۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۵۰۷۴۴۷
حجت الاسلام ذوالنور:

مبانی عقلی و دینی ولایت فقیه در حاکمیت اسلام خدشه ناپذیر است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی برداشت های ناصحیح از حاکمیت اسلامی، گفت: مبنای عقلی و دینی ولایت فقیه چنان مستحکم و متین است که چنین انحرافات اعتقادی و فکری نمی تواند به آن کوچکترین خدشه را وارد کند.
حجت الاسلام ذوالنوری

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان اخیر برخی دولتمردان درباره انتخاب حاکم اسلامی توسط مردم، گفت: این گفته‌ها بدون پشتوانه علمی و دینی و نشان دهنده‌ بی‌اطلاعی برخی  نسبت به جایگاه حاکمیت دینی و نظام سیاسی در اسلام است.

وی با اشاره با سخنان حضرت آیت الله مکارم شیرازی مبنی بر اینکه کسانی که این گونه صحبت می‌کنند مشخص است که تنها یک صفحه از کتاب نهج‌البلاغه را خوانده‌ و از بقیه آن چیزی نفهمیده‌اند؛ اظهار داشت: برخی دولتمردان در سخنان خود امامت و ولایت را از حکومت جدا می‌کنند که البته این برداشت کاملا غلط و نادرست است، چراکه از نگاه شیعه ولایت و امامت غیر قابل تفکیک از حکومت و حاکمیت هستند.

اشاره صریح قرآن کریم درباره حکومت و امامت

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس اعتقادات شیعی و نصح صریح قرآن کریم حکومت و امامت بماانزل‌الله است و اگر غیر از این باشد مورد پذیرش نیست، خود قرآن مجید سند حکومت را در سه آیه سوره انفال تصریح می‌فرماید که اگر کسی حکم حکومت و حاکمیت به وحی نکند کافر، فاسق و ظالم است.

عدم نفی امام توسط مردم در دوران غیبت امام زمان (عج)

وی بیان داشت: بنابراین قدرمسلم حکومت باید در دوران معصومین(ع) به وحی باشد و در دوران غیبت امام زمان (عج) آنچه از معصومین(ع) و نصوص قرآن درباره حکومت، اذن و اجازه تصرف در آن وجود دارد این است که ولی فقیه ماذون به تصرف است.

لزوم توجه به خطبه شقشقیه در نهج‌البلاغه

وی عنوان کرد: حضرت امیرمومنان امام علی (ع) در نهج‌البلاغه خطبه شقشقیه این مورد را بیان کرده است که متاسفانه نشان می‌دهد برخی دولتمردان معنای این خطبه را خوب درک نکرده یا دچار برداشت غلط شدند و همان را به جامعه ارائه می‌دهند.

حجت‌الاسلام ذوالنور با اشاره به اینکه پس از مرگ عثمان مردم در خانه امیرمومنان امام علی(ع) مراجعه کردند که ایشان بر آنها حکومت کنند؛ بیان داشت: امیرالمومنان(ع) می‌فرمایند: این حضور حاضرین باعث شد که حجت بر من تمام شود که من یار و یاور دارم و می توانم در اینجا حکم الهی را جاری کنم در غیر این صورت افسار شتر حکومت را از گردنش می انداختم و حکومت را رها می کردم.

وی افزود: اگر مردم دنبال امیرمومنان امام علی(ع) نیامده بودند ولایت حضرت اجرایی نمی‌شد و در پیشگاه خداوند متعال مواخذه نداشتند که چرا حکومت و ولایت را رها کرده است.

مردم به امام مشروعیت یا انتصاب نمی‌دهند

حجت‌الاسلام ذوالنور افزود: گاهی همچون زمان حضرت امام (ره) مردم پس از ده‌ها و صدها سال ولی را می‌شناسند و با امام (ره) بیعت می‌کنند یا با ساز و کاری که امام و قانون اساسی تعریف کرده مجلس خبرگان کشف می‌کند که چه کسی شرایط ولایت را دارد او را انتخاب کرده و مردم با او بیعت می‌کنند که اینگونه ولایت ولی اجرایی می‌شود.

 عدم اشراف به منابع دین و ساختار نظام اسلامی

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این سخن که مشروعیت ولایت ولی و حکومت با نظر مردم است نادرست و ناشی از عدم اشراف به منابع دین و ساختار نظام اسلامی است؛ که بزرگان دینی مانند آیت‌الله مکارم شیرازی نیز درباره این سخنان موضع گرفتند و این گونه سخنان با مبانی حضرت امام (ره) سر سوزنی سازگاری ندارد.

کاشتن بذر انحراف فکری در میان مردم

 حجت‌الاسلام ذالنور درباره پیامد این نسنجیده‌گویی؛ گفت: این گونه سخنان می‌تواند بذر انحراف فکری و برداشت را در برخی افراد ایجاد کند اما شکر خدا ریشه درخت ولایت و امامت در نظام اسلامی بر مبنای عقلی و دینی چنان پایه‌های قوی دارد که چنین سخنان بی‌ربطی نمی‌تواند آن را متزلزل سازد.

برداشت‌های ناصحیح از حاکمیت اسلامی به مردم و انقلاب آسیب می‌زند

 نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: گاهی برخی آقایان در مبانی امام و رهبری برداشت‌های نادرست دارند که متاسفانه تاثیر چنین نگاه و رفتاری سبب آسیب به مردم می‌شود زیرا در تحقق آرمان‌ها، اجرای اهداف انقلاب و تحکیم پایه‌های حاکمیت دینی تاثیر منفی خود را بر جای می‌گذارد./807/  301/ص

 

ارسال نظرات