۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۵۰۷۷۲۲
حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد:

پرداخت فطریه سبب تزکیه روح و بیمه جان می شود

استاد درس اخلاق حوزه با اشاره به ضرورت توجه به نیازمندان در روز عید فطر تأکید کرد که پرداخت فطریه روح و جان انسان را تزکیه و بیمه می کند.
حجت الاسلام نظری منفرد

حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،  با اشاره به ساعات پایانی ماه رحمت و مغفرت الهی اظهار داشت: امام سجاد(ع) در دعای وداع ماه مبارک رمضان که دعای 45 صحیفه سجادیه است به ذکر خصوصیات و ویژگی های مهم این ماه می پردازد.

استاد درس اخلاق حوزه افزود: ایشان در بخشی از این دعا خطاب به ماه مبارک رمضان می فرمایند: «السّلَامُ عَلَيْكَ كَمَا وَفَدْتَ عَلَيْنَا بِالْبَرَكَاتِ، وَ غَسَلْتَ عَنّا دَنَسَ الْخَطِيئَات»؛ حضرت در حقیقت دو فضیلت را برای این ماه ذکر می کنند، نخست آن که رمضان ماه برکات است یعنی اعمال و نمازها قبول می شود، نفس انسان تسبیح و دعاهای او مستجاب است و دوم آن که انسان را از پلیدی های گناهان باز می دارد.

وی با بیان اینکه یکی از فلسفه های روزه داری تقویت صبر و تحمل است، ابراز داشت: وقتی مردم و مؤمنان در اثر روزه بیش از 16 ساعت از خوردنی ها و آشامیدنی ها و لذت های حلال امساک می کنند بدون شک این کار توان و قدرت مضاعفی به انسان می دهد که بتواند در کل سال خودش را از مسائل حرام و گناهان پاک نگاه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد افزود: قرآن نیز یکی از اصلی ترین فلسفه های روزه داری را تقوا می داند، بنابراین باید بتوانیم با قدرتی که از ماه رمضان به دست آورده ایم تلاش کنیم تا در ایام دیگر سال مجددا به گناهان آلوده نشویم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌‎وگو به نماز عید فطر و حقوق این روز بر انسان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ما در قسمتی از قنوت نماز عید فطر می خوانیم: «اللهم بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا»، بنابراین عید فطر بر گردن انسان حقوقی دارد که نخستین آنها پرداخت زکات فطره است.

استاد درس اخلاق حوزه پرداخت فطریه را شرط قبولی روزه و اعمال انسان در ماه رمضان دانست و تأکید کرد: فطریه مبلغ بسیار اندکی است و تنها برای هر نفر سه کیلوگرم از قوت غالب است ولی انسان با کمک به نیازمندان در این روز می تواند روح و جسم خود را تا سال آینده بیمه کند؛ نماز عید فطر نیز نمادی از عظمت اسلام است که در همه فرقه های اسلامی برگزار می شود.

وی ادامه داد: اما انسان با پاکی که در ماه مبارک رمضان و با ادای فطریه در این روز حقی پیدا می کند، در روایت داریم بعد از اقامه نماز عید فطر ملائکه ندا می دهند بیایید و جوائز خود را از خدا دریافت کنید که بسیار فراتر از جوایز مادی و دنیوی است؛ جوایز این ماه رضوان الهی، غفران گناهان، آزادی از آتش جهنم و حج خانه خدا است./1330/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات