه کوتاه آمد.

وی افزود: به گفته رهبری دشمن ابتدا به انرژی هسته‌ای ما رجوع کرده و بعد از آن به سراغ سیستم موشکی ما می‌آید، سپس سراغ حقوق بشر و شورای نگهبان می‌رود و در نهایت به دنبال ولی‌فقیه خواهد آمد؛ به همین دلیل ما باید در سیاست خارجی خود به دنبال احیای هویت اسلامی باشیم.

استاد حوزه با اشاره به موضوع فلسطین خاطرنشان کرد: امام راحل دفاع از فلسطین را به عنوان مبارزه با نماد کفر مطرح می‌کند و مبارزه برای آزادی فلسطین و باز پس‌گیری قدس یکی از اهداف مهم ما است؛ اما امروز عربستان شفاف اعلام می‌کند که پرواز بین تل آویو و عربستان به راه بیفتد، این بدان معنا است که انقلاب ایران برای آنها گران تمام شده است.

حجت الاسلام عامری اظهار داشت: رهبری درباره موضوع فلسطین فرمودند باید مقاومت مسلحانه به کرانه باختری کشیده شود و ایران هم کمک مسلحانه خواهد کرد، رهبری رسما اعلام کردند هرکس با اسراییل مبارزه کند ما رسما کمک می کنیم؛ از این رو ایران به حزب الله لبنان و فلسطین کمک می‌کند.

زندگی اشرافی با آرمان صدور انقلاب سازگار نیست

وی با اشاره به بحث صدور انقلاب تصریح کرد: صدور انقلاب یکی از اهداف امام راحل بود، از نظر امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی برای دنیا است، از نظر بنیان گذار انقلاب اسلامی باید گرسنه و تشنه ماند اما از مواضع انقلابی کوتاه نیامد؛ به همین دلیل اگر دغدغه یک طلبه شهریه و معاش شود؛ یعنی هیچ حرکتی به سمت انقلابی بودن نشده است در حالی که این موضوعات باید در حاشیه باشد.

استاد حوزه با بیان اینکه یک طلبه انقلابی زمانی آرامش دارد که آمریکا وجود نداشته باشد، اضافه کرد: پیامبر و مسلمانان در شبه ابی‌طالب چه وضعیتی داشتند؟ اما متأسفانه امروز مدیران ما خوی اشراف‌گری دارند؛ در حالی که از منظر امام راحل این وضعیت آدم را زمین می‌زند.

حجت الاسلام عامری با اشاره به اینکه مبارزه با رفاه طلبی موضوع مورد تاکید امام است و کسی که وارد مقوله انقلابی‌گری می‌شود با اشرافیت و رفاه طلبی سازگاری ندارد، افزود: انقلابی‌گری سرکوفت خوردن، کار بدون مزد، تبعید و مبارزه دارد.

وی با بیان اینکه توصیه امام راحل به مسؤولان فرهنگی این است که گدا صفت بودن و مقلد غرب بودن را به جوانان یاد ندهید، ادامه داد: توصیه امام به جوانان این است که سراغ جوانان متعهد بروید.

حجت الاسلام عامری با اشاره به اینکه در بخش حوزوی هم امام راحل روحانیت اصیل و وابسته را مشخص می‌کند، خاطرنشان کرد: از نظر امام راحل آخوند ناپاک و فاسد از هرچیزی برای اسلام مضررتر است و عالم متعهد کسی است که جوان به سراغ او بیاید و از او تقلید کند.

استاد حوزه اضافه کرد: از نظر امام راحل یک عالم متعهد باید با ابعاد مسؤولیت خود آشنا باشد، امام در اوج روحانیت خود به سوی مردم برگشت و همانند برخی در حد فقیه نماند در حالی که اگر امام در نجف می‌ماند و فقط درس می‌دادند امروز در حوزه‌های بیشتر بر سر زبان بود ولی راه مبارزه را انتخاب کرد.

دنیاگرایی؛ آفت رسالت طلاب و روحانیان است

حجت الاسلام عامری با اشاره به نظرات امام در مورد جوانان و نوع برخورد با آنها اظهار کرد: استقبال از اندیشه‌های جوانان از دیگر نظرات امام راحل است، امام(ره) تأکید می کند به بیانات احساسی و عرفانی جوانان گوش کنید، به یک جوان انگ نزنید و به حرف‌های او گوش دهید؛ زیرا اگر این کار انجام نشود جوانان به دام لیبرال‌ها و ملی‌گراها می‌روند.

وی یادآور شد: باید در برخورد با جوان باید سعه صدر و صبر داشت و از منظر امام راحل جوانان دانشگاهی با علوم تجربی تربیت شده و با علوم فلسفه و منطق آشنایی ندارند؛ از این رو وقتی در دانشگاه تحصیل می‌کنند با ورود به برخی موضوعات، با مسائل غیرمنطقی مواجه می‌شوند و نمی‌توانند آن را هضم کنند.

استاد حوزه اضافه کرد: امام راحل می‌فرماید هیچ چیز بدتر از دنیاگرایی نیست حال اگر این در رفتار یک روحانی باشد که دیگر قابل تحمل نیست، برخی خود امام راحل را هم زهدگرا نمی‌دانند؛ زیرا شرایط خودشان اشرافی است و می‌خواهند از این طریق بر روی اشرافی گری خود سرپوش بگذارند.

حجت الاسلام عامری تصریح کرد: تمرین زهد از اوایل طلبگی باید اتفاق بیافتد و وقتی یک طلبه  می‌بیند یک فرد روحانی با اشرافی‌گری زندگی می‌کند باید تیغ امر به معروف خود را به سوی او بکشد.

وی در پایان گفت: امام خمینی(ره) در یک پیام خود بارها از پابرهنه گان و مردم ضعیف سخن می‌گوید؛ از این رو روحانیت باید نور چشم همین قشر باشد؛ اما امروز برخی توانایی انجام کارها را ندارد و سطح آرمان‌ها را پایین می‌آورند و مشکل اساسی امروز حوزه هم این است که محافظه کار شده است./۸۱۶/پ۲۰۲/ب۱

  

ارسال نظرات