۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۵۱۲۵۲۳
مدير امور موقوفات حوزه های علميه خبر داد؛

برگزاری نخستين همايش وقف و حوزه در قم

مدير امور موقوفات حوزه های علميه از برگزاري نخستين همايش وقف و حوزه در شهريورماه جاري در قم خبر داد و گفت: برنامه محتوايي اين همايش تبليغ و ترويج وقف، تجليل از خيرين منطقه و احيا و ايجاد موقوفات حوزوی در قالب يك كار رسانه اي فرهنگي تبليغي خواهد بود.
حجت الاسلام سيد مصطفي مصطفوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام سيد مصطفي مصطفوي، مدير امور موقوفات حوزه های علميه، بعد از ظهر امروز در حاشيه نخستين جلسه هم انديشي رابطين مدارس علميه منطقه كاشان و آران و بيدگل در مركز مديريت حوزه علميه كاشان، در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: موضوع احياء و شناسايي موقوفات حوزوي نخستین اولويت ما بوده و در این زمینه تقريبا بخش زيادي از  موقوفات حوزوی که در سامانه موقوفات سازمان اوقاف و امور خيريه كشور ثبت و ضبط بوده، شناسايي شده است.

وي از شناسايي بخشي از موقوفات حوزه خبر داد و با اشاره به اينكه بخش ديگري از اين موقوفات نيز در حال شناسايي است، گفت: در حال شناسايي،  مستند سازي و سند سازي شماری از موقوفات حوزوی هستیم كه قبل از انقلاب به دليل نداشتن متولي و مسؤول در حوزه و سازمان اوقاف، يا فراموش شده بودند و يا در اختيار ديگران قرار گرفته بود؛ اما اکنون تلاش می کنیم این موقوفات را به دامان حوزه برگردانيم.

حجت الاسلام مصطفوي يكي از اقدمات ديگر در این زمینه را ايجاد وقف هاي جديد براي حوزه اعلام كرد و با اشاره به شعار سال گذشته با عنوان ‹‹وقف براي هر يك طلبه››، گفت سال گذشته موقوفات جديد قابل توجهي در برخي از استانها و شهرستانها با نیت حوزه علمیه به ثبت رسيد؛ به گونه ای که امروز مي توان به جرأت گفت موقوفات حوزه در حال افزايش است.

وي ايجاد منابع پايدار اقتصادي و مفيد آن هم با حفظ و رعايت شئونات حوزه را يكي از اولويتهاي اين بخش اعلام كرد و اظهار داشت: امروز منابع پايدار اقتصادي مفيد با حفظ و رعايت شئونات حوزه در دستور كار قرارگرفته است.  

مدير امور موقوفات حوزه های علميه تأكيد كرد: نگاه تحول اقتصادي به موقوفات راكد و موقوفاتي كه مي‌توانند با تغيير كاربري به موقوفات منفعتي تبديل شوند، نقش مهمي در تأمين منابع مالي هر يك از حوزه های علمیه خواهد داشت و حوزه‌ ها از اين راه خواهند توانست به آرامي و گام به گام از وابستگي هاي به دولت فاصله بگيرند.

حجت الاسلام مصطفوي در ادامه درآمدهاي موقوفات حوزه در سال گذشته را حدود 300 ميليارد ريال اعلام كرد و يادآور شد: اين مبلغ از طريق سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در بین 425 مدرسه علميه سراسر كشور توزيع شد.  

به گفته وي، درآمدهاي موقوفات حوزه در حال شفاف سازي بوده و شماره حسابها هم در حال حقوقي شدن است و افزون بر اين سيستم دريافت و پرداخت‌ها نيز در حال اصلاح شدن است.

مدير امور موقوفات حوزه های علميه، ابراز اميداوري كرد با ثبت موقوفات جديد در حوزه شاهد افزايش قابل توجه درآمدهاي حوزه از بخش موقوفات باشيم.

حجت الاسلام مصطفوي، يادآور شد: براي تأمين منابع پايدار حوزه قرار است بخشي از درآمدهاي موقوفات حوزوی براي ارزش افزوده در نظر گرفته شود، همچنین از صندوق مالي احياي موقوفات حوزه كه سرمايه نسبتا  قابل توجهي دارد، براي احياي موقوفات استفاده مي‌كنيم.

وي در ادامه از برگزاري نخستين همايش وقف و حوزه در شهريورماه جاري در قم خبرداد و اظهار داشت: برنامه محتوايي اين همايش شامل، تبليغ و ترويج و تجليل از خيرين منطقه، احيا و ايجاد موقوفات و معرفي حوزه در قالب يك كار رسانه اي فرهنگي تبليغي خواهد بود.

گفتنی است، در نخستين جلسه هم انديشي رابطين مدارس علميه منطقه كاشان و آران و بيدگل، مواردی نظیر مدرسه محوري موقوفات و شناسايي موقوفات اين مدارس و ثبت موقوفات جديد از طريق جذب خيرين با حضور مسؤولين مدارس علميه منطقه كاشان بحث و بررسی شد./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات