۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹
کد خبر: ۵۰۷۴۱۸
استاد سطح عالی حوزه علمیه:

بخشش لغزش های دیگران از وجوه کرم است

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با تأکید براینکه کرم و جود، صرفا بذل و بخشش مادی نیست، گفت: از وجوه بسیار مهم و ارزشمند کرم، بخشش در مسائل رفتاری است؛ برخی ممکن است از نظر مالی خیلی بخشنده باشند اما لغزش های دیگران در حق خود را نبخشند.
کرامت اخلاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد حوزه علمیه، جمعه شب در نشست شرح دعای ابوحمزه ثمالی با اشاره به فراز «لاتزیده کثرة العطاء إلا جودا و کرما» گفت: انسان ها هر چقدر هم کریم باشند وقتی مراجعات زیاد شود خسته می شوند چرا که هم دارایی و وقتشان محدود است و هم خودشان نیازمند هستند.

وی تصریح کرد: در روایات امده است از مراجعه مردم به شما خسته نشوید، با امکانات مالی یا آبرو یا هر چه در اختیار دارید گره از کارشان بازکنید چرا که این نیازمندان، فرستاده خداوند هستند که خدا خواسته به وسیله آن ها خیری از شما سر بزند.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی خاطرنشان کرد: خدا بی نیاز و دارای مطلق است و محدودیتی ندارد از این رو کرم و جودش محدودیتی ندارد و اگر کرمش را گاهی محدود می کند به خاطر حکمت و مصلحت خود ما است.

استاد حوزه علمیه افزود: در روایت است که اگر امکانات مالی برای انسان ها فراوان می شد، طغیان می کردند. همچنین در حدیثی دیگر آمده است اگر خداوند بیماری، مرگ و فقر را برای انسان مقرر نکرده بود، نزد او سر خم نمی کرد.

وی با تأکید براینکه کرم و جود، صرفا بذل و بخشش مادی نیست، اظهار کرد: از وجوه کرم که وجهی بسیار مهم و ارزشمند محسوب می شود، بخشش در مسائل رفتاری است؛ برخی ممکن است از نظر مالی خیلی بخشنده باشند اما لغزش های دیگران در حق خود را نبخشند.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به آیه شریفه «یسئلونک ماذا ینفقون قل العفو...»، افزود: برخی مفسرین می گویند عفو یعنی فضل مال اما برخی دیگر معتقدند منظور، بخشش بدی های دیگران است.

وی با بیان اینکه پذیرش عذر از اوصاف کریم است، یادآور شد: از همین رو مقتضای کرم الهی این است که با اینکه در برابر برخی گناهان قسم یاد کرده بنده را نیامرزد اما می آمرزد؛ چنان که پیامبر خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز اینگونه بودند./۲۰۲/۹۳۰/ب۱

ارسال نظرات